فریب و فراموشی

                                                                                                   دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۸
 
 
سخنان روحانی در یک هفته‌ی اخیر آب پاکی بود بر دستان کسانی که فکر می‌کردند ممکن است شکل اصلاح‌شده‌ی اصولگرایی به نام «اعتدال» بتواند نسیمی از تغییر را به وجود آورد. از آن بدتر ماله‌کشی‌های سخنگوی مفلوک و بی‌نوای دولت بود که هربار رکورد تازه‌ای از سفسطه و مهمل‌گویی را می‌شکند.

ربیعی در توجیه حرفهای روحانی که گفته بود اعترافات تلویزیونی معترضان پخش می‌شود، ‌گفت که منظور «معنای متعارف» آن نبوده است. معنای جدید و نامتعارف از دید سخنگو چیست؟ پخش اعتراف با مجوّز قاضی. خُب مگر قاضی جزئی از دستگاه حاکم و نظام نیست؟ برای نظام و سیمای غیرملّی چقدر کار دارد که مجوّز قضایی هم برای این اعترافات بگیرد؟ مگر بسیاری از زندانیان و بازداشتیان در طول این چهاردهه بدون اجازه‌ی دستگاه قضا جلو دوربین تلویزیون اعتراف کردند؟ یا مگر معترضانی که در وقایع اخیر بلافاصله در دوران بازداشت جلو دوربین آمدند بدون طی کردن مراحل محاکمه مجوّز قاضی داشتند؟ این گونه ماست‌مالی کردن سخنان روحانی از خود آن حرفها توهین‌‌آمیزتر و توهین مستقیم به شعور مخاطبان است.
 
در فراز دیگر از سخنان برادر عباد ایشان می‌فرماید که منظور روحانی از اینکه شبکه ملّی اطلاعات را تقویت می‌کنیم تا از خارج بی‌نیاز شویم این نیست که اینترنت -در صورت لزوم مانند تجربه‌ی اخیر- قطع شود. بلکه ما یک شبکه ملّی در داخل داریم که به اینترنت هم وصل است و اینترنت اصلاً مگر قطع‌شدنی است؟ اگر کسی پس از قطع یک هفته‌ای اینترنت جهانی باز هم بپرسد که اینترنت مگر قطع‌شدنی است، باید انتظار هر چرندگویی دیگر را هم از او داشت. حرف روحانی را فیروزآبادی خیلی صریح‌تر زد که شبکه‌ی ملّی باید به گونه‌ای تقویت شود که در صورت قطع مجدّد، کارهای داخل بهتر انجام شود. گرچه من مطمئنّم که در صورت لزوم همین شبکه‌ی به اصطلاح  ملّی -که یک اینترانت در مقیاس کشوری است- نیز ممکن است در صورت احساس خطر قطع شود.

حرفهای روحانی در مبارزات انتخاباتی ۹۶ همه را به اشتباه انداخت. واقعاً کسی فکر نمی‌کرد که این همه رجزخوانی پوج و مهمل باشد و فریبی برای به دست‌گرفتن قدرت. دو سال پیش روحانی رقیبش را با اشاره به اعدام‌های گذشته می‌کوبید امّا حالا قاضی زیر نظر همو را برای گرفتن اعتراف در خور اطمینان می‌داند. اعترافاتی که زمانی نه چندان دور کسانی به استناد همانها اعدام شدند. استفاده‌ی ابزاری از حصر و شجریان  و رفع محدویّت زنان فقط نشانه‌های کوچکی از این بازی شیخ دیپلمات است که بلافاصله پس از پیروزی در انتخابات فراموش شدند. ادامه‌ی این بازی زشت بستگی به این دارد که ما هم فراموشکار باشیم یا نه.

۲ نظر:

  1. عیار عزیز ما این حرفا رو پیش از انتخابات می‌زدیم ها یادت هست؟

    پاسخحذف
  2. کلمات یاری ام نمی کنند،کلمات شرم می کنند و فریب خوردگان سیاسی و فرهنگی و اجتماعی نظام شرم نمی کنند.​
    تقصیر روحانی و ربیعی و دیکتاتور احمدی پسند و نظارت استصوابی ولایت زده گان نیست،جنگ جنگ زرگری بد و بدتر نظام است و هدف حفظ نظام و قدرت و ثروت.​
    شما سالهای متمادی است که به خاطر منافع فردی و گروهی و خطی و جناحی ‌خود،دارید از دین استفاده ابزاری می کنید و فریب می دهید و فریب می خورید و فراموش می کنید و عبرت نمی گیرید و با فرافکنی از شیادی حریف شکوه و گلایه می کنید و شرم نمی کنید.​
    آنچه روحانی می گوید و ربیعی و رئیسی و جلیلی و دیکتاتور نظام می کنند،کاملا طبیعی است،اما آنچه شما درباره فریب و فراموشی می گوئید،اصلا توجیه منطقی ندارد. فریب و فراموشی اگر یکی دو مورد بود می‌شد گفت که اشتباه محاسباتی و تصادفی است ولی تداوم آن می‌‌گوید که این فریب و فراموشی ٤٠ ساله آگاهانه است و تعمیم نسنجیده و شتابزده «واقعا کسی فکرش را نمی کرد» و فرار رو جلوتان،مهر تائیدیست که بر صغیری و جهل و بلاهت و سفاهت و حقارت و اعتقاد غلط و غیرواقع ٤١ میلیون شرکت کنندگان انتصابات نظام می زنید و فراموش می کنید که بازماندگان ٤٠٠ شهید و ١٠٠٠ زخمی و ٢٠٠٠ اسیر تحریمی و برانداز و ویرانی طلب با فریب کاران و فریب خوردگان و فراموشکاران سیاسی و فرهنگی و اجتماعی نظام هیچ نسبتی ندارند؛آنها آنسوی رود خون، با سرافرازی داغدار و عزادارند‌ و فریب کاران و فریب خوردگان و فراموشکارن در اینسوی رود خون، با دست و دهانی خون آلود،پسمانده خوران سفره قابیلند.

    شما فریب نخورید،شما اشتباه نکردید؛شما جنایت کردید.برای درک مطلب می توانید به این کامنت زیرخاکی رجوع کنید.

    موافقم،‌ مخالفم، ‌مخالفتی ندارم! - ايمــــايان

    ناشناس۱۳۹۶ مرداد ۴, چهارشنبه، ساعت ۱۸:۴۶:۰۰ (‎+۴:۳۰ گرینویچ)

    پاسخحذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics