سراب و انتخاب

                                                                                                         شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۸


قرار بود انتخابات مهمترین ویژگی نظام جمهوری اسلامی در قیاس با رژیم شاهنشاهی باشد. در عمل امّا از همان ابتدا واضح شد که گونه‌گونی سلایق سیاسی هیچگاه به نظام اجازه نمی‌دهد که نزدیکان خود را حاکم کند پس از همان آغاز تحدید انتخابات در شکل ردّصلاحیّت نامزدها خود را نشان داد. با استفاده از اهرم «نظارت» شورای نگهبان و تفسیر افراطی استصوابی از آن، منتقدان کنار گذاشته شدند و پس از به قدرت رسیدن رهبر فعلی خودی‌های غیرهمسو با اصولگرایان نیز در فهرست حذف قرار گرفتند. رهبر دوّم برعکس رهبر اوّل که تلاش می‌کرد گروه‌های مختلف انقلابیان مسلمان را در دایره‌ی قدرت نگه دارد، منصوبان خود در شورای نگهبان را از جناح راست حاکمیّت برگزید و آنها نیز در کنار گذاشتن جناح موسوم به خط امام که در دوران رهبر اوّل رقیبشان بودند انصافاً کم نگذاشتند. رهبرنظام هم در ظاهر نقش تماشاگر بیطرف را بازی می‌کرد.
  
بعدها ردّصلاحیّتها آن چنان گسترده شد که نفس شرکت در انتخابات و داشتن نامزد (هر نامزدی) به یک هنر تبدیل شد. ردّصلاحیّتها از اصلاح‌طلبان را شامل شد تا هاشمی رفسنجانی و سیّدحسن خمینی. نظارت استصوابی تا «احراز صلاحیّت» افراد پیش رفت و حتّی شامل پس از انتخاب هم شد تا شورای نگهبان خود را محق بداند که شخصی را در میانه‌ی دوران مسئولیّت خود به بهانه‌ی از دست دادن برخی شرایط ردّصلاحیّت کند. 

اینکه شرکت در انتخابات قبل و پیروزی بی‌سابقه در تهران دقیقاً چه سودی برای اصلاح واقعی امور داشت بماند ولی تنها بخت اصلاح‌طلبان برای به‌دست‌آوردن کرسی‌های لازم «دررفتن» از شناسایی زودهنگام چهره‌های اصلاح‌طلب با سرمایه‌گذاری روی سرمایه‌های جوان و کمترشناخته است. خُب حالا فکر می‌کنید چه ترفندی را برای این کار اندیشیده باشند؟ بله، طرح «سرا». این طرح که قرار است نامزدهای مجلس را با ساختاری مثلاً دموکراتیک برای شرکت در انتخاباتی غیردموکراتیک معیّن کند، بهترین کمک است به شورای نگهبان برای شناسایی و قلع‌وقمع اصلاح‌طلبان. به جای اینکه مخبران مربوطه دربه‌در به دنبال اصلاح‌طلبان احتمالی باشند، فهرست را به شکل آماده از خود اصلاح‌طلبان می‌گیرند و این بار چنان می‌کنند که حتّی با ائتلاف با اصولگرایان مثلاً معتدل هم دادن لیست ناممکن شود. طبعاً این پیش‌بینی بر اساس ماهیّتی است که شورای نگهبان در گذشته از خود نشان داده است و دلیلی ندارد که فکر کنیم در آینده تغییر می‌کند.  

۱ نظر:

  1. سلام.
    علیرضا دبیر دوره قبل شوراها پنج میلیارد به یکی از سرداران معظم که مسول چینش لیست شورای تهران بود پول داد تا او را در لیست تهران قرار دهند.
    دوره اخیر که ظاهرا لیست امید پیروز انتخابات بود حاضر بود پنجاه میلیارد بدهد تا در لیست شورا قرارش بدهند ولی به او گفته شد که قرار نیست این دوره اسمت در لیست منتخبین باشد.
    انتخابات یک دروغ بزرگ است که پذیرفته ایم و به آن تن می دهیم.
    انتخاباتی اگر هست تغییر منتخبین به قصد روی کارآوردن مهره های جدید و برنامه های جدید به قصد مشغول کردن مردم با وعده و وعیدهای دروغین و گذراندن زمان است.اما اصل برنامه همان برنامه قبلی است.چپاول ثروت ملی با همکاری همه آنهائی که سر سفره حاضر هستند.

    پاسخحذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics