زبان‌بازی سیاسی

                                                                                                  سه‌شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۷
  

«زبان» همانقدر که رابطه‌آفرین و فرهنگ‌ساز است، مبهم و مشغوش‌کننده‌ی هرگونه تفاهم نیز هست. زبان‌شناسان، ادیبان،‌ فیلسوفان و عالمان دیگر رشته‌های نظری هرکدام به فراخور تخصّص خود جنبه‌های ابهام‌آمیز و چندپهلوی زبان را بررسیده‌اند. امّا جدای از بحثهای نظری در حوزه‌ی عمل، در استفاده‌ی «بهینه» از زبان هیچ‌کس به پای سیاستمداران نمی‌رسد که آنرا به عنوان ابزاری برای تحقّق اهداف خود به کار می‌برند. هرقدر سیّاس‌تر، زبان‌بازتر.

پس از نامه‌ی اسماعیل بخشی به وزیر اطّلاعات و اعلام شکنجه‌شدن،‌ موجی از اظهارنظرهای غریب راه افتاد. وزیر و استاندار که موضوع را اساساً تکذیب کردند؛ وقتی امکان معاینه و تشخیص هست،‌ چه جای مصاحبه و تکذیب؟ استاندار خوزستان گفته که مدارکی مبتنی بر «شکنجه‌نشدن» بخشی موجود است که خیلی جالب است. تنها مدرکش بدن خود وی است که اگر واقعاً آن‌چنان که خودش گفته دنده‌هایش شکسته باشد، ‌تا الآن هم اثرش باقی است. استدلال بر اساس شرع و قانون هم زمانی شنیده می‌شود که انبوه گواهی زندانیان دال بر شکنجه در زندانهای ایران وجود نمی‌داشت و افرادی چون ستّار بهشتی و زهرا کاظمی -به گواهی مسئولان نظام- بر اثر شکنجه نمرده بودند.
 
ظریف نیز این اواخر نقل قول آیت‌الله خمینی را که گفته بود «اسرائیل باید نابود شود» اینطور تفسیر کرد که ما نگفتیم آن را نابود می‌کنیم بلکه خودش نابود می‌شود. اقدام عملی چهل‌سال اخیر، «موشک‌نویسی» و تلاش برای رسیدن به مرز اسرائیل هم لابد برای این نابودی خودبه‌خودی بوده است. ایشان البتّه کارنامه‌ی نفی وجود هرگونه زندانی سیاسی در ایران را نیز در کارنامه دارد؛‌ چرا چون زندانی امنیّتی داریم نه سیاسی!
 
دادستان قم نیز مرگ مرحوم وحید صیّادی را بر اثر بیماری کبد دانست؛ انگار نه انگار که ازکارافتادن کبد و کلیه از پیامدهای اعتصاب غذاست. شاید هم وقتی مسئولان ببینند که زبان‌بازی آنان در کوتاه‌مدّت مؤثّر است و صدایی از کسی برنمی‌خیزد، چرا نباید بر ادامه‌ی آن اصرار داشته باشند؟
  
دو نمونه‌ی ظریف و دادستان قم را در قالب مرور مبحث مغالطات برای سایت زیتون نوشته‌ام که در صورت تمایل می‌توانید بخوانید:


۲ نظر:

  1. زبان بازی از هر نوعش اساسا امر نکوهیده ای نیست‌،بستگی به کاربردش دارد.آنچه را که از قول واعظی توئیت* کردید آخر زبان بازی و بی خردی سیاسی است و آنچه مربوط به قول و نظر شماست،
    چیزی به جز پراکندن نشاط و خرمی نیست.
    *وی افزود که به‌خاطر درگذشت زهرا کاظمی و ستار بهشتی امکان شکایت از آنان نیست ولی می‌توان از وارثانشان شکایت کرد.
    واقعا که جای تشکر و قدردانی دارد،دستمریزاد.مسرورمان کردید.
    درباب بحث بیات شده فایل صوتی و درخواست انتشار مذاکرات ۸۸.دو خطی نوشتم،رخصت بفرمائید،تقریر کنم.

    پاسخحذف
  2. توی سایت زیتون زیر مغالطه‌ ظریف یکی نظر گذاشته خوب که چی؟ طرفدار اسرائیلی؟ موضعت رو مشخص کن!
    :)))

    پاسخحذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics