اختلال و بازی با مرزها

                                                                                                  سه‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۸


حال که کمی از سقوط پهپاد امریکا می‌گذرد می‌توان کمی بهتر آن را بازبینی کرد؛ این روایتی است که برخی تحلیلگران به آن اعتماد کرده‌اند:


تصمیم به شلیک موشک از طرف یک فرمانده محلّی گرفته شد و خامنه‌ای پس از اطّلاع‌یافتن از این کار با این توجیه که ممکن است زمینه‌ی جنگ را فراهم کند از این تصمیم اعلام نارضایتی کرد و به همین دلیل در سخنرانی‌های خود به آن نپرداخت برعکس ماجرای دستگیری سربازان امریکایی در خلیج فارس. ترامپ بر همین مبنا و با اطّلاعی که از اندرونی بیت رهبر ایران به وی رسید -به اضافه‌ی چند عامل دیگر- عکس‌العمل نظامی نشان نداد.

آنچه این روایت را ضعیف می‌کند این است که به گفته‌ی خود فرماندهان سپاه تجاوز پهپاد امریکا به مرزهای ایران مسبوق به سابقه بوده است پس از همان ابتدا فرمانده محلّی موظّف بود که این امر را به اطلاع فرمانده بالاتر و چه بسا فرمانده کلّ قوا برساند. اگر عملی انجام شده بر اساس دستوری بوده که از بالا به او ابلاغ شده که در صورت تداوم این امر چه کار باید بکند و مسئله یک تصمیم فردی نبوده است. حالا این روایت را ملاحظه کنید:

نظام ایران که پس از تحریمهای کمرشکن امریکا به اصطلاح گوشه‌ی رینگ افتاده و چه در زمین دیگران مانند عراق و یمن و چه در آبهای بین‌المللی دست به عکس‌العمل زده است، ‌شکار پهپاد گرانقیمت، پیشرفته ولی بی‌سرنشین را پیامی آشکار برای امریکا دید که قرار نیست در برابر محاصره‌ی اقتصادی خود مانند کره‌شمالی دست روی دست بگذارد و برای رقیب هزینه‌تراشی هم می‌کند. اعلام نارضایتی خامنه‌ای هم یک بازی تصنّعی با آگاهی از خبررسانی نفوذی‌ها برای کاستن از احتمال واکنش امریکا بوده است.

بعضی تحلیلگران نظامی یک گام به پیش گذاشته و اساساً هدایت پهپاد به درون مرز را –مانند شکار آرکیو۱۷۰- با استفاده از تجهیزات روسی و با امداد از آنان دانستند که در این صورت درجه‌ی آگاهی و تعمّد در این قضیّه به بالاترین حدّ خود می‌رسد. روسیه همین اواخر با استفاده از همین تجهیزات در مانور نظامی ناتو در نروژ اختلال ایجاد کرد و چندی پیش نیز امتحان تجهیزات اختلال GPS  سپاه بر کلّ سیستم مخابرات کشور اثر گذاشت.

غرض اینکه اضافه‌شدن فقط یک عامل می‌تواند یک تحلیل را کاملاً زیروزبر کند. سریالی به نام گاندو این اواخر از سیما پخش شد که جدای از جنجالهای سیاسی داخلی یکی دو نکته‌ی مهم نیز داشت که بعداً با نظرداشت همین نکته به آن خواهم پرداخت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics