منطق تکذیب‌ها در نظام

                                                                                              شنبه ۲۶ امرداد ۱۳۹۸


خبرهای تأییدنشده، غیرموثّق یا حتّی شایعات به اضافه‌ی تکذیب‌های رسمی پس از ‌آن یک منطق ساده در نظام فعلی دارد که هر بار نشانه‌هایی جدید بر صحّت آن یافت می‌شود.
۱
الف. ابتدا باشگاه خبرنگاران جوان سپس آمدنیوز خبر از گلایه‌ی صادق لاریجانی از خامنه‌ای برای برخورد با طبری می‌دهند و اضافه می‌کنند که وی تهدید به خروج از کشور و هجرت به نجف کرده است.

ب. بلافاصله روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت ارسال نامه به رهبر و خبر هجرت به نجف را از اساس «کذب محض» دانست.
۲
ج. سخنان تند محمّد یزدی درباره‌ی صادق لاریجانی منتشر می‌شود که از حوزه‌ی علمیّه‌ی آن‌چنانی وی انتقاد می‌کند و با اشاره به ادّعای هجرت به نجف، به وی می‌گوید که او حتّی در قم هم مؤثّر نبود،‌ چه رسد به نجف. 

نکته: محتوای این سخنان تأیید خبر گلایه‌ی وی از رهبرنظام و دروغ‌بودن تکذیب روابط عمومی مجمع تشخیص است.

د. مدیر روابط عمومی جامعه مدرّسین: متنی که در فضای مجازی به آیت‌الله یزدی منتسب شده سندیّت ندارد. تنها محتوایی مورد تأیید است که در پایگاه اطّلاع‌رسانی جامعه مدرّسین منتشر شده است.
۳
هـ. مرتضی مقتدایی عضو جامعه‌ی مدرّسین با اشاره به سخنان یزدی درباره‌ی لاریجانی می‌گوید که ایشان قبلاً در جلسات هم از این حرفها می‌زد. اگر حرفی بود باید وقتی آن شخص در منصبش بود گفته می‌شد نه اینکه پس از کنار رفتن از منصبش بیان شود.

نکته: سخنان مقتدایی تأیید صحّت انتساب این سخنان به یزدی و نادرستی حرف مدیر روابط عمومی جامعه مدرسین است.

جمع‌بندی: پیش از این هم ثابت شده بود و حالا هم این بازی جدید تأکیدی دوباره بر این است که خبرهای خام و تأییدنشده را نباید به بهانه‌ی موثّق‌نبودن به سادگی کنار گذاشت بلکه باید به قید احتیاط جزو احتمالها در نظر داشت. از طرفی ابداً نباید تکذیب‌های رسمی را باور کرد چون همانگونه که می‌بینید دو نهاد منتسب به افراد روحانی که قاعدتاً باید دورترین کسان از دروغ باشند، به سادگی آب خوردن خلاف می‌گویند، شما خود دیگر نهادها وارگانها را قیاس از اینها بگیرید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics