۱۹۸۴

                                                                                                          دوشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۳
  
  
خبری که به طنز می‌ماند منتشر شده است که تلویزیون دولتی پیونگ مانگ مدّعی شده کره شمالی و پرتقال فینال جام جهانی را برگزار خواهند کرد و لابد تا حالا خبر درهم‌شکستن پرتقال را هم به همّت دلاوران هموطنشان پخش کرده‌اند. (یعنی همان تیمی که در جام جهانی با هفت گل کره شمالی را نابود کرد)
  
می توان به این خبر خندید امّا اگر یادگاری نوشتن کودکان اسرائیلی روی بمب و تماشای بمباران غزّه را به حساب شست‌وشوی مغزی و دشمنی دیرینه‌ی اسرائیلیان بگذاریم،‌ با خبر محبوبیّت هفتادودو درصدی اسرائیل در امریکا چه کنیم؟ اسرائیل،‌ کشوری که بخشهایی از خاک تمام همسایگان خود را در اشغال دارد و هر خلافی که طبق موازین بین‌المللی متصوّر است مرتکب شده، چرا باید چنین محبوبیّتی در امریکا داشته باشد؟ 

کم‌بودن اطّلاعات عمومی مردم امریکا که معروف است، ‌اینکه برخی رسانه‌ها بخواهند طبق میل خود اخبار را منعکس کنند هم درست ولی مگر دیگر راهها را بسته‌اند؟ ابداً نباید به این نتیجه رسید که می‌خواهم بگویم همه‌جا آسمان همین رنگ است ولی این دوّمی در جهان آزاد ترسناک‌تر نیست؟ یک‌جور ۱۹۸۴ پست‌مدرن؟

۷ نظر:

  1. سلام،

    یک کمدین فرانسوی یک روز گفته بود: دیکتاتوری می گه:‌ "خفه شو"، دموکراسی می گه:
    "هر چی می خوای زر بزن". بله راه ها را نبسته اند، عده ای هم هستند که با تحقیق درک درستی از شرایط دارند ولی در همهمه گروههای افراطی از چپ و راست که مطابق منافع و سلایق خود وضعیت را توصیف می کنند صدا به صدا نمی رسد. در ضمن در عصر فیسبوک و تویتر دیگر چه انتظاری دارید؟ که بروند تاریخ دولت اسرائیل و مسئله فلسطین را بخوانند؟ کی حوصله خواندن یک متن را که بیشتر از ده جمله باشد دارد؟‌

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام
      چه عجب از این طرفها؛
      نیازی به خواندن تاریخ نیست اتّفاقاً با همین فیس‌بوک و توییتر راحت‌تر می‌شود دید آنجا چه خبر است. قاعدتاً این خرده‌رسانه‌ها باید بتوانند سیطره‌ی رسانه‌های بزرگ را از بین ببرند. تعجّب من هم از همین است.

      حذف
    2. عیار عزیز، ما همیشه همین طرفها هستیم و مداوم ایمایان عیار را دنبال می کنیم. فقط مدتیست که تطاول ایام حال و حوصله نظر گذاشتن نگذاشته.

      دو مورد مسئله بالا هم فکر نمی کنم به همین سادگی باشد. آیا منظورتان اینست که اگر کسی برای مثال فیلم بمباران غزه را ببیند باید خونش به جوش بیاید و ناگهان از حمایت اسرائیل دست بردارد؟‌ فکر نمی کنم، چون آنچنان بازار بلبشوییست که اگر حتی گذآرشان به دیدن این فیلمها بیافتد هر کسی مطابق عقاید و ایدئولوژی خودش آن فیلم را تفسیر می کند. می توانند آن فیلم ها را ساختگی فرض کنند (کما اینکه موارد ساختگی آن را هم داشته ایم)، تا این سوی طیف که می توانند با تفسیر و توجیه بگویند که چاره دیگری نیست، یا اینکه حتی در یک موضع کاملا نژادپرستانه اقلیتی بگویند که حق فلسطینی ها همین است چون به حماس رای دادند (که کاملا پیش زمینه و تاریخ مسئله را به فراموشی می سپارد، ...).

      حذف
  2. کلاً سالهاست که تلاششان و هدفشان همین ۱۹۸۴ پست مدرن است! شما چطور الان به این فکر افتادی؟!!

    پاسخحذف
  3. ۱۹۸۴ پست‌مدرن بهتر از توحش عصر حجر رژیم اسلامی نیست؟ شماها هم، مثل توده‌ یی ها، هر گهی از دیکتاتوری ببینید هنوز براتون بهتر از ۱۹۸۴ مدرنه. اینطور نیست؟

    محمدتقی مصباح یزدی در امریکا
    http://nafas1388.blogspot.com/2014/07/blog-post_14.html

    پاسخحذف
  4. هر وقت تونستین توی همین وبلاگ با اسم حقیقی‌ بنویسین، اونوقت از ۱۹۸۴ مدرن ایراد بگیرین. این تازه وضعیت شماهاست که دستی‌ هم توی رژیم دارین (یکی‌ از پست‌هاتون نوشته بودین که حتا به محضر آقا هم رسیده این؛ زیارت قبول), وای به حال بقیه مردم

    پاسخحذف
  5. اگه کسی بگه اونجا ۱۹۸۴ مدرنه، منظورش اینه که اینجا خیلی خوبه؟
    هرکی آقا رو یکبار از نزدیک ببینه،‌ دستی در رژیم داره؟

    پاسخحذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics