شش‌درصد به بمب

                                                                                                               سه‌شنبه ۲ اسفند ۱۴۰۱

   

بازرسان آژانس آثار اورانیوم غنی‌شده ۸۴درصدی را در تأسیسات ایران یافته‌اند. حکایت دورودراز اتمی ایران کم‌کم خوب یا بد دارد به پایانش نزدیک می‌شود. همانطور که کارشناسان گفته‌اند یافتن این ذرّات الزاماً به معنای تولید آگاهانه‌ی اورانیوم با این درصد نیست ولی برعکسش هم صادق است یعنی آن را نفی نمی‌کند. پس کم‌خطرترین احتمال  این است که بگوییم این مقدار ناچیز بوده و ناشی از اشتباه یا تولید ناخواسته‌ی اورانیوم با این درصد از غناست. توجّه داشته باشیم که فرق بین ۶۰درصدی که ایران اعلام کرده (و توجیه غیرنظامی چندانی نیز برای تولیدش وجود ندارد) با ۸۴ درصد، ۲۴درصد است نه یک‌درصد و دو درصد. در برجام حتّی برای دهم درصد غنی‌سازی هم حد تعیین شده بود، ‌حالا با سابقه و توانی که ایران در این چندساله به دست آورده بپذیریم که ۲۴درصد خطا کرده و ناخواسته چنین شده است؟ این گزینه را به عنوان احتمال اوّل در نظر می‌گیریم.


گزینه‌ی دوّم این است که فشار اقتصادی باعث شده نظام حاکم بر ایران با تولید عمدی مقداری اندک بگوید که توان تولید ۹۰درصدی را هم داریم و در آستانه‌ی رسیدن به آنیم تا غرب از ترس اتمی‌شدن رسمی ایران همان برجام قبلی را بدون شرایط جدیدش مثل تلاش برای کاهش نفوذ منطقه‌ای ایران و محدودکردن توان موشکی به علاوه‌ی رفع تحریمهای دوران ترامپ دوباره روی میز بگذارد و ایران بتواند با داشتن چرخه‌ی تولید اورانیوم غنی‌شده برای مصرف خودش، ‌بدون تحریمهای بانکی و نفتی نفسی تازه کند.

 

گزینه‌ی سوّم هم تلاش نظام برای تولید اورانیوم با درصد غنی‌سازی بالاتر به عنوان مقدّمه‌ی تولید ۹۰درصدی است و می‌خواهد افکار عمومی را برای پذیرش آن اندک اندک آماده کند؛‌ همانطور که تا ۶۰درصد هم آمد و آب از آب تکان نخورد. یعنی از همین حالا مقدّمات ماست‌مالی‌کردن آن فتوای کذایی فراهم‌شده و با بالارفتن تهدیدهای اسرائیل برای حمله به تأسیسات ایران،‌ نظام حاکم اتّخاذ سیاست بازدارندگی اتمی را دیر یا زود اعلام خواهد کرد. طبعاً این ۸۴درصد فقط اخطار و اعلان است و تولید ۹۰درصدی در مراکزی است که آژانس از آن خبر ندارد.


هر سه گزینه از دید من محتمل است. پس از گزینه‌ی اوّل،‌ گزینه‌ی دوّم کم‌خطرتر است و به‌ویژه اگر به زنده‌کردن برجام بینجامد، در نهایت ممکن است عاقلانه هم باشد امّا گزینه‌ی سوّم خانمان‌برانداز است و عاقبتی جز تباهی و جنگ‌افروزی نخواهد داشت.

۴ نظر:

  1. حالت تهاجمی ج.ا تا حالا که جواب داده، نه؟ حکم اعدام شارمهد و از همه عجیب‌تر تغییر اجباری استودیوی ایران اینترنشنال. عقب‌نشینی بریتانیا واقعا جای تاسف داشت. پاسدار سلامی چه افتخاری می‌کرد به خودشان!

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. در اینکه اینگونه اقدامهای کوتاه‌مدت در بلندمدت هم جواب بدهد جای حرف و حدیث هست.
      درباره‌ی اتفاقات ایران اینترنشنال هم فکر نمی‌کنم فقط تهدید امنیَتی باعثش باشد؛ یک‌جور معامله‌ی پشت‌پرده را هم بعید نمی‌دانم. حداقل سه ایرانی-بریتانیایی دیگر هنوز در زندانهای ایرانند.

      حذف
  2. پاسدار سلامی متخصص لافزنی است. کارخانه‌ای در اسرائیل دچار حادثه فنی شده بود سلامی می‌گفت ما چنین و چنان کردیم!!

    پاسخحذف
  3. قطعا نظام حرکت به سوی ساخت سلاح هسته ای را شروع کرده و احتمالا در مراحل پایانی است.ضعف مفرط دولت فشل بایدن ،حضور جوزف بورل (چهره شاخص طرفدار جمهوری اسلامی) در راس سیاست گذاری اتحادیه اروپا واز سوی دیگر تشدید اختلافات روسیه و چین با غرب که امکان اجماع جهانی علیه نظام را از بین برده است،خیال نظام را برای ساخت و آزمایش سلاح هسته ای راحت کرده است.
    مسئله اصلی ،خرید زمان تا رسیدن به تاریخ پیش بینی شده برای پایان بازرسی ها و تعهدات ایران در برجام( که در متن برجام به نام غروب نامیده شده است. )
    می باشد.همانطور که بخش تحریم های تسلیحاتی در سال۲۰۲۰ به پایان رسید و تلاش ترامپ برای تمدیدآن ناکام ماند.
    کشورهای غربی خود را برای پذیرش ایران اتمی آماده کرده اند و
    بزودی عبارت کلیشه ای دولت آمریکا
    از " جمهوری اسلامی هرگز به سلاح اتمی دست پیدا نمی کند."، به عبارت
    "جمهوری اسلامی هرگز از سلاح اتمی استفاده نمی کند."تغییر خواهد کرد!

    پاسخحذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.