هشدار به جای انتقام

                                                                                                   چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸
  

شلیک هفده تا بیست‌ودو موشک به روایت امریکا و عراق (و نه ده‌ها به روایت رسانه‌های نظام) بدون هیچ تلفاتی نه برای نیروهای امریکایی و نه عراقی (و نه هشتاد کشته‌ای که فارس ادّعا کرد). در بدترین حالت این نتیجه‌، ضعف موشکی ایران را می‌رساند که گرچه قبلاً کارشناسان گفته بودند که ایران درباره‌ی میزان پیشرفته‌بودن موشکهایش اغراق می‌کند و حمله‌ی موشکی به داعش نیز چندان چشمگیر نبود ولی بعید است که نیروی نظامی ایران دیگر تا این حد ناتوان باشد.

از همان بامداد کارشناسان در گفتگو با سی‌ان‌ان گفتند که این فقط هشداری بوده است و برجا نگذاشتن تلفات انسانی -با توجّه به حساسیّت زیاد امریکا روی آن- تعمّدی بوده است. یکی از مجریان خیلی اصرار داشت که بپرسد آیا ایران تا این حد پیشرفته است که که بدون تلفات انسانی هدفگیری کند؟ پاسخ کمابیش منفی است. امریکایی‌ها حاضرشدن دستگاههای پرتاب موشک را دیده بودند و با اطلاع‌دهی به نیروهای خود، آنان را به پناهگاه فرستادند. شاید این نیز تعمّدی بوده است چون ایران به گفته‌ی خودش تمام پایگاههای منطقه‌ی امریکا و حتّی خاک اسرائیل را هدف گرفته است، پس از پیش باید آماده می‌بود و این آمادگی در چند روز اخیر به حدّاکثر می‌رسید که اصل غافلگیری در زمان لازم رعایت شود. پس از حمله به پهپاد امریکا ایران ادّعا کرد که امریکا پیغام داد که اجازه دهید یک هدف را با هماهنگی بزنیم و شما هم ادامه ندهید. جدای از درستی و نادرستی این ادّعا و اینکه ایران خودش هم این بار چنین کرده باشد،‌ آنچه در عمل اتّفاق افتاد چیزی در همین حدود بود.

با گفته‌ی ظریف و نامه‌ی وزارت خارجه به سازمان ملل که یک حمله بود و تمام شد و اظهارنظر ترامپ که «همه‌چیز خیلی خوب است» گویا دو طرف پرچم آتش‌بس را بلند کرده‌اند. ایران هم به تقاضای افکار عمومی پاسخ داد (گیرم نه چندان قانع کننده)،‌هم به امریکا گفت که اگر بخواهد ادامه دهد ممکن است دفعه‌ی بعد جور دیگری رفتار کند و هم به عراق نارضایتی خود را از حضور امریکا اعلام کرد. امریکا نیز با توجّه به نبود تلفات انسانی می‌تواند موضوع را کش ندهد. امیدوارم که چنین باشد.
  
پ.ن: بغداد گفته که ایران پیش از حمله به ما اطلاع داد؛ به گمانم خیلی طبیعی است که عراق بلافاصله به امریکا خبر داده باشد که این مساله نبود هرگونه تلفات امریکایی و عراقی را توجیه می‌کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics