سین ششم - سه‌راهی پس از تصمیم -۲

ترانه‌های ردشده                                                                                       جمعه ۱۱ فروردین ۱۴۰۲

         

کسانی که آهنگهای موفّق را رد می‌کنند خیلی بیش از بازیگران شایسته‌ی ملامتند چون خوب درآمدن یک فیلم به خیلی عوامل بستگی دارد. خیلی از اوقات کارگردان یا کارگردانان تازه‌کارند و هنرپیشه به آنان اعتماد نمی‌کند و مانند آن. کیفیّت و توفیق ترانه‌ها امّا با داشتن یک نمونه‌ی اوّلیه از آهنگ و شعر کمابیش قابل حدسند. 


Cheap Thrills

 

این اثر با آهنگ و ترانه‌ای ساده برای اوّلین‌بار «سیا» را به صدر جدول بیلبورد رساند. پیش از او چه کسی آن را رد کرده بود؟ بله خانم ریانا. ظاهراً سادگی بیش از حد متن و آهنگ این ترانه او را به این نتیجه رسانده بود که نکته‌ی خاصّی ندارد ولی هم خود ترانه هم موزیک‌ویدئوهایش به شدّت درخشیدند و توجّه‌ها را جلب کردند به ویژه این یکی. این هم با هنرنمایی مدی زیگلر ساخته شد که خود سیا در آن ظاهر شد. (مدی زیگلر برای سیا مانند جانی دپ برای تیم برتون است و در بسیاری از موزیک‌ویدئوهایش از Chandelier به بعد رقصیده است. زیگلر در فیلم The Fallout هم بازی کرده با جنا اورتگا که این روزها خیلی توی بورس است.)

 

Happy


آهنگ بسیار موفّق فارل ویلیامز که هم به صدر جدول آهنگهای بسیاری از کشورها رفت و هم ایرانی‌جماعت با حکایت آن ویدئوی رقص و دستگیری پس از آن با آن آشنایند،‌ ابتدا برای کیلو گرین نوشته شد ولی او خواندنش را نپذیرفت. آن  ترانه و ویدئوهای رقص طرفدارانش به سرعت در اینترنت پخش شد و آنرا به یک پدیده‌ی اجتماعی تبدیل کرد. نمونه‌ی ایرانی آن چندسالی پیش از رقص دختران اکباتان به نوعی سدشکن بود و نشان از بروز تغییرات عمده در فرهنگ جوانان این سرزمین می‌داد.

 

How will I Know


این آهنگ که یکی از اوّلین موفقیّتهای ویتنی هیوستون را رقم زد ابتدا به جنت جسکون پیشنهاد شد که خودش  در میانه‌های ضبط آلبوم Control بود و نپذیرفت. هیوستون نیز آهنگهای زیادی را رد کرده از جمله Love will lead you back که به تیلور دین رسید.


Baby one more time & I'm A Slave 4 U & Toxic 

   

هر سه آهنگ ابتدا به افراد دیگری پیشنهاد شد. اوّلین آهنگ که بریتنی اسپیرز را در نوجوانی به یک پدیده تبدیل کرد ابتدا به بک‌استریت بویز و سپس به گروه TLC پیشنهاد شد ولی هر دو نپذیرفتند. بریتنی با این آهنگ شهرت غیرقابل تصوّری را تجربه کرد که پیامدهای زیادی را در زندگی شخصی او داشت که تا کنون هم ادامه پیدا کرده است. پس از مدّتی نزول او دوباره با آهنگ Toxic به صدر برگشت. این آهنگ هم ابتدا به کایلی مینوگ خواننده‌ی استرالیایی پیشنهاد شد که نپذیرفت و بریتنی را دوباره در کانون توجّه قرار داد و برای اوّلین بار جایزه گرمی را برایش به ارمغان آورد. آهنگ سوّم هم ابتدا به جنت جکسون پیشنهاد شد که نپذیرفت و به بریتنی رسید که موزیک‌ویدئویش با آن مار بزرگ را همه به یاد دارند. بریتنی اسپیرز خودش آهنگهای زیادی را رد کرده مثل تلفون لیدی گاگا،‌ میلک‌شیک کلیس و آمبرلای ریانا. قضاوت اینکه هر کدام از آهنگهای بالا با خواننده‌های دیگر چه سروشکلی پیدا می‌کردند هم با شما.


S.O.S & Umbrella &  Disturbia


ریانا علاوه بر دو آهنگی که بالاتر گفتم،‌ آهنگهای زیادی را رد کرده یا ردشده‌ی دیگران را خوانده است. یک‌جورهایی در این زمینه رکورددار است. S.O.S هم برای کریستینا میلیان نوشته شد که نپذیرفت. این آهنگ سه هفته در صدر جدول بیلبورد بود. آهنگ Disturbia هم ابتدا برای کریس براون نوشته شد که نپذیرفت و آن را به دوست‌دختر آن زمان خود ریانا داد که به صدر جدول بیلبورد رفت. یکی از بسیار آهنگهایی که ریانا رد کرده We Cant Stop است که خودش نخواند و به مایلی سایرس رسید. 

  

Halo


این از آن آهنگهایی است که باید برایش لیونا لویس را سرزنش کرد. بیانسه با این آهنگ یکی از بزرگترین کامیابی‌هایش را رقم زد.


There You'll Be


سلین دیون این آهنگ را رد کرد که به فیث هیل رسید. فیث هیل و همسرش تیم مک‌گرا خوانندگان سبک کانتری را حتماً در سریال ۱۸۸۳ دیده‌اید که بازی فراتر از انتظاری را ارائه کردند.


Rock Your Body & La Isla Bonita


مایکل جکسون تنها کسی است که در این فهرست با دنیل دی‌لوئیس در فهرست ایمای پیش قابل مقایسه است. به این معنی که آهنگهای ردشده چیز زیادی به او نمی‌افزودند. آهنگ اوّل به جاستین تیمبرلیک رسید و موفّقیّت زیادی را برایش به ارمغان آورد و دومی هم که نیازی به معرّفی ندارد و مدونا را به سقف شهرت و محبوبیّت رساند. هر دو آهنگ با اجرای جکسون حتماً خیلی متفاوت از کار درمی‌آمدند. نکته اینجاست که آهنگی که مدونا خوانده به وضوح برای یک مرد نوشته شده است که در وصف دختر محبوبش می‌خواند. با وجود اینکه سعی شده آهنگ با مدونا متناسب شود ولی هنوز ردپای یک لحن و نگاه مردانه در آن احساس می‌شود.

 

در تهیّه این فهرست شهرت آهنگ و دو طرفی که آهنگ را رد کردند یا پذیرفتند در نظر داشتم ولی آهنگهایی هم هست که می‌توانست افراد کمترشناخته را تبدیل به یک ستاره کند مثل آهنگ We Found Love که ریانا خواند و ابتدا به نیکول شرزینگر پیشنهاد شد. در سینما و موسیقی مردم معمولاً ظاهر ماجرا را می‌بینند بدون آنکه بدانند کشاکش‌های پشت پرده تا چه حد در بالا بردن هنرمندان (یا به عکس) نقش داشته است.

۱ نظر:

  1. خوش به حال تیلور سویفت که خودش می‌نویسه خودشم می‌خونه. از تولید به مصرف.

    پاسخحذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics