شاه‌ سلطان‌ علی

                                                                                                    پنجشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۸


یکی از انتقادهای ثابت آیت‌الله سیستانی از کتابهای دینی منتشر در ایران، افزایش روزافزون نقل خواب و رؤیا و کشف و کرامت است؛ مطالبی غیرقابل اثبات و استناد که جای درک عقلانی از دین را گرفته است. لابد به‌خاطر دارید که روحانیان حکومتی در ماه عسل احمدی‌نژاد با رهبرنظام درباره‌ی او چه می‌گفتند و چه حکایتها نقل می‌کردند. حکایتهایی که بعداً کاملاً به دست فراموشی سپرده شد.

شیخ مسعود عالی یکی منبری‌های ثابت مجالس مذهبی رهبرنظام از قول خامنه‌ای خوابی را نقل کرده است که پیامبر به او گفته ساختمانی نیمه‌کاره را باید تمام کند و آن را اینطور تعبیر می‌کند که حکومت او به امام زمان می‌رسد. برعکس گفته‌ی عالی که رهبری اهل خواب تعریف کردن نیست، خامنه‌ای دو خواب را برای مادرش تعریف کرده بود که یکی از آنها شبیه به همین است و شاید هم همین خواب را دوباره با تغییرهایی برای شب‌زنده‌دار، یکی از فقهای شورای نگهبان، تعریف کرده است. خوب سطح شعور روحانیان حکومتی را مجسّم کنید: رهبری که خواب تأیید پیامبر از خودش را برای این و آن تعریف می‌کند، فقیه شورای نگهبانی که خواب او را برای دیگران نقل می‌کند و خطیبی که آن را برای دیگران روی منبر می‌گوید.

نکته‌ی مهم این است که رهبری که واقعاً باور کند که مورد تأیید و دستور مستقیم پیامبر است و قرار است که پرچم را به امام زمان بدهد، دیگر وقعی به انتقاد این و آن نمی‌نهد و با اطمینان از درستی کارش حکومت را به پیش می‌برد. خامنه‌ای برعکس سیستانی که منتقد این مسائل است خود مروّج آن است. به قول معروف هرچه بگندد... الخ. برای دریافت وضع ایران، مطالعه‌ی پایان دوران صفویّه بد نیست، اوضاع اجتماعی و معیشتی خراب ولی چشم به عقاید شبه‌خرافی داشتن. محمّدرضا پهلوی هم خواب حضرت علی را نقل می‌کرد و مدّعی بود که از بیماری شفایش داده است. عاقبت او را دیدیم،‌ عاقبت خامنه‌ای را هم خواهیم دید. 

۷ نظر:

  1. منظورتان از «درک عقلی از دین» چیست؟

    پاسخحذف
  2. سلام
    آنچه مهم است هدفی است که پشت مطرح کردن این مسائل از جانب مبلغان و پاچه لیسان رهبر پنهان شده که شما بدرستی به آن اشاره کردید.
    اما من با نظر آقای سیستانی مخالفم.
    اگر قرار است یک پدیده یا یک معضل ریشه یابی و علت سنجی شود باید روی تمام ابعاد آن مسئله دقیق شد و.همه وجوه امر را با هم مطالعه کرد .در نهایت نتیجه ای هم که بدست میاید باید جامعیت داشته باشد و پاسخگوی همه ابعاد مسئله باشد.
    نکته دیگر اینکه اگر کسی یا کسانی از یک حقیقتی سوء استفاده کردند این مجوز ابطال و زیرپاگذاشتن آن حقیقت نیست.اگر مفسد خدانشناسی مثل ملای زنجانی جواب استخاره ها را بخاطر منفعت خودش و.اربابان اجنبی ش پس و.پیش می گوید و احمقی مثل شاه مملکت با تعطیل عقل و.مشاوره عینا به جواب استخاره عمل می کند و مجلس را به توپ می بندد دلیل بر عدم درستی و حقانیت استخاره نیست.
    از طرفی رشد یا سقوط شعور دینی و الهی و انسانی مردم بستگی به عوامل بسیاری دارد و حق نداریم یک علت را آنقدر بزرگ کنیم که سایر علل کم رنگ یا فراموش شود.

    من به خواب ، مکاشفه ، کرامت و امثالهم اعتقاد جدی دارم و هر کس در هر کجای دنیا با هر مسلک و مرامی که داشته باشد آماده بحث علمی بر مبنای باورهای مورد قبول او هستم و بصورت علمی و مستدل یا بصورت عملی و تجربه عینی به او اثبات می کنم که مسائل ماورائی از این دست حق است و غیرقابل انکار .فقط یک مثال بزنم.با کسی مرتبط هستم که با پرواز روح شخص را به گذشته یا آینده می برد و هر اتفاقی را که افتاده است یا خواهد افتاد عینا و.بدون هیج.مانعی به او نشان می دهد و خود شخص می تواند آن صحنه ای را که اتفاق افتاده یا می افتد ببیند و.در آن صحنه حاضر باشد.
    اینکه خواب و.کرامت و مکاشفه و ... حق است یک چیز است ، اینکه جایکاه این مسائل در دین ، حکومت و.مدیریت جامعه کجا هست وکجا باید باشد یک.بحث دیگر است.
    از طرف دیگر با اینکه با رویکرد آیت الله سیستانی و.نوع نگاه ایشان به مسائل ماورائی کاملا مخالفم اما انتقاد ایشان از سوء استفاده اصحاب قدرت و صاحبان منبر و خطابه از مقوله ماوراء کاملا به حق و بجاست و این یکی از حربه های قوی اهل قدرت برای فریب مردم دیندار است.
    بهترین ودرست ترین حرفی که می شود زد این است که جایگاه واقعی هر امری و.هر پدیده ای را بشناسیم و آن را در جایگاه خودش قرار دهیم.این وظیفه علمای دین و.نخبگان جامعه است که جایگاه ماوراء و مسائل مرتبط با آن را در دین ، حکومت ، مدیریت جامعه مشخص کنند و نسبت آن را با علم و عقل و.زندگی روزمره مردم تبیین کنند و.مردم را به حقایق هستی آگاه سازند.

    این دین گرچه با زحمت علمی و خون دل خوردنها و سختی کشیدنهای علمای دین و دینداران واقعی حفظ شده است اما عنایت خدای متعال به شیعه و وجود اولیاء الله با آن همه کشف وکرامات و عجائب و غرائب موجب شده که شیعه در هنگامه بلا و سختی و حوادث مهم موجودیت دین خود و باور به حقانیت شیعه رااز دست ندهد .
    من بر خلاف آقای سیستانی معتقدم که در عین احترام به جایگاه علم ، عقل ،مدیریت ، مشاوره ، شایسته سالاری ،حکومت نخبگان و حفظ جایگاه واقعی این امور اگر حاکم جامعه به مسائل ماورائی مسلط باشد زندگی مردم به حقیقت در آرامش و رفاه و امنیت و خوشبختی خواهد بود.

    پاسخحذف
  3. https://bahjat.ir/fa/content/9683

    https://bahjat.ir/fa/content/9991

    https://bahjat.ir/fa/content/10385

    https://bahjat.ir/fa/content/10389

    پاسخحذف
  4. 📢اعجاز زیارت عاشورا

    آیت‌الله بهجت قدس‌سره:
    خدا اعجاز انبیا، اوصیا، اولیا و علما را هم اگر مصلحت بداند، ظاهر می‌کند؛ کما اینکه در سامره کرد. کأنه همه در معرض طاعون بودند و همه‌گیر شده بود. آقا سید محمد فشارکی رضوان‌الله‌علیه با آن کراماتش و مقامات علمیه و عملیه‌، گفت: «من بر همۀ شیعه حکم ‌می‌کنم که سه روز روزه بگیرند ـ‌البته روزه مظنونم است و یقینی نیست‌ـ و در این سه روز، زیارت عاشورا را بخوانند؛ خداوند به‌واسطه این کارشان، این بلا را از شیعه رفع می‌کند». اهل سامرا دیدند فوج‌فوج از غیر شیعه وفات می‌کنند، ولی یک نفر از شیعه وفات نمی‌کند. البته یک نفر در تمام جمعیت شیعه وفات کرد، ولی نه به طاعون. یک پاره‌دوزی به یک مرض دیگری وفات کرد والّا احدی به طاعون وفات نکرد و این‌ها تعجب ‌کردند که این چه بلایی است که مخصوص غیر شیعه است و فوج‌فوج از غیر شیعه، به طاعون وفات می‌کنند.
    لذا آن‌ها می‌آمدند در صحن عسکریین و می‌گفتند: «یَا عَلِیٌ الهَادِی، نُسَلِّمُ عَلَیْکَ، مِثْلْ مَا یُسَلِّمُ الشِیعَة»؛ هر طوری که شیعه سلام می‌کنند، ما هم به همان نیت و همان‌طور سلام می‌کنیم، درباره ما هم شفاعت بکن، کما اینکه شیعه را می‌بینیم که با طاعون کشته نمی‌شوند.
    کأنه در طاعون نوشته شده بود: «برای غیر شیعه». این هم از اعجاز است.
    ملاحظه می‌کنید؟ بااینکه حقانیت روشن بود، ولی ایمان نمی‌آوردند و ریشۀ مطلب را که زیارت عاشورا بود، دنبال نمی‌کردند.
    رحمت واسعه، ص۲۰۸

    🔶مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌الله بهجت قدس‌سره
    Https://telegram.me/joinchat/BfOhoDvOj8IRw67xiWPC2w

    پاسخحذف
  5. با سلام.صرفنظر از مخالف یا موافق بودن با اشخاص ،،مطابق نص صریح قرآن ،تعبیر خواب یک علم است چنانچه در سوره یوسف به آن اشاره شده است.از طرفی تعبیر شدن خواب بارها در قرآن اشاره شده است.از خواب پیامبرانی مثل ابراهیم و یوسف گرفته تاخواب افراد عادی مثل عزیز مصر.بنابراین نمی توان خواب دیدن را خرافه نامید.
    نکته آخر اینکه سنت الهی تغییر و تحول است.صرفنظر از حق یا باطل بودن ،ظهور و افول قدرت هاو حکومت ها به طور مکرر اتفاق افتاده است. شرایط موجودجهانی همگی به نفع جمهوری اسلامی است و به نظر من دوره قدرت یافتن آن مهیا شده است.

    پاسخحذف
  6. با عرض سلام.
    شما فقط انتقاد می کنی. راه حل چیه؟ چه باید کرد؟
    ممنون.

    پاسخحذف
  7. رهبر خواب نبوده ، یکی دو بست اضافه کشیده

    پاسخحذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics