خوابگزار ولایی

                                                                                                یکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸


۱- محسن اراکی عضو مجلس خبرگان در مصاحبه‌ای گفت که اسم نامزدهای رهبری نزد سه‌نفر از اعضای مجلس خبرگان محفوظ است ولی اعلام نمی‌شود چون تجربه‌ی قائم‌مقامی در گذشته جواب نداد. با اینکه مجلس خبرگان تقریباً یک‌دست شده ولی همین حرفها هم نشان از درجه‌بندی عوام و خواص در مجلس خبرگان داشت. گرچه یک‌کمیته مسئول تشخیص نامزدهای رهبری است ولی به گفته‌ی سیّداحمد خاتمی هنوز کسی به عنوان نامزد رهبری مطرح نشده و از طرف دیگر از تشخیص نامزدها تا انتخاب رهبر راهی طولانی هست چون در نهایت کلّ مجلس خبرگان باید او را انتخاب کنند؛ پس ممکن است نامزد این کمیته رأی نیاورد و برعکس یکی از اعضای خبرگان شخص دیگری را برای رهبری پیشنهاد دهد و رأی بیاورد. این با اعلام کردن یا نکردن «قائم‌مقامی» منافات دارد، گویی رهبر آینده مشخّص شده و فقط اعلام نمی‌شود. این سخنان اعتراض ضمنی هاشم هاشم‌زاده‌ی هریسی را در پی داشت.

۲- آیت‌الله سیستانی در چندسال اخیر به کرّات از رواج تعریف و تعبیر خواب و کشف و مانند آن گلایه کرده است. این موج متأخّر که از مسائل پیش‌پاافتاده‌ی سیاسی تا ادّعای عرفان و معنویّت را در برمی‌گیرد عقل عرفی را تعطیل و شبه‌خرافه را جای آن می‌گذارد. اراکی در بخش پایانی مصاحبه‌اش درباره‌ی «فتنه» خوابی تعریف می‌کند که چگونه رهبران اوّل و دوّم انقلاب آتش آن را خاموش کردند و چه و چه. چندسال پیش سیّدحسن خمینی خواب دیده بود که پدربزرگش به او می‌گوید که دارند مرا از خانه‌ام بیرون می‌کنند که گویا به معنای تضاد روش حکومت در دوران پس از او با سلیقه‌اش باشد. حالا ما کدام «خواب» را باور کنیم؟ 
   
اراکی عضو یک نهاد سیاسی عالی در ایران است،‌ فرض کنید این سخنان در خارج به عنوان نظر او درباره‌ی بخشی از تاریخچه‌ی انقلاب برای همتایان خارجی نقل شود؛ واقعاً چه برداشتی از اوضاع جاری ما خواهند داشت؟ گروهی معمّم مدّعی تدیّن و قاضیان خودخوانده‌ی آخرت رقیبان خود با خواب و رؤیا در پی اثبات صحّت نظر خودند. خوابگزار مذکور مدرّس درس خارج فقه و اصول هم هست!

۳- از آنجا که ایشان شایستگی داوری درباره‌ی تدیّن افراد را هم دارد،‌ فرمایش کرده که تدیّن ظریف مانند تدیّن بازرگان است چون چنین وچنان گفته. به گمانم اگر ظریف با این تعریف سر به آسمان بساید جا دارد؛ ظریف کجا و بازرگان کجا؟ مردی که بر مسند قدرت نشست ولی آلوده‌ی قدرت نشد و عزّت‌ و کرامت نفس خود را به پُست پَست دنیوی نفروخت کجا و توجیه‌گران قدرت‌مداران کجا؟

رهبر فعلی با نقل خاطره به مقام رهبری رسید، اگر رهبر بعد -با سیر نزولی فعلی کاربرد عقل و شعور در مملکت‌داری- با نقل خواب به رهبری برسد نباید تعجّب کنیم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics