نامه‌ی صادق هدایت به عیّار سبز

     یا حق
الآن ایمای مغالطه‌ات را خازن برایم آورد و به شدّت موجب انبساط خاطر را فراهم ساخت. تراوشات انجمن مسلمین اینجا هم دست از سر ما برنمی‌دارد. اشراف‌زاده! خوبست من به او بگویم افغانی‌زاده؟ پدرش نبود که با پدر جلال‌الدین فارسی به ایران آمد؟ فارسی شد افغانی‌زاده و از ریاست محروم شد و مطهّری را حلواحلوا می‌کنند.( پشت در حجره‌ی محاسبه‌ی اعمال با شریعتی دست به یقه شد، به آنها گفتند که باید اوّل سنگهایتان را با هم وا بکنید و حالا از قرار معلوم سی و چند سال است همانجا نشسته، قهر ورچسونده‌اند- به یک ورشان) از اوضاع اینجا خواسته باشی، به عادت معمول می‌گذرد، همان کافه فردوس (!) بی‌پیر و همان قیافه‌ها.  جای شما خالی اخیراً جحیم محل rendez – vous  شیوخ موشخوار و جیره‌خواران عرب شده، ما دیگر با ملل راقیه لاس می‌زنیم و طرف شده‌ایم و عن قریب بلوکی با صدام و توله‌هایش و چند شیخ دست‌نشانده و حتّی شیخ مقبور حجاز تشکیل خواهیم داد که چشم و چراغ عالم خواهد شد و دنیا انگشت به ...ون خواهد ماند.
یادت هست وقت اصلاح‌‌طلبی چه برایت نوشتم؟ ولی گوش نکردی رفتی دنبال سبزبازی. جایی که منجلاب گه است، دم از اصلاح زدن خیانت است. اگر به یک تکّه‌ی آن انتقاد بشود قسمتهای دیگرش تبرئه خواهد شد. باید همه‌اش را دربست محکوم کرد و با یک تیپا توی خلا پرت کرد. چیز اصلاح‌شدنی نمی‌بینم. آن از سیّدخندان ملتمس دعا از عظما، آن هم از شیخ لر و جوانمرد آذری و طرفداران بی‌بخارشان (چه می‌فرمودید؟ اگه چطور بشه، ایران قیامت میشه؟ چرا قیامت نشد سپاه شیران علم؟) مکتب فاتالیسم از همه‌ی سیستمهای دیگر عاقلانه‌تر به نظر می‌آید. اقلّاً به آدم این تسلیت را می‌دهد که آنچه پیش بیاید از قدرت و دوندگی بشر خارج است: در کف خرس نر ...ونپاره‌ای/ غیر تسلیم و رضا کو چاره‌ای؟ از همان اوّل می‌دانستم که آخوند و دربار و هژیر و قوام و هر قرّمساق که بیاید یا برود همه دست به یکی هستند.
کاغذی از بن لادن رسید که از قرار معلوم ره صد ساله رفته و دراین مدّت کم تمام Boites دوزخ را زیرش زده. اگر از اینجورreportages بفرستد می‌توانیم با آن تجارت کنیم یا سر آخر کتابی به نام« با من به ...نده‌خانه‌های جهنّم بیایید» چاپ کنیم که البتّه succes وحشتناکی در امّ‌القرای جهان اسلام خواهد داشت.
اینجا دیدن اخبار مملکت شش‌هزار ساله به عنوان بخشی از اعمال شاقّه اجباریست. شنیده‌ام در مملکت گل و بول وسط تابستان طرح حجاب دارند. این هم از ترقّیات روزافزون ما. گمان می‌کنم بالاخره مجبور بشوید یک کفیه عقال هم ببندید و یک عبا هم بپوشید و دنبال سوسمار و موش صحرایی بدوید و بدهید دولت دهم برای تحقیقات به فضا بفرستد. اینهم جواب جوانهای تحصیلکرده‌ی تربیت شده‌ی سیاستمدار که می‌گفتند دیگر به قهقرا نمی‌شود برگشت و در حال ترانزیسیون هستیم و ایرانی باهوش است. در مملکتی که دزد و مارگیر و آخوند پشمالوی آن سالی چندصد رأس دکتر به جامعه تحویل می‌دهد و grade اونیورسیتر در آن معنی ندارد، هیچ چیز مضحک‌تر از هوش ایرانی نیست. شاید هوشش سرخورده توی ...ونش رفته. تا اینجا دیگر معلوماتم خشکید.
یاحق
صادق هدایت
بعد التحریر: بررس جدید چند حرف آبدار را کم کرده و به جایش نقطه گذاشته است. اعتراض کردم، گفت من در دنیا بررس وزارت ارشاد بودم، برو خدا را شکر کن اینجا آزادی بیان بیشتر است و گرنه تمام نامه‌ات نقطه‌چین می‌شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics