آتش‌‌بس یک‌طرفه

                                                                                                         یکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۹



فضایی متغیّرتر از فضای سیاست وجود ندارد؛ در کمتر از یک روز، جوّ تند ناشی از مبادله‌ی گروگان استرالیایی با سه عضو سپاه قدس و محاکمه‌ی اسدی در اروپا تبدیل شد به جبهه‌گیری علیه عملیّات ترور فخری‌زاده. از همان ابتدا سناتورهای دموکرات آن را ضدّ خوش‌بینی حاصل از پیروزی بایدن و امکان ارتباط با ایران دانستند و مقامهای سازمان ملل و اتحادیه‌ی اروپا نیز این عمل را مجرمانه خواندند و تقبیح کردند. همه نیز البتّه با یادآوری سخنان دوسال پیش نتانیاهو می‌دانند که کار کیست.
  
در انجام این عملیّات توجّه به دو بازه‌ی زمانی لازم است، اوّل دوره‌ی باقیمانده تا روی کار آمدن بایدن و دوّم یک‌روز پس از آزادی اعضای سپاه قدس. تشویق ایران به عمل متقابل یا هر کاری که مجوّز حمله به تاسیسات اتمی باشد را مهمترین دلیل این عملیّات دانسته‌اند ولی در کنار آن کم یا قطع کردن همکاری با آژانس نیز مهم است.
    
اوّلین مورد با موضع‌گیری خامنه‌ای و روحانی منتفی است ولی مورد دوّم را برخی افراد تندرو و بعضی مجلسیان پیگیری می‌کنند که احتمالاً با مخالفت مقامهای اجرایی به جایی نرسد. قصد اسرائیل تشویق ایران به هر عملی است که ایران را منزوی‌تر کند و این افراد دانسته یا ندانسته در همین راستا عمل می‌کنند. با توجّه به دستگیری‌ جاسوسان زیادی از طیف به‌ظاهر مذهبی و خودی‌بودن مسبّب لودادن امثال فخری‌زاده، نظام مقدّس باید بیش از بیش احتمال دهد که ردّ آنان که دانسته چنین می‌گویند را پی بگیرد. 
  
فخری‌زاده اگر امتیازی داشت، بلندپروازی او بود نه آن‌‌چنان که می‌گویند جایگاه علمی. در میان ترورهای اتمی، استادان از او باسوادتر هم بودند. با توجّه به وسعت ایران و مرزهایش، فرستادن تروریست و اسلحه به ایران کار دشواری نیست امّا ارتکاب قتلی چنین آشکار و گیر نیفتادن، لکّه‌ی ننگی برای ساختار چندپاره‌ی امنیّتی ایران است. به نظرم حتّی رهبرنظام هم دانسته که نباید کاری کند که فشار تحریم بیش از این شود. برای همین برعکس پیامش برای سلیمانی حرفی از انتقام نزد و فقط به برخورد با عاملان این ترور فرمان داد؛ گونه‌ای اعلام آتش‌‌بس یکطرفه. تا چند روز باقیمانده از دوران ترامپ چه چیز تازه‌ای در خود داشته باشد.

۴ نظر:

  1. نویسنده ایندیپندنت و اینترنشنال در امور نظامی قضیه را فقط به مبادله حمله‌کنندگان به سفارت اسرائیل ربط داده بود و حرفی از برجام و بایدن نزد. مشکوک نمی‌زند؟ قبلا گمانم یک‌‌بار نوشته بود که در مانور نیروهای اسرائیلی حضور داشت.

    پاسخحذف
  2. به اتفاقات یک هفته منتهی به ترور توجه کنید:
    در هفته ای که قرار است در بلژیک ، دادگاه دیپلمات ایرانی متهم به طراحی بمب گذاری برگزار شود، خبر می رسد جلالی پژوهشگر که مثلا متهم به جاسوسی برای اسرائیل و کمک به ترور دانشمندان هسته ایران است، برای اجرای حکم اعدام به زندان انفرادی منتقل شده و قراره اعدام شود. ( البته اعدام نمی شود!)
    همزمان شایعاتی مبنی بر درخواست ایران برای مبادله جلالی با دیپلمات بمب گذار منتشر می شود ولی دولت بلژیک به علت وجود مدارک زیاد علیه وی قادر به قبول مبادله نیست و جو بسیار سنگینی علیه ایران بوجود آمده است.
    روز پنج شنبه محقق استرالیایی با سه بمب گذار ایرانی در تایلند مبادله می شود.یعنی ای دولت بلژیک نگران نباش امکان مبادله تروریست با محقق هست!
    صبح جمعه دادگاه دیپلمات ایرانی بمب گذار در بلژیک برگزار می شود و تبلیغات بسیار زیادی علیه اقدامات تروریستی در دنیا به راه افتاده است.
    چه باید کرد؟ ایجاد شوی تبلیغاتی برای انحراف افکار عمومی جهان.
    چگونه؟با ترور منسوب به اسرائیل در بعد از ظهر روز جمعه ، هم دادگاه دیپلمات متهم به بمب گذاری تحت شعاع قرار می گیرد هم حالا ورق برگشته و ما به عنوان قربانی ترور ،دست بالا در کنترل افکار عمومی کشور و جهان را بدست می آوریم.تازه! می توانیم کلی امتیاز از دولت بایدن و اروپاییان به خاطر خویشتنداری کسب کنیم.
    این ترور،یک امتیاز دیگر هم دارد:تحت شعاع قراردادن گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد نقض برجام از سوی ایران!
    بک نفر کشته می دهیم عوضش کلی امتیاز می گیریم.به همین سادگی!
    قبلا هم این کار را کردیم جواب داده!در سال ۷۴ هم زمانی که به علت دادگاه میکونوس و بمب گذاری مرکز یهودیان در آرژانتین بدجوری تحت فشار بودیم، بمب گذاری در صحن امام رضا در مشهد را انجام دادیم همه چیز درست شد!

    پاسخحذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics