ویروس منحوس

                                                                                                     پنجشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۸


دکتر مسعود مردانی متخصّص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته کشوری آنفلوانزا گفته که تخمین می‌زنیم سی تا چهل درصد مردم تهران تا پایان اسفند مبتلا به کرونا شوند و دو تا سه درصد مبتلایان به این بیماری نیز فوت می‌کنند. با این حساب در کمترین گمانه‌زنی بیش از ۵۲ هزار نفر در تهران تا پایان سال در خطر قطعی مرگ قرار دارند و این در حالی است که پیک یا اوج بیماری را اواسط فروردین سال آینده ارزیابی کرده‌اند. از ته دل امیدوارم که یا این تخمین ایشان اشتباه باشد یا احتیاط و آگاهی‌بخشی رسانه‌ها مانع تحقّق آن شود.
  
با اعلام تعطیلی مدارس سیل مردم تهران به سوی شمال و دیگر نقاط راه افتاده‌ است. به گمانم بسیاری به قصد گریز می‌روند نه تفریح ولی ناخواسته با خود بیماری را شیوع هم می‌دهند؛ در حالی‌که امکان درمان برای آنان در شهرستانها بسیار کمتر از تهران است. سردرگمی مسئولان در مدیریّت ومهار این بیماری کاملاً آشکار است و سوءمدیریّت به علاوه‌ی آموزش‌ندیدگی مردم هر دو بر وسعت مشکل می‌افزاید.

قم و گیلان که در کنار تهران آمار مرگ و میرشان «نامشخّص» است که معنایش «مشخّص» است. نامشخّص‌بودن آمار این سه استان درست پس از ادّعای شفافیّت رهبرنظام بیان شد که برگی دیگر بر کارنامه‌ی درک و شعور او می‌افزاید. از ویژگی‌های ایشان این است که دست به طلا می‌زند مس می‌شود، دست به مس می‌زند خاک می‌شود. درضمن باید در آینده‌ی نزدیک مشهد را هم به شهرهای بحرانی افزود. همین الآن دهها نفر به‌خاطر «بیماری حاد ریوی» در بیمارستانهای مشهد بستری‌اند که در شرایط فعلی معنایش آشکار است. کمترین کاری که برای مهار شیوع بیماری در زیارتگاهها می‌توان کرد،‌ بستن فضاهای سرپوشیده است که متأسّفانه طبق خبر رسیده همچنان دور ضریح شلوغ است. گویا تولیت حرم فکر کرده فقط بوسیدن در و ضریح می‌تواند بیماری را انتقال دهد که برایش حفاظ و مانع گذاشته‌اند و چسبیدن مردم به هم در فضاهای تنگ مانعی ندارد. با این روند مشهد بالقوّه می‌تواند یک قم دیگر شود.

بیماری،‌ سیل و زلزله همه‌جا و برای همه هست،‌ مهم شیوه‌ی برخورد با آن است. کسی در سیل اخیر لرستان پرسید که مسئولان چقدر از سیل بهار امسال درس گرفتند تا هزار میلیارد تومان خسارت وارد نشود؟ منحوس‌تر از ویروس، جهل و نادانی و لاپوشانی و آوازه‌گری حاکمان است. فرمانده‌ی سپاه که از امکان جنگ بیولوژیک سخن می‌گوید، واقعاً شعورش در همین حد است نه اینکه فقط بخواهد فرافکنی کند. برگزاری سیرک حکومتی راهپیمایی و انتخابات به ارتکاب اشتباه مهلکی انجامید که برعکس سانحه‌ی سقوط هواپیما فقط گریبانگیر افراد معیّن و خانواده‌هایشان نشد؛ دومینویی از هراس و بیماری و مرگ راه افتاده است که مسئول مستقیمش حاکمان نحس و ابله نظام‌اند. حاکمانی که مردم را تهدید می‌کنند که با هرکس که بیماریش را پنهان کند برخورد می‌شود ولی خودشان در رأس پنهان‌کنندگان بلکه انکارکنندگان این بیماری بودند؛ چه کسی با شما برخورد کند؟

پ.ن: گذشته از بحرین و عربستان که سفر افراد دارای تابعیّت خود را به دلایل سیاسی به ایران ممنوع کرده‌اند و حالا تک‌تک با ابتلا به بیماری خود را لو می‌دهند، طنز سیاه درباره‌ی وضع کنونی ما خبر رسانه‌ی دولتی چین است که ۱۱ نفر مبتلا به کرونا را که با پرواز تجاری از ایران به این کشور وارد شده‌اند شناسایی و ۳۱۱ نفر را قرنطینه کرده‌اند. بدون شرح.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics