عاقبت محور مقاومت

                                                                                              ‌          دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۶
                          
گویا تصویر بالا که یادبود صدّام حسین در میدانی در شهر قلقیلیای فلسطین است بسیاری را برآشفته و خواهان تذکّر ایران برای برداشتن آن شده‌اند. این یادبود برداشته یا کار عدّه‌ی کمی انگاشته شود، تشییع جنازه‌ی نمادین صدّام پس از مرگش در فلسطین که فراموش نمی‌شود. همه‌ی اینها به کنار با حرکت گروههای فسطینی خلاف خواست نظام ایران چه باید کرد؟
  
خیلی تکراری است که یادآور اختلاف‌نظر ایران با حماس شویم که حاضر نشد کنار اسد در سوریه بایستد بلکه به مخالفان اخوانی او تمایل نیز داشت و از همه واضح‌تر همسو با ایران در حمایت از شورش یمن حرکت نکرد. گرچه پیام رهبر نظام بعدها به آنها این بود که اختلاف‌نظر ما در منطقه ربطی به آرمان فلسطین ندارد ولی انگار دیر شده بود. همانطور که سرکوب اخوان‌المسلمین در مصر و سوریه به نزدیکی مجدّد حماس به ایران نینجامید. رویکرد اخیر حماس به سوی نزدیکی بیشتر به فتح و کشورهای عربی است و ایران مانده و «محور مقاومت» که مبتنی بر نابودی اسرائیل است. رهبر انقلاب که از ابتدا نهضتش را با حمله به اسرائیل آغازید و رهبر فعلی نیز برای نابودی آن ضرب‌الاجل بیست‌وپنج ساله تعیین کرده است.

تفاوت عقیدتی فلسطینیان با ایران و آشکارشدن قصد ایران از محورسازی برای سلطه‌جویی در راستای بسط اقتدار خود در واقع چیزی از مهمترین انگیزه یا در واقع بهانه‌ی محور مقاومت باقی نگذاشته است. سخنان معاون نصرالله در انتقاد از حماس و اینکه مدّعی شده بود خود وظیفه‌ی نابودی اسرائیل را به عهده خواهند گرفت نیز طنز خالص بود.

راهکار دوکشوری گرچه راه زیادی تا به ثمر نشستن دارد ولی از شعارپردازی صرف ثمربخش‌تر است. دیر یا زود یمنیان پی خواهند برد که چطور بازیچه‌ی دست نظام شده‌اند و به جایی می‌رسند که حماس پس از مدّتها محاصره‌ی غزّه رسید. سوریه نیز با پهن‌شدن سفره‌اش برای روسیه از یک‌طرف و امریکا و نیروهای تحت حمایتش از طرف دیگر هرگز در اختیار ایران قرار نخواهد گرفت. روسیه‌ای که پیش از امریکا بیت‌المقدّس غربی را پایتخت اسرائیل شناخت و هیچ‌وقت مانع هواپیماهای اسرائیلی در حمله به حزب‌الله در سوریه نشد. پس از فروکش‌کردن جنگ خاورمیانه و فرونشستن گردوغبارها مشخّص خواهد شد که آن همه هزینه برای چه دستاورد اندکی پرداخت شد. گرچه همین الآن نیز می‌توان حدس زد؛ برای این کار اخبار گفتگوی فتح و حماس را دنبال کنید.

۲ نظر:

  1. قبلا انکار میشد که ایران نیرو در سوریه دارد ولی حالا تشییع جنازه پشت تشییع جنازه. اینها با ضعیف‌شدن نقش امریکا در منطقه ارتباط ندارد؟

    پاسخحذف
  2. چرا، به‌علاوه‌ی سیاستهای ترامپ و شرایط جدید منطقه.

    پاسخحذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics