وبگردی با اعمال شاقّه

                                                                                               سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
 
 
به عنوان نویسنده‌ای کاملاً ناشناس وارد وب شدم ولی یک‌ماه‌ونیم بیشتر طول نکشید که ایمایان فیلتر شد. احتمالاً در این زمینه جزو رکوردداران باشم. در تمام این مدّت اگر فیلترشکن نبود در وب قدم از قدم نمی‌توانستم بردارم. بزرگترین تأسّفی که همیشه درباره‌ی زندگی و گذشته‌ی خود خورده‌ام وقتی است که ضایع شد و بهتر می‌شد از آن استفاده کرد. اعصاب‌خردکن‌ترین بخش فعّالیّت من در وب سروکلّه‌زدن با فیلترشکن‌های ریزودرشت بود و وقتی که بابت آن صرف کردم. اگر در داخل کشورید لابد در این چند وقت به‌ویژه پس از فیلترینگ تلگرام متوجّه مسدودکردن بی‌سابقه‌ی فیلترشکن‌ها و وی‌پی‌ان‌ها شده‌اید.
  
وزیر ارتباطات درباره‌ی بستن فیلترشکن‌ها مطالبی گفته که جای تأمّل دارد. او گفته که استفاده از فیلترشکن‌ها مطلوب کسانی است که به دنبال براندازی کشورند و بسیاری از این فیلترشکن‌ها نیز باج‌افزارند. او نمی‌گوید که چرا بخش بزرگی از وب باید فیلتر باشد تا استفاده از فیلترشکن لازم شود. او نمی‌داند که «کشور» را برنمی‌اندازند بلکه یک نظام را برمی‌اندازند و مهمترین سایتهای فیلترشده منتقدند و نه برانداز. چرا باید آن قدر فیلترینگ گسترده باشد که حالا در خطر استفاده از باج‌افزار قرار بگیریم؟ چرا نمی‌توانید اعتراف کنید که در برابر منتقدان کم آورده‌اید و چاره‌ای جز بستن دهان‌ها ندارید؟ پارازیت‌انداختن روی امواج ماهواره هم روی دیگر محدودیّت وب است.

نکته اینجاست که ترجیع مکرّر سخنان روحانی در دوران انتخابات تأکید بر اینترنت آزاد و پرهیز از فیلترینگ بود. او حالا باید در برابر سخنان وزیر پاسخگو باشد. لازم است بگویم که بسیاری از سایتهای مفید درست در همین یک‌سال اخیر فیلتر شدند و فیلترینگ همچنان قربانی می‌گیرد. همانطور که با یک اتّفاق ساده نباید هشتگ زد که «روحانی پشیمانیم»، نباید خلافکاریها و خلف‌وعده‌ها را به بهانه‌‌ی شرایط کنونی (که همیشه‌ی خدا حسّاس است) نادیده گرفت.

مدافعان نظام متخصّص جرجیس‌یابی‌هند و تلاش می‌کنند که در برابر هر ناراستی درون کشور یک مصداق هرچند کوچک در غرب بیایند و آن را بزرگ کنند. در برابر برخورد پلیس با متخلّفان یا سانسور کتاب یا هر مسأله‌ی دیگری بلافاصله می‌گویند که بله در آنجا هم...! امّا در برابر پارازیت‌انداختن روی امواج ماهواره و فیلترینگ گسترده همراهانی جز چین و چند کشور مشابه نمی‌یابند. کدام نظام تواناتر و استوارتر است، ‌آنکه ترسی از رسیدن نظر مخالفان و منتقدان به شهروندان خود ندارد یا آنکه تمام روزنه‌های انتقاد و مخالفت را می‌بندد؟

۲ نظر:

  1. سلام
    شبکه اینترنت و فضای مجازی بزرگترین بدشانسی دولت پنهان و روسای نظام بود.
    تا قبل از آن بنابر تئوری " النصر بالرعب " با قدرت تمام مخالفانشان را قلع و قمح کردند و کمتر صدایی شنیده شد .اگر هم صدایی بلند شد صدا را خفه کردند و کمتر کسی متوجه حقایق مملکت شد.آنقدر در اجرای این نقشه موفق بودند که منصب رهبری و مرجعیت را با شلوغ کاری و تهدید و ارعاب به نالایق ترین فرد هدیه کردند.
    اما گسترش فضای مجازی بلای خانمانسوزی بود که بنیان حکومت دروغ و فریب را سخت به لرزه درأورد و با سرعتی عجیب اسرار نهانخانه و پشت پرده های نظام را که سالها با ترفندها و برنامه ریزیهای مفصل مخفی نگه داشته شده بود برملا ساخت.پس طبیعی است که حکومت باتمام توان در صدد تضعیف و مسدود سازی این مسیر باشد.
    اما چرا از روحانی و همراهانش که با مفاهیم صداقت ، وفای به عهد وامانتداری کاملا بیگانه اند توقع تصمیم و عملکرد صحیح داریم ؟
    از رئیس جمهور و.وزیر کشوری که به اشاره دولت پنهان اسم جنتی را به دروغ در لیست منتخبان مجلس خبرگان قرار می دهند و.اجازه می دهند که این جرثومه فساد و.جنایت سکان رهبری مجلس خبرگان که مهمترین رکن نظام است را بدست بگیرد چه توقعی می شود داشت ؟
    بارها گفته ام و.بار دگر می گویم چشمها را باید شست واقعیتها را باید دید.

    پاسخحذف
  2. چقدر خوب شد که وارد این فضا وب شدی. چه خوب که در عصر شبکه های اجتماعی اینجا را رها نکردی چون لااقل یک خواننده جدی همیشگی داری
    موفق باشی

    پاسخحذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics