ویکی‌لیکس احمدی‌نژادی

            
انتشار اسناد مربوط به مدرک احمد توکّلی به وسیله‌ی دولتیان، به گمانم نقطه‌ی عطفی است که می‌تواند ما را در فهم بهتر رویدادهای گذشته و گمانه‌زنی پیرامون آینده یاری کند.
چند ماه پیش درباره‌ی ناسازگاری احمدی‌نژاد با رهبر با دوستی حرف زدم و از مدارای رهبر با او اظهار تعجّب کردم. او توجیه تحمّل و خودداری رهبر را با دلایلی مانند حمایت پیشین از وی یا تمایل به نمایش آرامش و اقتدار و نبود جنگ قدرت در ایران، ناکافی می‌دانست. ایرانیان حافظه‌ی تاریخی درستی ندارند و با کمی کار رسانه‌ای می‌توان آثار خطبه‌ی ۲۹ خرداد و حمایتهای پیشین را کم‌رنگ یا حتّی محو کرد.
وی از قول یک منبع موثّق تعریف می‌کرد که در وزارت اطّلاعات بخشی هست از اسناد پیرامون افراد درون نظام که محرمانه است و هیچ کس بدون اجازه‌ی رهبر حقّ ورود به آنجا را ندارد. احمدی‌نژاد در دورانی که ماه عسل خود را با رهبر طی می‌کرد، توانست به بهانه‌ی مبارزه با فساد یا چیزی مانند آن به آنجا راه پیدا کند و به اطّلاعات ذی‌قیمتی دست یابد. مدارای امروز رهبر با او در درجه‌ی اوّل به خاطر قدرتی است که وی با دست‌یابی به این اسناد یافته است. وقتی احمدی‌نژاد در پاسخ فردی از بیت رهبر که او را به فرمانبری دعوت می‌کند به او می‌گوید که «با این کارها خودتان ضرر می‌کنید» باید حتماً پشتش به جایی گرم باشد که چنین بگوید. حالا با انتشار اوّلین سند از افراد درون حاکمیّت، این نظر دلیلی به نفع خود می‌یابد. به فرض درست بودن این ادّعا، چند سوآل پیش می‌آید:
۱- تعداد واقعی افرادی که احمدی‌نژاد از آنان سند و مدرک به دست آورد و گستردگی اتّهامهایی که بشود به وسیله‌ی این اسناد به آنان وارد کرد، چقدر است؟
۲- آیا او زمانی که برای دستیابی به این اسناد از رهبر اجازه گرفت، پیش‌بینی چنین روزهایی را می‌کرد یا به عبارت دیگر این آغاز یک برنامه‌ی از پیش طرّاحی‌شده است؟
۳- آیا او این اسناد را ابزاری برای گرفتن مجلس یا ادامه‌ی تسلّط بر نهاد ریاست جمهوری خواهد کرد؟ و احمدی‌نژاد اساساً برای قبضه‌کردن قدرت تا کجا پیش می‌رود؟
۴- واکنش رهبر و توابع او به این قدرت‌نمایی آشکار چگونه خواهد بود؟
پاسخ این پرسشها و پرسشهای ناگفته‌ی دیگر را گذشت زمان خواهد داد. همین نکته‌ی نه چندان کوچک نشان می‌دهد که سهم اطّلاعات در تحلیل وقایع چقدر زیاد است و اضافه‌شدن حتّی یک نمونه‌‌ به دانسته‌های ما، تا چه حد می‌تواند حدسها و پیش‌بینی‌ها را تغییر دهد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics