مکافاتی نه‌چندان دور

                                                                                                      پنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۸


بازداشت حمید نوری از عاملان کشتار ۶۷ در سوئد هشداری جدّی برای تمام کسانی بود که فکر می‌کنند اعمال آنها به مرور زمان فراموش می‌شود یا اینکه تغییر نام، چهره و روابط سیاسی می‌تواند سپر محافظت آنها باشد. این را بسیاری از مسئولان فعلی نظام که ملکی در خارج دارند یا به هرحال در رفت‌وآمدند باید بیشتر درک کنند.

چندی پیش خانم فرماندار شهر قدس در مصاحبه‌ای گفت که دستور تیراندازی به کسانی را داده که به فرمانداری حمله کرده‌اند. گذشته از نادرست‌بودن تخریب اموال عمومی در اعتراضات مردمی، باید از ایشان پرسید که این افراد متخلّف قرار بود چه کار کنند؟ دست‌بالا به اموال فرمانداری صدمه‌ی مالی می‌زدند ولی آیا تیراندازی به آنان که ممکن است به فوتشان بینجامد، سزای این کار است؟ مطلقاً این مجازات با عمل تناسبی ندارد. در این گونه اوقات گاز اشک‌آور و دیگر تجهیزات مناسب باید به کار رود نه شلیک مستقیم گلوله. 

 حسین همدانی سردار مقتول در سوریه، بشّار اسد را ملامت می‌کرد که در رویارویی با مردم از گلوله استفاده کرده و می‌گفت که به او باتوم و سپر دادیم. معلوم نیست پس از گذراندن چند اعتراض مردمی،‌ چرا نظامی که به دیگران باتوم و سپر می‌دهد، خود به شلیک گلوله متوسّل می‌شود؟ البتّه ابتدا و هنگام قطع اینترنت ادّعا می‌شد که شلیک‌ها مشکوک و از پشت سر بوده است ولی با ارسال فیلمها، دیدن مأمورانی که تیراندازی می‌کردند نشان داد که این ادّعا تمام حقیقت نیست.

افراد و سایتهای زیادی به جمع‌آوری نام کسانی که در سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات آبان‌ماه دست داشتند مشغولند. این افراد دیر یا زود باید پاسخگوی اعمال خود باشند. وقتی یکی از عاملان جنایتی در بیش از سه دهه‌ی پیش که نه اینترنتی بود و نه شبکه‌های اجتماعی، نمی‌تواند از چنگال عدالت بگریزد،‌ حساب افراد زمان ما معلوم است که چگونه خواهد بود.

۱ نظر:

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics