هاشمی و قائم‌مقامی رهبری

                                                                                                چهارشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۹


روایتهای رسمی از تعیین جانشین برای آیت‌الله خمینی تلاش می‌کنند که رهبر فعلی را تنها فردی که شایستگی رهبری داشت معرّفی کنند. امّا روایتهای دیگری از نظر اجمالی رهبر قبلی بر سران سه قوّه‌ی پیشین (هاشمی،‌ موسوی اردبیلی و خامنه‌ای) حکایت می‌کند. زهرا مصطفوی،‌ فرزند آیت‌الله خمینی شهادت داده که پدرش روی هاشمی هم در کنار خامنه‌ای به عنوان گزینه‌ی رهبری تأکید داشت. 

من امّا هفت‌سال پیش به نقل از یکی از اعضای حزب اعدال و توسعه نقل قولی آوردم از آیت‌الله توسّلی که خمینی در روزهای پایانی حیاتش و پیش از رفتن به بیمارستان در حضور او و سیّداحمد خمینی به هاشمی تکلیف می‌کند که خودش را برای رهبری بعد از خودش آماده کند. هاشمی ابتدا نمی‌پذیرد ولی با اصرار خمینی سکوت می‌‌کند. پس از اینکه سه نفر تنها می‌شوند هاشمی آنان را قسم می‌دهد که از این جلسه چیزی نگویند و در نهایت آن شد که همه می‌دانیم.

من خیلی دنبال فایل صوتی این جلسه‌ در حزب اعتدال و توسعه بودم که یا نبود یا من به دست نیاوردم. حالا محمّد هاشمی می‌گوید که آیت‌الله خمینی پس از منتفی‌شدن رهبری آیت‌الله منتظری به هاشمی توصیه می‌کند که خبرگان او را برای قائم‌مقامی رهبری برگزینند و او هم کتباً آن را تأیید کند. هاشمی از آنجا که با پذیرفتن این پیشنهاد ممکن بود به نظر برسد طرّاح عزل منتظری از رهبری است (به علاوه‌ی دلایل دیگر) نمی‌پذیرد.

این روایت به نوعی کامل‌کننده‌ی روایت توسّلی است چون سابقه‌ی آخرین پیشنهاد بلکه فرمان خمینی را نشان می‌دهد. خمینی ابتدا از هاشمی می‌خواهد که خودش را برای قائم‌مقامی آماده کند و با تعلّل او در روزهای پایانی به او امر می‌کند؛ هاشمی امّا  راه خودش را می‌رود. زمانه نشان داد چقدر در انتخاب راه موفّق بوده یا اشتباه کرده است.

۴ نظر:

  1. به نظر من رهبری خامنه ای از طرف جناح راست ازقبل برنامه ریزی شده بود.صبح روز فوت امام خمینی وقبل از اعلام رهبری خامنه ای یکی از دوستان آگاه به ما گفت که قرار است خامنه ای رهبر شودو ما باتوجه به سابقه برخوردهای توام با نارصایتی امام خمینی با خامنه ای باور نکردیم.از طرفی در خاطرات مرحوم منتظری به نقش وزارت اطلاعات در ایجاد تنش بین امام و منتظری و فراهم کردن شرایط عزل ایشان اشاره شده است.منتظری در ادامه با تامل می گوید بعدها دو معاون وزیر اطلاعات وقت یعنی حجازی و گلپایگانی در دفتر خامنه ای مشغول به کار می شوند.

    پاسخحذف
  2. پس ازمصاحبه محمد هاشمی ,وب‌سایت دفتر حفظ و نشر آثار علی خامنه‌ای روز ۱۴ خرداد یک فایل صوتی جدید با تیتر «شما رهبر شوید» منتشر کرده است که در آن خامنه‌ای می‌گوید مهرماه ۶۷ جلسه‌ای درباره عدم صلاحیت حسینعلی منتظری برای رهبری آینده برگزار شده و چهره‌هایی چون احمد خمینی، اکبر هاشمی رفسنجانی و عبدالکریم موسوی اردبیلی در این جلسه حضور داشتند و در این جلسه روح‌الله خمینی پیشنهاد کرده که علی خامنه‌ای رهبر آینده جمهوری اسلامی باشد!
    جالبه که این ادعا پس از مرگ همه آنهایی که توی جلسه بودند مطرح می شود.
    حالا که بازار نقل قول ها از امام خمینی گرم شده تازه متوجه شدم که چرا ایشان به طور مطلق در وصیتنامه اش می گوید«آنچه به من نسبت داده شده یا می‌شود، مورد تصدیق نیست مگر آن‌که صدای من یا خط و امضای من باشد، با تصدیق کارشناسان؛ یا در سیمای جمهوری اسلامی چیزی گفته باشم.»

    پاسخحذف
  3. انچه در وصیتنامه آمده شامل همه می‌شود هم کسانی که نقل قول برای رهبری خامنه‌ای آوردند هم کسانی که اسم دیگران را مطرح کردند

    پاسخحذف
  4. دقیقا منظور من همین است.در مهمترین مسئله یعنی جانشینی ,امام خمینی هیچ دستنوشته یا صحبتی ندارد اما مثل سریال بزنگاه مدام یا خوابش را می بینند یا از روزهای آخر زندگیش نقل قول های مختلف و بعضا متناقض می شنویم.

    پاسخحذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics