دبیر برانداز شورای نگهبان

                                                                                                  ‌سه‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۶
      
قانون انتخابات شوراها تبصره‌ای دارد که نامزدشدن افرادغیرمسلمان را بر اساس اعتقاد خود به کتاب آسمانی خویش جایز می‌شمرد. دبیر شورای نگهبان با استناد به «صحیفه‌ی نور» قانونی را که سالها پیش (۱۳۷۵) تصویب و سپس (۱۳۸۶) اصلاح شده،‌ مغایر با شرع دانسته است. اقدام اخیر دبیر شورای نگهبان فصلی جدید در رویّه‌ی خلاف قانون این شخص، شورای نگهبان و البتّه خود نظام است که دیگر چیزی از قانون‌مداری برجا نخواهد گذاشت.

پیش از این دخالتهای غیرقانونی این شخص و شورای نگهبان بیشتر در حوزه‌ی تفسیرهای دورازذهن و بعید از قانون اساسی یا قوانین عادی بود. حالا پس از «ردّصلاحیّت بعد از انتخاب» مینو خالقی گویا قوانین مصوّب سالها پیش را هم می‌توان کنار گذاشت آن هم با استناد به بخشی از «صحیفه‌ی نور» و مثلاً ندیدن تأکیدهای مکرّر رهبر انقلاب بر عمل به قانون. لازم به تأکید نیست که این روش جدید شورای نگهبان را قادر می‌کند که هر قانون مصوّبی را با اتّکا به بخشی از سخنان بنیانگزار جمهوری اسلامی رد کند و قانون اساسی و قوانین عادی بازیچه‌ی دست این شورا و شخص دبیر آن خواهد شد. سکوت اعضای شورا، ‌مجلس و دیگر دلسوزان هرسه قوّه باعث خواهد شد که از قوانین کشور به عنوان مهمترین وجه جمهوریّت، کاغذپاره‌ای بیش باقی نماند و اراده‌ی دبیر شورای نگهبان تعیین خواهد کرد که به کدامیک از قوانینی که پیش از این تصویب شده‌اند عمل شود و به کدام عمل نشود.

شخص مسئول مستقیم این عمل خلاف رهبر نظام است که این شخص را به‌رغم کهولت و رفتار غیرمتعارف او در گذشته همچنان در این مسند ابقا کرده است. تاجزاده به درستی جنّتی را برانداز نظام جمهوری اسلامی خوانده است چون اعمال وی بیش از هر شخص و نهادی پایه‌های این نظام را به فروپاشی نزدیک کرده است. دیدن واکنش رهبر و منصوبان او به این رویّه‌ی جدید محک خوبی است تا بدانیم چقدر از جمهوری اسلامی سال ۵۷ باقی مانده است.

پ.ن: سام سوادکوهی عضو حقوقدان شورای نگهبان دوسال پیش در مصاحبه‌ای گفته بود که طبق قانون اساسی لازم نیست شورای نگهبان در انتخابات شوراها دخالت کند.

۲ نظر:

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics