درنگی در دادگاه طبری

                                                                                                    سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹


خُب خدا را شکر که «نظام» خودی و غیرخودی ندارد و می‌تواند خودش را اصلاح کند و حتّی بلندپایه‌ترین مقامهای قضایی را هم به دادگاه بکشد. این از برداشت همدلانه با دادگاه اخیر. تحلیل دیگری می‌گوید که طبری بیست‌سال این‌کاره بود و درون دستگاه قضایی آنان که باید، او را می‌شناختند؛ حالا و در گیرودار جنگ قدرت بین رئیس پیشین و فعلی قوّه‌ی قضا و احتمال نامزدی رهبری، طبری هم با اتّهامهایی سنگین به دادگاه آمده است. این تحلیل به واقع نزدیک است ولی شاید همه‌ی ماجرا نباشد.

به خبرهای زیر دقّت کنید:

الف. بیشترین هجمه به صادق لاریجانی از حسابهای کذایی گرفته تا اتّهام دخترش به اضافه‌ی رابطه با برخی افراد مشکوک و چه و چه کار آمدنیوز بود. سیّداحمد شمس مدیر سایت «نگام» می‌گوید که در ترکیه شاهد ارتباط و خبر یا سندگیری شیرین نجفی -به عنوان منبع روح‌الله زم- از وحید حقانیان بوده است.

ب. ضرغامی و رحیم‌پور ازغدی پس از درگیری با روحانی از شورای انقلاب فرهنگی کنار گذاشته شدند. ضرغامی در تویتی گفت که وحید حقانیان خودسرانه (یعنی بدون هماهنگی با رهبر) برای دبیری سعیدرضا عاملی لابی کرده بود.

ج. آمدنیوز بسیاری اسناد را که آشکارا فتوشاپ بودند با هدایت نیروهای امنیّتی منتشر می‌کرد که چندروز اخیر اسناد مشابه آن درباره‌ی برخی نمایندگان مجلس ولی این‌بار از منابع داخلی منتشر شد. یک‌نوع کار مشابه از دو منبع داخلی و خارجی با یک هدف واحد.
  
د. محسنی اژه‌ای از مرتبطان با طبری و بسیاری از دیگر مفسدان مانند خاوری است ولی همچنان موقّتاً در حاشیه‌ی امنیّت به سر می‌برد که می‌تواند به وقتش برای رئیسی مشکل بیافریند. شریفی و سیف نیز مانند پوست موزی زیر پای قالیباف و طائب‌اند.

یکی از دوستان می‌گفت که آنچه درباره‌ی شرایط امروز ایران می‌توان گفت بیش از آنکه به تحلیل وابسته باشد، به اطلاعات بستگی دارد. من با کمی تصحیح (و احتیاط) می‌گویم باید هر دو را با هم داشت چون اطلاعات خام بدون تحلیل هم بود و نبودش یکسان است. قدرت و ثروت حرف اوّل و آخر را در مناسبات امروز ایران می‌زند. با توجّه به سن و سال رهبرنظام طبیعی است که افراد نزدیک به آن پست رقابتهای پنهاناشکاری با هم داشته باشند و طبیعی‌تر که دیگران با پیش‌بینی لازم در صدد تحکیم موقعیّت خود برآیند. نکته اینجاست که داستان به این سادگی نیست که یک‌نفر را بتوان از الآن دارای بیشترین بخت دانست. روز مبادا انتشار یک فایل صوتی ناقابل مربوط به سال ۶۷ با صدای ابراهیم رئیسی می‌تواند کار او را دشوار کند. نامزدهای بالقوه‌ی دیگر به این سادگی سپر نینداخته‌اند و برگهایی برای روکردن دارند. شرایط کشور از بسیاری جهات به یکی دوسال پایانی حیات آیت‌الله خمینی می‌ماند و انتخاب همای سعادت ممکن است این‌بار نیز همه را متعجّب کند.

۳ نظر:

  1. سلام
    یک تحلیل می گوید که رئیسی جاده صاف کن مجتبی است و همه تمهیدات را فراهم می کند تا در ظاهر به رهبری برسد و در واقع پشت پرده ، مطیع دستورات مجتبی باشد.
    مسعود مولوی مدعی بود که رئیسی از کمیته 300 و مافیای پول و قدرت دنیا اجازه گرفته تا بالا برود و قدرت را در دست بگیرد.

    موسوی اردبیلی بعد از قضایای خبرگان در خفا به یکی از نزدیکانش گفته بود کجا امام خمینی گفتند که خامنه ای برای رهبری لیاقت دارد ؟این ...(تعبیر شبیه ابنه ای ) ؟امام این ... را گفته ؟
    من با خودم گفتم که چطور ایشان که یقین به عدم.سلامت و.لیاقت خامنه ای داشت اعتراض نکرد و.حتی از جا بلند شد و.با رهبری خامنه ای موافقت کرد؟
    یکی از دوستان گفت قبل از جلسه حسابی از خجالتش درآمده بودند و با چوب آنقدر او را کتک زده بودند که دست آخر تسلیم شده بود و البته تهدید شده بود که کوچکترین مخالفتی بکند جانش را خواهند گرفت.

    من معتقدم جلسه خبرگان 68 و انتخاب رهبر یک شبه بوقوع نپیوست و حاصل یک برنامه ریزی چندساله بود که مرحله به مرحله از تخریب قائم مقام رهبر و مسائل مربوط به آن وعزل ایشان شروع شد و با جعل نامه و خاطره سازی و دست بردن و.تحریف قانون اساسی به انتخاب رهبر بعدی ختم شد .در این بین عده ای با استدلال ، عده ای با وعده ، عده ای با مصلحت اندیشی و.عده ای با کتک همراه برنامه شدند.

    الان هم فرد مورد نظر انتخاب شده و. حوادثی که اتفاق می افتد همه در راستای تحقق همان تصمیم است

    پاسخحذف
  2. ضمنا رئیسی در مقایسه با خامنه ای امام زاده واجب التعظیم است !وقتی یک نفر مثل خامنه ای با آن سوابق مشعشع و درخشان و آن همه فضیلتهای غیر قابل انکار رهبر می شود و اکثریت ملت هم می پذیرند و مرید می شوند ، رهبر شدن رئیسی دور از ذهن نیست.

    پاسخحذف
  3. اشاره‌هایی به روباه بنفش به چشم می‌خوره در این ایما 🤔

    پاسخحذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics