راه بهشت،‌ راه جهنّم

                                                                                                      سه‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۳
  
    
برعکس بسیاری از افراد که گفته‌اند حکومت نمی‌تواند یا نباید مردم را به زور به بهشت ببرد یا از پیمودن راه جهنّم بازدارد، ‌از دید من اقتدار جزء لاینفکّ حکمرانی است و بد نیست که دو مورد فوق -با رعایت الاهم فالاهم- اعمال شود. شاید ابتدا به مذاق بسیاری خوش نیاید ولی بعد سپاسگزار خواهند بود. مثلاً:
  
یک. دروغ،‌ ‌افترا و تهمت از بزرگترین معاصی است که راه جهنّم را هموار می‌کند. در هشت سال گذشته بسیاری با جعل سند،‌ آمار و ارائه‌ی گزارشهای غلط به مردم چنین کردند؛ باید به وضع آنان رسیدگی شود.
  
دو. کسانی که در اموال عمومی دست برند،‌ مدیون مردم هستند؛ از نمونه‌ی کوچک تصاحب خودروهای دولتی تا بدهکاران میلیاردی حکومتی به نظام بانکی. ضمن پس‌گیری اموال و پرداخت خسارت به مردم معرّفی شوند.
  
سه. کسانی که در زمان حکمرانی خود به منافع ملّی صدمه زدند از بازکردن راه تحریم تا لغو قراردادهایی که دادگاه بین‌المللی حالا رأی به پرداخت خسارت به زیان ایران داده است، مستقیماً در بالا بردن آمار فقر و جنایات و مفاسدی که پیامد آن است مقصّرند.
  
چهار. خبرگزاریها و رسانه‌هایی که جعل خبر کردند و می‌کنند یا سر به درون زندگی خصوصی مردم بردند و می‌برند، با آتش بازی می‌کنند. در صورت امکان باید با آنان برخورد یا دست‌کم اطّلاع‌رسانی شود.
  
پنج. اگر هدف حکومت دینی اجرای عدالت است پس بی‌عدالتی از بزرگترین گناهان است چون مردم را نسبت به اصل دین بدگمان می‌کند. پرونده‌سازی،‌ اعتراف‌گیری، ‌ضرب و شتم،‌ تهدید و ارعاب، ‌شنود،‌ حصر و زندان ِبی‌محاکمه و بسیاری خلافهای دیگر جزو روال عادی برخورد با متّهمان سیاسی است. با آنها برخورد و به مردم گزارش داده شود.
  
فهرست بالا را می‌توان ادامه داد. غرض آنکه راههای بهشت و جهنّم منحصر در یکی دو موردی که قشریان می‌پندارند نیست و گر حکم شود که مست گیرند...الخ. 
   
در ضمن:
«وای بر كسانی از امّت من كه به جای خدا حكم می‌كنند؛ همانان كه می‌گويند: فلانی در بهشت است و ديگری در آتش»
(پیامبر اسلام (ص) - كنزالعمّال - جلد ۳ - حديث ۷۹۰۲)

۸ نظر:

  1. سلام

    آقا بارها از نوشته‌های فوق‌العاده‌ت لذت برده‌ام، ولی این یکی اصلن در سطح تازه‌ای بود. دست مریزاد، انصافن عالی نوشتی. :)

    پاسخحذف
  2. ممنون. پرکاری این روزهای شما هم امیدوارم ادامه پیدا کند.

    پاسخحذف
  3. سلام.
    هشت سال گذشته یا سی پنج سال گذشته؟!
    حالا خوبه داری درباره خدا و پیغمبر و بهشت و جهنم صبحت میکنی عیار جان!
    البته تقصیر شما نیست،تقصیر نگاه و اندیشه و منطق جناحی شماست.
    اینا رو گفتم فقط بخاطر اینکه به روحت بدهکار نباشم...وگرنه صلاح کار خویش خسروان دانند!

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام
      دولت فعلی جزئی از نظامی است که در سی‌وپنج‌ سال گذشته روی کار آمده؛‌ نمی‌تواند زیر آب آن را بزند امّا می‌تواند حساب هشت‌سال گذشته را جدا کند.
      در ضمن نظرهای شما هم مایه‌ی استفاده‌ی بنده است،‌ هم بدهکاریت را با روحم صاف می‌کند :)
      راستی چرا وبلاگ را تعطیل کرده‌ای؟ دوباره احیایش کن.

      حذف
  4. با مثال های شما موافق‌ام ولی‌ با نتیجه گیری خیر. به نظر من اشکال در اینجاست که "بردن مردم به بهشت" یک عبارت مبهم است که مثل بسیاری دیگر از عبارات دینی تفاسیر مختلف و گاه متضاد و بحث‌های تمام نشدنی‌ را به دنبال خواهد داشت. کما اینکه مخالفان روحانی در مقابل از عبارت "صاف کردن جاده بهشت" استفاده کردند (که میتواند کمی‌ متفاوت باشد اما چگونه میشود مرز دقیقی‌ بین این دو قائل شد؟ اصلا بهشت چیست و جاده‌ بهشت کدام است؟ چه لزومی دارد که راه حل مشکلات جامعه را به چیزی که ممکن است اصلا حقیقت نداشته باشد یا کاملا متفاوت با ذهنیات ما باشد گره بزنیم؟).

    به نظر من باید وقت و ذهن خود را درگیر عبارات مبهم نکنیم و به جای آن طوری مساله را مطرح کنیم که قابل تحلیل و نتیجه گیری دقیق باشد. برای شروع می‌توان گفت که تمام مثال‌های شما زیر عنوان حقوق مردم (به زبان شما حق الناس) یا وظایف حکومت در مقابل مردم قابل بررسی است. این طوری میشود به نتیجه رسید، همان کاری که ملت‌ها و حکومت‌های دیگر کرده اند و برای انجام آنها نیازی به عبارات مبهم و بحث‌های دینی هم نداشته اند.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. راه‌حل مشکلات عمل به قانون است و قانون بد را هم باید از راه همین قانون عوض کرد ولی واضح است که من در این پست کوتاه در پی پیچیدن نسخه برای حلّ مشکلات نبوده‌ام. مخاطب این یادداشت کسانی هستند که از بهشت و جهنّم می‌گویند و آن را به برخی ظواهر فرومی‌کاهند؛‌ به آنها می‌گویم که با معیار شما چیزهای واجبتری برای نگرانی وجود دارد.

      حذف
  5. سلام.
    عیار جان چرا زیر و رو میکشی و مزاح میکنی؟
    سرراست برو سراصل مطلب.
    بدهکاری من و لیست کن تا در حد درک و توان جبران مافات کنم!
    درمورد وبلاگ هم ‌به روی چشم.
    بفرموده شما کرکره را میکشیم بالا ..........تا سحر چه زاید؟

    پاسخحذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics