ظریف، نظام و ایران

                                                                                                     دوشنبه ۴ تیر ۱۳۹۷
    

«ما در ایران از اصولگرا و اصلاح‌طلب، بی‌خط، مخالف جمهوری اسلامی و مخالف دولت، همه در یک کشتی نشسته‌ایم. خیال نکنیم اگر روحانی رفت یک اصولگرا موفق می‌شود و خیال نکنند بعضی‌ها اگر جمهوری اسلامی رفت آن‌ها می‌آیند. امروز ایران با این وضعیت جغرافیایی و موجودیت عظیم و پرافتخار تاریخی و با این مردم، توانمندی و ذخایر و آینده درخشان هدف است و ما همه با هم این هدف را ناکام می‌کنیم.»
   
این سخنان رهبرنظام نیست،‌ سخنان محمّدجواد ظریف است. عادت داشتیم مشابه این حرفها را از زبان خامنه‌ای در آستانه‌ی انتخابات بشنویم؛‌ وقتی انقلابی، غیرانقلابی و جناحهای مختلف را دعوت به مشارکت می‌کند تا طرفدارانش پس از انتخابات همه‌ی آنها را به معنای رأی به نظام بدانند. در همین چند هفته شاهد انواع برخورد با دانشجویان معترض، دراویش، زنان، حکم اعدام و جز آن بودیم ولی آن موقع امثال ظریف به یاد «تمثیل کشتی» نیفتادند. آن موقع کسی از ارباب قدرت نگفت که اینها سوراخ‌کردن کشتی است و دودش به چشم همه می‌رود. کسی نگفت چندمیلیون نفر را مجبور به مهاجرت کردید ولی همه‌ی مخالفان و منتقدانتان را نمی‌توانید از ایران بیرون کنید. کسی نگفت اقلیّت زیر پانزده‌درصد مدافع نظام و رهبرش نمی‌تواند برای همه تصمیم بگیرد. حالا که آثار خروج امریکا از برجام دارد آشکار می‌شود، همه سوار یک کشتی شدیم؟ وقتی سردار سپاه با افتخار می گوید که این سپاه، سپاه انقلاب اسلامی است نه ایران، کسی نگران ایران نبود،‌ حالا پای ایران و تاریخش وسط آمد؟
  
بدترین برداشت از وضع فعلی ما این است که این بن‌بست را به آمدن ترامپ ربط بدهیم و بگوییم «اگر نبود..». این چشم‌بستن بر انبوه ناراستی‌های چهل‌‌ساله است. قوّه‌ی قضای فاسد، سپاه کاسب،‌ نیروهای امنیّتی مداخله‌گر، رهبر ناپاسخگو باقدرت بی‌نهایت و قوانین تبعیض‌آمیز به خودی خود برای زیر سؤال‌بردن مشروعیّت نظام کافی است. برجام نه تنها به ضرر بخش اقتدارگرای نظام نبود که آن را تأیید هم کرد و دستش را برای دخالتهای منطقه‌ای بازتر کرد. آزمایشهای تحریک‌آمیز موشکی با شعار عبری، حمله‌ی تبلیغاتی به دیرالزّور و مداخله در یمن پس از برجام بود. غافل از اینکه هم امریکا و هم روسیه در سوریه از ایران کولی می‌گیرند و به وقتش در برابرش می‌ایستند کما اینکه همینطور هم شد. تلفات تحقیرآمیز حملات اسرائیل در سوریه فقط برای یک‌بار اعلام شد ولی با دانستن اینکه توان پاسخگویی ندارند بقیّه‌اش کتمان شد. برخلاف ادّعای رسانه‌های نظام تا همین چند روز پیش حملات اسرائیل به نیروهای ایرانی و هم‌پیمانانشان ادامه داشت که آماری از کشته‌ها به دست نیامد. در یمن هم سودآوری فروش سلاح به عربستان مانع از فیصله‌دادن ماجراست و گرنه خیلی زودتر غائله‌ی حوثی‌ها پایان می‌یافت.
 
اروپا به تنهایی نمی‌تواند در برابر امریکا بایستد و ایران هم با رهبر بی‌کفایتش که با منع پیوستن به FATF دولت را به سوی فلج بانکی رهنمون می‌سازد، دیر یا زود شرایطی مشابه دوران پایانی دولت احمد‌ی‌نژاد را تجربه خواهد کرد. روحانی یا باید بتواند با امریکا مذاکره کند یا باید استعفا دهد. این پیشنهاد را حسین موسویان هم ارائه کرد. شرایط ناخواسته‌ی اقتصادی که معلول زیاد‌ه‌خواهی بخش اقتدارگرای نظام است نباید به پای دولت فعلی نوشته شود. خامنه‌ای خود باید مسئولیّت بپذیرد و دولتی که می‌خواهد بر سر کار آورد. خاتمی اشتباه کرد که پس از ردّ لوایح دوقلو استعفا نکرد و روحانی اشتباه خواهد کرد که در صورت نداشتن امکان تعامل با غرب بخواهد در مسند قدرت باقی بماند. امریکا گریزگاههای ایران را در دوران اوباما شناسایی کرده و در حال بستن آنهاست. به زودی فروش نفت هم با مشکل مواجه می‌شود و دوران سختی در انتظار ماست. امریکا با «نظام» ایران مشکل دارد نه با خود ایران. ظریف و روحانی اگر مشابه سخنان فوق را بر زبان بیاورند دیکر همدلی چندانی بین ایرانیان برنخواهند انگیخت؛ فقط ناتوانی خود را از درک شرایط نشان می دهند. اگر اعتراضات اقتصادی مانند دی‌ماه۹۶ بُعد سیاسی نیز بیابد، ممکن است در آینده‌ای نزدیک شاهد تحوّلی غیرمترقّبه در ایران باشیم که معلوم نیست چه فرجامی خواهد یافت.

۲ نظر:

  1. وقتی حروم لقمه ها و حرومزاده های بدنی و دهنی نظام مشرکین پس از ٣٩ سال یاوه سرایی،آنچنان خوار و ذلیل و درمانده شده اند که از ترس سقوط و فروپاشی قدرت و ثروت ،سُرنای بی شرفی سوریه ای شدن ایران و کودتای سپاه و مذاکره بدون قید و شرط با آمریکا را از سرگشادش فوت می‌کنند.
    وقتی حسب معمول به مخالفان و منتقدان خودانگ منافق و لیبرال و اغتشاشگر و اشغال و کرکس و مگس و ربات، فیک،مبارز زیر پتو و طرفداری از تحریم و کسب سود میلیاردی می زنند و به پااندازها و جااندازهای خود ،وعده سرخرمن بذر امید و اصلاح اصلاحات و نجات و کرامت ایران را میدهند.
    وقتی قرمساقزاده های دیوث صفت کل مملکت رو غصب کردند،اونوقت پااندازها و جااندازهای حروم لقمه نعل وارونه می زنند که ملک او پفیوز غصبی و کاخ او جاکش هبه و هدیه است.
    وقتی پرستوی های صادراتی نظام مشرکین بعد از ٢٠ سال خواری طلبی تف سربالا می اندازند و برای ورود به استادیوم دست به دامن نماینده فیفا می شوند.
    وقتی اخته خواری طلبان و میر مخنث ارتجاع در برابر حیف و میل منافع مردم روزه سکوت میگیرند و به حصر و ممنوع‌التصویری می روند،ولی برای حفظ نظام مدفوعشان،درخواست صندوق رای و نوار تکرار می کنم نشر و باز نشر می کنند و منافع ملی و تمامیت ارضی ایران را به بقای نظام مشرکین سنجاق می کنند.
    وقتی٥٠ نفر ٣ میلیون سکه را با سود یک میلیونی خریدند و نائب رئیس بی شرف مجلس به عدم حضور کارلوس پویول اعتراض می کند.
    وقتی سبز و بنفش های قهوه ای شده نظام مشرکین،قتل و غارت و تجاوز و فقر و گرانی آشکار را رها کردند و فارغ البال دارند درباره پریود ماهانه بتول و عفت و فائزه و زهره و نرگس و جمیله و فخری و نسرین و مهرانگیز و رخشان و ژیلا و ناهید و بهاره و شهرزاد و غنچه و فرشته و ریحانه و سمیه و نفیسه و ...وراجی می کنند؛ظریف زمخت هم باید گاله گشاد و متعفنش را باز و بسته کند و مزخرفات دیکتاتور نظام مشرکین را غرغره نماید.
    ازایران ایلخانی گفتن بود که گفت:اگر در فکر متقاعد کردن حرومزاده ها و حروم لقمه های نظام مشرکین هستید،مطمئن باشید که حسب معمول ول معطلید.

    پاسخحذف
  2. سلام
    عجیب است و البته جالب که تاریخ همواره تکرار می شود.شاید من اشتباه می کنم ولی به یاد ندارم بجز اولیاء الله و خواص کسی از اصحاب قدرت وقتی به قدرت رسید خودش با اختیار خودش از مسند قدرت پایین بیاید و کنار بکشد.
    هیتلر آلمانیها را به قدری تهییج و تحریک کرده بود که وقتی متفقین علاوه بر اروپا ، آلمان و قسمت اعظم برلین را تصرف کرده بودند هنوز هم مردمی بودند که جانشان را می دادند تا از هیتلر و حکومتش دفاع کنند و هیتلر هم با اینکه بسیاری از معاونانش کشته یا خودکشی کرده بودند و صدای سقوط را از پنجره های کاخش می شنید ولی باز هم کوتاه نیامد و از قدرت کنار نرفت.
    خاصیت قدرت این است که اگر کسی خودساخته و قوی نباشد همه چیزش را در راه حفظ قدرت می دهد.
    روحانی پسر خودش را که اسرار فوق سری او را دزدیده بود تا آن را افشا کند کشت .بنظرشما کسی که جگرگوشه خودش را می کشد تا خودش را حفظ کند دلش برای مردمش می سوزد وحاضر است قبول کند اشتباه کرده و از اریکه قدرت پایین بیاید؟
    خدا را گواه می گیرم و با یقین کامل می گویم که آن قدر پول و ارز در این مملکت هست که اگر نفت و.گاز و همه چیزمان را تعطیل کنیم و به هر ایرانی چند میلیارد بدهیم آب از آب تکان نمی خورد.اما صاحبان قدرت عمد دارند مسائل را به گونه ای جلو ببرند که خودشان در ناز و نعمت زندگی کنند و مردم در بدبختی و فلاکت دست وپا بزنند.
    ما آن قدر ثروتمند هستیم که اگر حقیقت را و.میزان واقعی ثروتمان را به ما بگویند حتما باور نمی کنیم.
    بزرگترین ذخیره طلای دنیا در زیر مصلای تهران دپو شده است.فقط بیست هزار تن طلا در ترکیه دپو شده است که مالک آن ملت ایران است.
    با کسی قرار معامله داشتیم که دو حساب داشت که در هر حسابش هشتصد هزار میلیارد تومان پول قابل جابجایی داشت.یعنی به اندازه کل بودجه مملکت .تمام آنچه می بینید و می شنوید دروغی بیش نیست و فقط برای سرگرم کردن ما و شما تدارک شده است. پشت پرده همه چیز امن و امان است و آقایان بحمدلله هیچ کم وکسری ندارند.

    پاسخحذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics