کتاب «توحید» آشوری


 
حبیب‌الله آشوری از دوستان سابق سیّدعلی خامنه‌ای و از روحانیان مخالف رژیم پهلوی و منتسب به سازمان مجاهدین خلق بود که پس از درگیری بین این سازمان و جمهوری اسلامی اعدام شد. وی مؤلّف کتاب معروف «توحید» است که به دلیل نوشتن همین کتاب، کسانی مانند مصباح و خزعلی وی را تکفیر کردند و مرتد دانستند.
احمدقابل در نامه‌ای به رهبر نظام می‌نویسد: «در هنگامه محاکمه و اعدام دوست و همراه و همفکر سابق شما، مرحوم شیخ حبیب‌الله آشوری به اتهام ارتداد سکوت کردید و شاهد جان باختن فردی شدید که به جرم انتشار کتاب «توحید» و اصرار و شهادت آقایان شیخ ابوالقاسم خزعلی (عضو سابق شورای نگهبان) و شیخ محمد تقی مصباح یزدی مبنی بر کفرآمیز بودن مطالب و مرتد بودن نویسنده‌ی آن کتاب اعدام شد... وجدان شما بهتر از هرکسی گواهی می‌دهد که در جلسات متعدّد و تلاش‌های مکرر و ناموفق دوستان مشهدی و خراسانی برای آشتی دادن شما با مرحوم آشوری (پیش از پیروزی انقلاب(، سخن اصلی شما این بود که «مطالب کتاب توحید از من است که این آقا به نام خودش چاپ کرده‌است». شگفت‌انگیز نیست که از دو نفر با یک دیدگاه، یکی اعدام شود و دیگری تکریم؟ یکی شایسته گور باشد و دیگری شایسته رهبری نظام اسلامی؟... البته کم نیستند کسانی که سخنان پر شور شما در مسجد امام حسن (ع) را در مشهد و قبل از انقلاب را به یاد دارند که پس از قرائت آیه‌ی « و نرید ان نمنّ علی الذین استضعفوا فی الأرض ، و نجعلهم ائمة و نجعلهم الوارثین» با صدای بلند ، فرمودید: « ماتریالیسم تاریخی ، آقا ، ماتریالیسم تاریخی!».
آشوری در گفتار و نوشتار خود با روحانیان دیگر بر سر مهر نبود و برخوردهای تندی با مرحوم مطهّری داشت. پس از اینکه آقایان فلسفی ، مطهری ، بهشتی ، مهدوی کنی ، انواری، علی دوانی و مفتح در جلسه‌ای در خانه‌ی امامی کاشانی محتوای کتاب وی را نقد کردند، علی دوانی با آشوری در انتشارات غدیر ملاقات کرد که حکایت آن را چنین بازگو می‌کند. در انتهای کتاب توحید، مشخّصات کتاب دوست سابق وی از همین انتشارات نیز آمده است: «چاپ سوّم، گفتاری در باب صبر، نوشته‌ی سیّدعلی خامنه‌ای، ۳۵ ریال»
اگر نقل قول احمد قابل درست باشد، مطالعه‌ی کتاب توحید برای پی بردن به ریشه‌های فکری رهبر نظام بسیار مفید خواهد بود. کتاب توحید حبیب‌الله آشوری را از اینجا دانلود کنید.
  
مرتبط: کتاب ممنوع مطهّری ، نگاهی به «توحید» آشوری

۷ نظر:

  1. نقد یا حاشیه ای بر این کتاب نمی نویسید؟

    پاسخحذف
  2. حالا چی گفته بود که محکوم به ارتداد شد؟

    پاسخحذف
  3. چرا pdfاین کتاب نیست که بخونیم وبدونیم چی بوده، لابد اثرمهمی بوده که یکی واسش اعدام شده اونم یه آخوند

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. درون فایلی که برای دانلود گذاشته‌ام، فصلهای کتاب به صورت pdf هست.

      حذف
  4. بینهایت سپاس دوست عزیز، انصافا تنها شما فکر کنم امکان دانلودشو برای عموم رایگان فراهم کردی

    پاسخحذف
  5. بنده این کتاب رو مطالعه کردم با این کتاب نمی شود حکم ارتداد شخصی رو ثابت کرد چه برسد به اعدام. واقعا چرا آخوندها اعدامش کردند؟ به نظر بنده این شخص توحیدی رو که قرآن از آن صحبت میکنه فهمیده و از آن صحبت میکند و به همین خاطر هیچ کلامی از ائمه نمیزند و توحید در مالکیت و ربوبیت و اطاعت و ولایت و اخلاص و الوهیت و رهبری رو خاص خدا میدونه و این مخالف کلام آیت الله هاست که امام زمان و دیگر امامان راشریک خدا میدونند مثلا در مالکیت میگویند زمین امام زمان یعنی امام زمان رو مالک زمین میدونند یا در ربوبیت امامان رو مدبر جهان میگویند و دیگر حقوقی که آشوری اونها را مختص الله میدونه و با وجود اینکه آشوری در کتابش به طور مستقیم از نفی این حقوق از امامان صحبت نمیکنه ولی معنای کلام او به طور غیر مستقیم تمام این حقوق رو از غیر خدا من جمله امامان شیعه نفی میکنه.

    پاسخحذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics