دم خروس رهبری

قواعد دروغگویی -۳                                                                          دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۸
  

هم قوّت و هم ضعف دروغ از ساختار مبتنی بر حقیقت می‌آید؛ هم از این ساختار برای راستنمایی استفاده می‌کند و هم سرانجام به دست همان افشا می‌شود. به بیان واضح‌تر اینکه شواهد و نکات مرتبط بالاخره آن را رسوا می‌کنند. به این دو عبارت دقّت کنید:

الف. حاجی‌زاده: تأخیر در اعلام علّت سقوط هواپیما برای بررسی کارشناسی بیشتر و حصول اطمینان خاطر بود نه پنهان‌کاری.

ب. رهبرنظام تازه عصر جمعه از علّت سقوط باخبر شد و بلافاصله دستور داد جلسه‌ی شورای امنیّت ملّی تشکیل شود و نتیجه صادقانه به مردم اعلام شود.

خوب کمی به دو عبارت فوق دقّت کنید؛‌ هر دو نمی‌توانند درست باشند. یا یکی یا هر دو دروغند. فرض می‌کنیم فقط یکی (یعنی ب) درست باشد. یا به قول حاجی‌زاده حتماً سه روز برای بررسی «کارشناسی» لازم بوده که دیگر نیاز به توجیه و عذرتراشی بی‌اطلاعی رهبر نیست؛ به فرض که رهبر همان صبح چهارشنبه اطّلاع  پیدا می‌کرد خواه‌ناخواه باید این روند «کارشناسی» طی می‌شد و اگر اعلام به مردم به‌خاطر دستور رهبر بوده پس بررسی «کارشناسی» به عنوان دلیل تأخیر پذیرفتنی نیست و اگر زودتر می‌فهمید، به مردم هم زودتر اطّلاع‌داده می‌شد. عذر جایی وجود دارد که تقصیری وجود داشته باشد.

نکته اوّل: این واقعیّت که خامنه‌ای دو روز و‌ نیم از ماجرا مطّلع نباشد گرچه عذری است بر اعلام دیرهنگام علّت سقوط ولی جایگاه فرمانده کلّ قوا را زیر سؤال می‌برد. اینکه سپاهیان در موقع لزوم فرمانده خود را بی‌اطّلاع می‌گذارند، موضوعی است که در خور بررسی بیشتر است.

نکته‌ی دوّم: در یکی دو روز گذشته نوشتم که با زیادشدن شواهد، سپاه مجبور به اعتراف شد امّا حالا آن را تصحیح می‌کنم. ادّعای عجیب سردار سلامی که «اگر خودمان نمی‌گفتیم، کسی نمی‌فهمید» مرا متوجّه کرد که اعتماد به نفس آقایان خیلی بیشتر از آن است که می‌پنداشتم. بله، فیلم برخورد موشک به هواپیما در زمان و مکان مجهولی گرفته شده و تصویر بقایای موشک روی زمین هم ساختگی است و امریکایی‌ها هم دروغگویند و کالین پاول در سازمان ملل درباره‌ی سلاح کشتار جمعی عراق چنین و چنان گفت.

یک دلیل قطعی بر آنچه رخ داد وجود دارد و آن هم جعبه‌سیاه سالم هواپیماست. دو روز و نیم تأخیر به احتمال قوی برای اطمینان از این بود که آیا امکان ناخواناکردن اطلاعات درون آن وجود دارد یا نه؟ با توجّه به خبره‌بردن کارشناسان دیگر کشورها و پیوستن گروه امریکایی به کانادا، هرگونه صدمه‌زدن به جعبه‌سیاه (با توجیه صدمه‌ی ناشی از انفجار) لاجرم لو می‌رفت. با یقین از اینکه دیریازود علّت انفجار لو خواهد رفت و پنهان‌کاری درازمدّت نظام باعث روسیاهی بیشتر خواهد شد،‌ تصمیم به اعلام علّت سقوط گرفتند.

پیشین: اعتراف‌نمایی حاجی‌زاده

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics