دم خروس ايدز


                                
گرچه صداوسیما تا رسیدن به حدّی متوسّط نیز راهی دراز در پیش دارد ولی در کنار دست‌کم‌گرفتن مخاطب و برنامه‌های نازل آن می‌توان گهگاه بارقه‌ای از پیشرفت دید. امروز که روز جهانی ایدز است، ظهر شاهد برنامه‌ای بودم که دو کارشناس بدون پرده‌پوشی‌های همیشگی از این بیماری می‌گفتند. مهم‌ترین دلیل پیشرفت این بیماری« جهل» است که در کشورهای فقیر به علّت نبود امکان آموزشی و سطح سواد پایین، بسیار بیشتر دیده می‌شود. سالها تلاش می‌شد که دلیل اصلی شیوع ایدز را استفاده‌ی معتادان مرد از سرنگ آلوده بدانند. پوشاندن دلیل اصلی گسترش ایدز در ایران و مبرّا و پاک دانستن زنان، سر را زیر برف کردن است. آقای دکتر برنامه در مورد مردان کمابیش بی‌پرده حرف زد و حتّی از بعضی از بیماران خود گفت که مثلاً در کوپه‌ی قطاری با زنی ناشناس آمیزش داشت و پیش او چون فرزند مادرمرده به گریه افتاده بود. گرچه گفتن این حرفها خیلی بی‌سابقه نیست ولی به این صراحت هم تا کنون لااقل کمتر گفته شده است. او بیشتر مبتلایان را مردان معتاد و کسانی دانست که- به قول او- روابط پرخطر دارند و« طفلکی» زنانشان که از آنان می‌گیرند؛ اینجا بود که خانم دکتر کلام او را تصحیح کرد که دلیلی ندارد مردان را تنها منتقل‌کننده بدانیم، چون متأسّفانه هم تعداد زنانی که از سرنگ استفاده می‌کنند بسیار زیاد شده است و هم زنانی که ابایی از برقراری ارتباط خارج از چارچوب خانواده ندارند و در این صورت همسران آنانند که« طفلکی» هستند. حکایت بی‌پروایی دختران و پسران مجرّد و تن ندادن کسانی که در آستانه‌ی ازدواج هستند به آزمایش ایدز هم مشکل حکایتی است.
همشهری جوان تیتر زده:« تغییر الگوی انتقال ویروسHIV » که نادرست است؛ چون از همان ابتدا هم روابط گسترده‌ی جنسی در ایران مهم‌ترین عامل بود ولی کتمان می‌شد ولی حالا که دم خروس آشکار شده، دیده‌اند که پنهان‌کاری دردی را دوا نمی‌کند. در دوران اصلاحات که روزنامه‌ها بی‌پرواتر می‌نوشتند، جامعه‌شناسی فرانسوی با تحقیر از آمار حدود ششصدهزارتایی تن‌فروشان در ایران خبر داد و سخت‌گیری جنسی را در ایران نه به دلیل مذهب بلکه به دلیل حاکمیّت قدرت مطلق ‌دانست. او ایران امروز را با اسپانیای فرانکو مقایسه و پیش‌بینی کرد برداشتن فشار از جوانان ایران، به واکنشی شبیه زمان سقوط فرانکو خواهد انجامید که جوانان علناً در معابر عمومی عشق‌بازی می‌کردند.
روزانه حدود14هزارنفر در جهان به ایدز آلوده می‌شوند یعنی ساعتی 600 نفر. سازمان بهداشت جهانی پیش‌بینی کرده است که به زودی ایدز در چین، اندونزی، هند و روسیه همه‌گیر می‌شود؛ کشورهایی که بیخ گوش ما هستند. تا زمانی که ایدز به عنوان اپیدمی در ایران مطرح نشده است، باید به علل آن در ایران یعنی اعتیاد و روابط نادرست جنسی پرداخت. هر دو اینها نیز عللی مانند بی‌اعتمادی نسل جدید به معیارهای اخلاقی گذشتگان، تیره‌بودن تصویر آینده، ناامیدی گسترده، فشارهای روحی که به پناه بردن به مخدّر یا لذّت‌جویی‌های آنی منجر می‌شود و از همه مهم‌تر پایین‌بودن سطح آگاهی عمومی دارند. ایدز بهانه‌ی خوبی است که متفکّران این جامعه هر کدام بنا به تخصّص خود نگاهی دوباره به بی‌هویّتی، بی‌هدفی و ناامیدی جوانانی کنند که قرار است محصول استقرار سه دهه‌ای نظامی باشند که سودای ساختن جهان نو و انسان نو داشت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics