tag:blogger.com,1999:blog-2080622287471404643.post5807556965368814141..comments2024-03-29T00:10:05.527+03:30Comments on ايمــــايان: درسهای والیبال و سینماع.ايمـاگرhttp://www.blogger.com/profile/06194965987006694441noreply@blogger.comBlogger9125tag:blogger.com,1999:blog-2080622287471404643.post-91825827324617357862015-07-07T01:00:07.316+04:302015-07-07T01:00:07.316+04:30کدیور جزو معدود افراد نزدیک به نواندیشی دینی است ک...کدیور جزو معدود افراد نزدیک به نواندیشی دینی است که هم درس درستی خوانده است و هم تألیفات دقیق و منضبطی دارد.«اقتضای جامعهی در حال گذار ما» این است که معیارهایی دلبخواهی را اختراع نکنیم و ببینیم اگر دیگران به جایی رسیدند، چطور رسیدند نه اینکه اسم نقص خود را «اقتضا» بگذاریم. دقیقاً همین مسألهای بود که من در متن اصلی به آن اشاره کردم و آن این است که جامعههایی که در حال تولید دانش هستند چه معیارهایی دارند.ع.ايمـاگرhttps://www.blogger.com/profile/06194965987006694441noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2080622287471404643.post-80035579382478925832015-07-06T23:14:47.191+04:302015-07-06T23:14:47.191+04:30شما از تفاوت عالم و روشنفکر گفتید و من به این فکر ...شما از تفاوت عالم و روشنفکر گفتید و من به این فکر میکنم که شاید اقتضای جامعه در حال گذار ما این است که متفکران بیشتر به روشنفکری روی آورند تا تحقیق آکادمیک. شاید علت های دیگری هم باشد مثل اینکه مردم ما شنیدن را بر خواندن ترجیح می دهند اما در مورد ملکیان قدری هم مساله شخصی است و آنکه ایشان سخنرانی را مفیدتر از تالیف میداند(چند سال پیش در نقد سخنان محسن کدیور صراحتا این را گفته بود) و متاسفانه نتیجه آن میشود که مثلا از ده سخنرانی ایشان در مورد عقلانیت و معنویت بسیاری از مطالب تکرار مکررات است و به بسیاری دیگر اصلا پرداخته نمیشود وگرنه به نظر من ایشان بر تاریخچه بحث و نظر دیگران مسلط است و احیانا نظری هم از خود دارد.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2080622287471404643.post-87387961933580220092015-07-06T00:15:52.636+04:302015-07-06T00:15:52.636+04:30همین نکته، کلید دریافتن تفاوت بین عالم و روشنفکر ا...همین نکته، کلید دریافتن تفاوت بین عالم و روشنفکر است. عالم در رشتهی نخصّصی خود تحقیق میکند، نظر دیگران و تاریخچهی بحث را میآورد آنها را نقد میکند و نظر خودش را در پایان ذکر میکند ولی روشنفکر بیشتر حضور اجتماعی شفاهی دارد گرچه ممکن است در این راستا مقالهنویسی هم بکند. سارتر اگر روشنفکر درجه یک بود، پیش از آن فیلسوفی بود که کتابهای چندصدصفحهای هم مینوشت. اینجا امّا این دو مقوله با هم مخلوط شدهاند. شبستری برای مثال هیچ تألیف درخوری ندارد و گاهی هم که نامی از دکتر سروش بین صد روشنفکر جهان میآید دقیقاً به خاطر مواضع روشنفکرانه و سیاسی اوست نه قوّت مطالب علمی وی. اگر از شما بپرسند ملکیان در چه رشتهای تخصّص دارد، چه جواب میدهید؟<br />پ.ن. برخی از طرفداران دکتر طباطبایی بر شریعتی همین ایراد (ضعف تألیف و تحقیق) را میگیرند که باید جواب داد: او را هم باید به عنوان روشنفکر اجتماعی درک کرد نه عالم. تازه فعّالیّت او مدّت زمان بسیار کوتاهی بود و وقت نکرد که آنچه را گفته بود ویرایش کند و نابهنگام درگذشت. توجیهی که نمیتوان برای روشنفکران حاضر به کار برد.ع.ايمـاگرhttps://www.blogger.com/profile/06194965987006694441noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2080622287471404643.post-1054430586084630742015-07-05T22:43:21.328+04:302015-07-05T22:43:21.328+04:30این آخری را قبول دارم. ملکیان تا آنجا که میدانم هی...این آخری را قبول دارم. ملکیان تا آنجا که میدانم هیچ کدام از کتابهایش تالیفی به معنای درست کلمه نیستند و همه گردآوری همین سخنرانی ها و گفتگوها. حتی یک سایت شخصی که این موارد به صورت منظم در آن موجود باشد هم ندارد.مثلا فکر میکنم دانسته های ما نسبت به نظریه عقلانیت و معنویت کمتر از آن چیزی باشد که خودش اندیشه کرده است.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2080622287471404643.post-40354681254186643112015-07-05T00:54:04.399+04:302015-07-05T00:54:04.399+04:30«بهخودی خود اهمّیت نداشتن» تعبیر مناسبی نیست. بهت...«بهخودی خود اهمّیت نداشتن» تعبیر مناسبی نیست. بهتر است بگوییم معیار اوّل و آخر نیست که درست است امّا یکی از معیارهای مهم است. در ضمن منظورم از جهانی معروفیّت نیست بلکه بهکارگیری ملاکهای تحقیق و تألیف است. پرهیز بسیاری از روشنفکران وطنی از نوشتن و علاقهی عجیب به سخنرانی و گفتگو با روزنامهنگاران و بعضاً مریدان، شأن آنان را در عالم پژوهش پایین میآورد.<br />اصل بحث هم در مقایسهی ملکیان و سندل بود نه نمرهدادن به ملکیان.ع.ايمـاگرhttps://www.blogger.com/profile/06194965987006694441noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2080622287471404643.post-6010336606780992192015-07-04T07:46:07.620+04:302015-07-04T07:46:07.620+04:30جهانی بودن یا نبودن یک تفکر یا اندیشه به خودی خود ...جهانی بودن یا نبودن یک تفکر یا اندیشه به خودی خود اهمیتی ندارد. در میان کارگردانان ایرانی، کیانوش عیاری مثال خوبی برای به محک جهانی نرفتن یک کارگردان ولی صاحب سبک و مهم بودن او در داخل است. مصطفی ملکیان هم اگرچه جهانی نیست ولی جزو برجسته ترین متفکران حال حاضر ایران است، چه از لحاظ وسعت دانش و چه دقت و تسلط علمی. فرهادی اگر در جشنواره های خارجی شرکت نمیکرد و اسکار نمیگرفت از ارزش و اهمیت فیلمهایش کاسته میشد؟! اینکه مصطفی ملکیان متفکری متوسط است به گمانم بی انصافی در حق اوست. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2080622287471404643.post-85209247485903472612015-07-02T00:17:50.631+04:302015-07-02T00:17:50.631+04:30نصر فقط از لحاظ تحصیلات و جایگاه آکادمیک بالاتر اس...نصر فقط از لحاظ تحصیلات و جایگاه آکادمیک بالاتر است؛ تازه معلوم نیست که واقعاً در دیگر زمینهها هم از ملکیان جلوتر نباشد. جهان عرب هم متفکّر درجه یک ندارد. درجه دو را در مقیاس جهانی عرض کردم با ارفاق.ع.ايمـاگرhttps://www.blogger.com/profile/06194965987006694441noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2080622287471404643.post-54664636652119616352015-07-01T16:28:16.573+04:302015-07-01T16:28:16.573+04:30به نظرم در این مورد محک جهانی نباید صرف تحصیلات، ت...به نظرم در این مورد محک جهانی نباید صرف تحصیلات، تالیفات، توان نظریه پردازی و جایگاه آکادمیک باشد که اگر باشد حسین نصر هم از ملکیان بالاتر می نشیند! فکر میکنم خودتان هم کلی گویی کرده اید و معلوم نیست مثلا روشنفکران درجه یک عرب چه کسانی هستند؟!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2080622287471404643.post-26318763780969834752015-07-01T00:15:15.751+04:302015-07-01T00:15:15.751+04:30woowwoowبردیاnoreply@blogger.com