تکرار می‌کنیم

                                                                      ‌                          چهار‌شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۵

  
رهبر نظام با نیمچه تجربه‌ای که دارد این اواخر دیگران (یعنی طبعاً حرف‌شنوان از خودش) را دعوت به این می‌کند که در جامعه فضای دوقطبی نیافرینند؛ چرا؟ چون نتیجه‌اش را در انتخابهای پیاپی دیده‌است. وزنه‌ی تغییرخواهی و محافظه‌کاری در ایران از لحاظ داشتن پایگاه مردمی به نفع تغییرخواهان می‌چربد و تشدید فضای دوقطبی به پیروزی یکی بر دیگری خواهد انجامید؛ آن هم در حالتی که رهبر و نهادهای انتصابی همه در جناح ضعیف‌تر واقع شده‌اند به گونه‌ای که نتوانستند حتّی با ابزار نظارت استصوابی از وقوع ۷ اسفند (راه‌یابی دوباره‌ی اصلاح‌طلبان به مجلس و حذف رئیس خبرگان و پدر جبهه‌ی پایداری) جلوگیری کنند. «کیهان» و «وطن امروز» از ریاست جنّتی خوشحالند. کیهان تیتر زده که «خار چشم انگلیس، رئیس خبرگان» که ادامه‌ی همان بازی انگلیسی مبتذل است و اینکه برعکس برخی غضنفران مخالف نظام که کارشان خواندن آیه‌ی یأس است،‌ همیشه خود را در حال پیروزی می‌بینند که هر دو البتّه در توهّم به سر می‌برند.

«وطن امروز» تیتر زده که «تکرار کنید جنّتی» که تعریضی است به جملهی خاتمی. کیهان آدم همیشه‌حق‌به‌جانبی است که می‌داند چطور خودش را به کوچه‌ی علی‌چپ بزند ولی «وطن امروز» مثل بچّه‌ی بی‌ادبی است که از راه دور شکلک درمی‌آورد. عنوان «وطن امروز» در نقد یا کنایه به سیاستمداران اصلاح‌طلب نیست بلکه طعنه به مردمی است که رأی داده‌اند. ذیل یادداشت دیروز در جواب یک نظر نوشتم که اینگونه عنادورزیدن با رأی مردم، به تمایل بیشتر طیف میانه و مردّد و هنوز امیدوار به حاکمیّت به سوی تغییرخواهان می‌انجامد. هدف من و امثال من این است که  بکوشیم امیدواران و رأی‌دهندگان به بخش دلواپس و پایداری‌باز حاکمیّت را در حدّ خود آگاه کنیم که به ضریح خالی دخیل بسته‌اند نه اینکه با توهین به آنان متلک و حکایت بارشان کنیم. در آن دوقطبی که رهبر نظام از آن می‌هراسد حریف مردم تغییرخواه،‌ نیمه‌ی دیگر جامعه نیست بلکه سیاست‌بازی است که نفع خود را در اتّصال به قدرت ناپاسخگو و حمایت غیرمشروع از آن می‌بیند ولی تیتر روزنامه‌ی ناشی بذرپاش، مردم رأی‌دهنده را نشانه رفته است که طبعاً به تحریک بیشتر آنان می‌انجامد. این راه ادامه‌ی همان بحث «کوفی‌خواندن» مردم است که قطعاً تأثیر عکس خواهد گذاشت. همان زمان خیلی‌ها گفتند که هم نفس خائن‌خواندن کوفیان (با رجوع به تاریخ) بی‌مبنا و اشتباه است و هم تشبیه مردم در یک عصر به آن شهر. ما از اشتباه فاحش حریف خوشحال نیستیم ولی حالا که گاف پشت گاف می‌دهند، بر طبل تفرقه می‌کوبند و از گذشته درس نمی‌گیرند پس بچرخ تا بچرخیم.

در میان مخالفان نظام خاصّه بخش برانداز خارج‌نشین هم هستند کسانی که جز توهین به مردم و عرب‌زده و مذهب‌زده خواندن آنان کاری ندارند. سرنوشت آنان نیز مانند «وطن امروز» خواهد بود. با تحقیر کسی نخواهید توانست او را عوض کنید بلکه او را در مسیر خود راسخ‌تر می‌کنید. یک تفاوت اینجا هست که این گروه از مخالفان نظام، بخش منزوی و کم‌اثر تغییرخواهان‌اند ولی روزنامه‌های طرفدار قدرت مطلقه -مثلاً- بخش معتبر رسانه‌ای دلواپسان‌اند. یعنی برترین سواره‌نظام مدافعان در حدّ کمترین پیاده‌نظام‌ مخالفان. همین برای مقایسه‌ی وزن عقلانی دو طرف کافی است. 

۴ نظر:

  1. سایتهای منتقد در تحلیل ریاست جنّتی تقریبا هیچ ننوشته اند!

    پاسخحذف
  2. رای پایین شاهرودی و لاریجانی عملا دو ضلع از مثلث مطرح برای رهبری آینده را کنار گذاشت، می ماند ضلع "خ" آن. چنین مباد!

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. کافی است پستی در قوه قضائیّه به او بدهند تا جزو «رجال» شود آن وقت خیلی هم چنین خواهد بود!

      حذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics