پیرامون تشکّل «ندا»

                                                                                                    چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳

 
سیاسی‌نویسی عارضه‌ی ناخواسته‌ی پنج‌سال اخیر این وبگاه بوده است و گرنه من تمایلی به نوشتن چنین مطالبی ندارم. برای همین به بروز پدیده‌ی تشکّل «ندا» واکنشی نشان ندادم. به نظرم برخی مخالفتها کمی زود و عجولانه بود و این نوشته‌ی تقی رحمانی هنوز به نظرم جامع و کامل می‌رسد؛ ‌باید نشست و دید که اینان در عمل چه می‌کنند.
  
جدای از تشتّت در نامگذاری و اظهارات اوّل صادق خرّازی، نام «ندا» بی هیچ تردیدی به یکی از مهمترین نمادهای جنبش سبز تعلّق دارد و ابداً نمی‌توان این تشابه را تصادفی دانست. آیا باید کسانی را که این نحوه‌ی نامگذاری را در امتداد مشابه‌سازی حکومتی می‌دانند،‌ ملامت کرد؟ (شنود اسلامی و حقوق بشر اسلامی و دیگر پسوندهای اسلامی‌‌سازی، برکشیدن سیّداحمد خاتمی پس از ظهور سیّدمحمّد خاتمی، مطرح‌کردن سیّدحمید روحانی پس از ریاست حسن روحانی و ...)
  
با رصد سخنان این گروه متوجّه می‌شویم که لااقل تاکنون بیشتر در پی نفی جنبش سبز یا اصلاح‌طلبی تندروانه (از دیدگاه خود) بوده تا نقد اصولگرایی یا دیگر گروههای دخیل در حکومت. از آغاز «ندا»، ‌کمتر اظهارنظری از خرّازی یا اطرافیان وی پیرامون مسائل جاری مملکت و موضع‌گیری درباره‌ی آن می‌بینیم. مثلاً درباره‌ی تشنّج اخیر مجلس تقریباً همه‌ی موافقان و مخالفان سخن گفتند جز اینان.
  
نقل قولی منتشرشده از میرحسین از زبان صادق خرّازی که «ﭼﻨﺪﯾﻦ ﺑﺎﺭ ﺁﻗﺎﯼ ﺧﺎﺗﻤﯽ ﺍﺯ ﺁﻗﺎﯼ ﻣﻮﺳﻮﯼ ﺳﻮﺍﻝ ﮐﺮﺩ ﺩﻭ ﺑﺎﺭ ﺁﻥ ﺟﻠﻮ ﺧﻮﺩ ﻣﻦ ﺑﻮﺩ که ﺍﺳﺘﺮﺍﺗﮋﯼ ﻭ ﻫﺪﻑ ﺷﻤﺎ ﺍﺯ ﺟﻨﺒﺶ ﺳﺒﺰ ﭼﯿﺴﺖ؟ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺍﺳﺘﺪﻻﻝ ﻧﻘﺎﺷﯽ ﺍﻣﭙﺮﺳﯿﻮﻧﯿﺴﻢ ﺭا ﮐﺮﺩند ﮐﻪ ﺑﻮﻡ ﻭ ﺭﻧﮕﯽ ﺍﺳﺖ، می‌ﭙﺎﺷﯿﻢ ﺗﺎ ﭼﻪ ﺷﻮﺩ.». سه نکته‌ی کوتاه:
  
یک. فرزندان موسوی و رهنورد گفته‌اند که هرگونه نقل قولی که از زبان آنان و از طریق سایت کلمه منتشر نشود، ‌تأیید نمی‌کنند. (بنده یک‌بار خیلی وقت پیش با یک واسطه گفتم که سران سبز وعده‌‌ی آزادی را در قبال سکوت خود رد کرده‌اند که پس از آن با نقل قولهای دوست و دشمن تأیید شد)
  
دو. این نقل قول با نوشته‌ها و بیانیّه‌های موسوی تضاد آشکار دارد. او ابتدا خواهان ابطال انتخابات و برگزاری مجدّد بود و بعد قدم به قدم مواضع خود را در پیامهای خود تشریح کرد. خیلی واضح است که کسی که خواهان «اجرای بی‌تنازل قانون اساسی» است،‌ می‌داند مقصدش کجاست نه اینکه بی‌هدف کاری را به پیش ببرد. من خرّازی را متّهم به خلافگویی نمی‌کنم ولی گاه حذف یا اضافه کردن یک کلمه یا عبارت می‌تواند معنای یک کلام را عوض کند. نقل قول خرّازی خیلی مشابه برخی تحلیلهای آوازه‌گرانه‌ی رسمی است که از میرحسینْ آنارشیست می‌سازد تا مصلح و منتقد.
  
سه. خرّازی با این سخنان مصداق از اینجا مانده و از آنجا رانده خواهد شد. از آن طرف حکومت فعلی با این حرفها کسی را شریک خود نخواهد کرد و از این طرف دافعه‌ی منتقدان را علیه خود برخواهد انگیخت.

۱ نظر:

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics