خرابه‌های مهر

                                                                                                         شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۶
 

ایران زلزله‌خیز است؛ ‌گذشته از انتقادهای جدّی به طرح مسکن مهر (هم در ایجاد تورّم و هم رعایت‌نکردن اصول شهر‌سازی) ولی شاید روزنه‌ی امیدی بود به وجود ساختمانهای نوساز که بتوانند ساکنان آن را به اطمینان خاطری از ایمنی در صورت بروز زلزله برسانند. چندسال پیش و در زلزله‌ی خفیف ایلام ساختمانهای مسکن مهر آسیب جدّی دیدند و بسیاری از آنها سکونت‌ناپذیر شدند. این رخداد زنگ خطری بود که در صورت زلزله‌ای بزرگتر آسیبها بیشتر می‌شود که شد. تصاویر خود گویاست و نیازی نیست که وارد بازی تلخ گزارش‌دهی و پس‌گرفتن آن شویم. بحث انسانی و ملّی است.
  
وحید حقّانیان در توجیه حرفهای قبلش گفته که نباید ۱۲میلیون ساکنان مهر دیگر شهرها را نگران کرد. به فرض که جهانگیری چنان نگوید امّا آیا ساکنان مسکن مهر در دیگر شهرها با دیدن این تصاویر احساس خطر نمی‌کنند؟ خود حقّانیان حاضر است یکی از نزدیکانش در ساختمانهایی که با بروز زلزله‌هایی ضعیف یا قوی به این روز درمی‌آیند ساکن شوند؟ تا کی باید با منطق «سلطان و بادمجان» با وقایع روبه‌رو شد؟
  
از انجا که رهبر نظام مدافع تمام قد احمدی‌نژاد بوده و از پرداخت یارانه‌های ناهدفمند، ‌مسکن مهر و دیگر طرحهای ناشیانه‌ی او دفاع کرده،‌حالا هم باید از آنها دفاع کرد گرچه به چشم خود ببینیم که چگونه خراب شده‌اند. حقّانیان گفته که گویا معاون اوّل از سخنان من ناراحت شده‌اند؛‌ نه خیر لعنت‌کردن کسی که ناراحتی ندارد! احتمالاً خود او را هم اگر کسی -جرأت کند که- لعنت کند به دل نمی‌گیرد.

افکار عمومی و مردم البتّه راه خودشان را می‌روند. احتمالاً قیمت خانه‌های مسکن مهر با نزول شدید روبه‌رو می‌شود همانطور که قیمت فیشهای حج امسال با شایعه‌ی خطرناک بودن حج از چندده میلیون تومان به زیر ده میلیون رسید. خطر امّا جایی است که کسانی برای لاپوشانی اشتباهشان روز روشن و آنچه را به چشم دیده می‌شود نیز انکار می‌کنند. مسکن مهر فقط یک نمونه است. 

۱ نظر:

  1. یک «شوخی بیمزه»!
    پاسخی به برداشت اشتباه مصطفی تاجزاده از یک «نقل قول»

    جناب آقای تاجزاده، دوست سالیان سال من و فعال سیاسی اصلاح‌طلب که مدتی‌ست به شکل «بیش فعال» در عرصه عمومی اعم از فضای مجازی تا روی جلد مجلات برابری‌ستیز حضور دارند، در توئیتی که احتمالا پس از مطالعه شماره اخیر نشریه «اندیشه پویا» (ویژه نامه حمله به انقلاب اکتبر) به ذهن‌شان خطور کرده، فرموده‌اند:«100 سال از پیروزی بلشویک‌ها می‌گذرد.اتم را شکافتند، آسمان را فتح کردند و نیمی از دنیا را گرفتند، ولی سقوط کردند. زیرا به قول دختر استالین همزمان با فرستادن سفینه به ماه، سیب زمینی را به روش 100 سال قبل خود می‌کاشتند و برمی‌داشتند. شوروی از درون فروپاشید چرا که توسعه‌اش آمرانه و نامتوازن بود».
    پاسخ ایشان به عنوان یکی از مدیران ارشد جمهوری اسلامی بسیار ساده است، گو اینکه در اندازه‌های یک توئیت می‌توان به آن اینچنین جواب داد:
    شما(مدیران و زمامداران جمهوری اسلامی) اما نه تنها اتم نشکافتید و نه تنها آسمان را فتح نکردید و نه تنها با هزار جور«مداخله مستشاری» نیم متر از جهان را هم نگرفتید و نه تنها توسعه‌تان آمرانه، با 90 درصد انحراف از معیارهای «برنامه توسعه» خودتان، مملو از فساد و چپاول و غارت، و متمرکز در شمال شهر تهران و اصفهان بود، بلکه حتی همان سیب‌زمینی را هم به همان شیوه 100 سال پیش نمی‌توانید بکارید و بی‌کفایتی‌ همه‌تان اعم از چپ و راست جمهوری اسلامی موجب شده تا از هر 4 کودک سیستان و بلوچستانی یکی سوء تغذیه داشته باشد، 21 میلیون نفر در «فلاکت مطلق» زندگی ‌کنند، 25 درصد جامعه زاغه‌نشین شود و در قرن بیست و یکم کماکان 7 میلیون نفر در ایران آب را با تانکر دریافت ‌کنند.
    اگر جسارت نباشد باید به عرض برسانم همین چهار قلم آمار منتشره در رسانه‌های رسمی، به جناب تاجزاده و گنده‌تر از ایشان اجازه نمی‌دهد که حتی در مقام «شوخی» خود را با مهمترین تلاش بشر تا این لحظه برای «برابری» یعنی انقلاب اکتبر(ولو شکست خورده) مقایسه کنند.
    https://www.facebook.com/nader.fatourehchi/posts/2445229525616793

    پاسخحذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics