مسابقه‌ی جابجایی مرزها

                                                                                                دوشنبه ۲۰ امرداد ۱۳۹۹


در نظام مقدّس مسابقه‌ی جابجایی مرزها برپاست؛ مرزهای دروغ،‌ ستم، فرصت‌طلبی، بهانه‌جویی، تحریف و وارونه‌کردن حقایق یا هر صفت مذمومی که بتوانید فکرش را بکنید. ما معمولاً پس از هر رکوردی که ثبت می‌شود، می‌گوییم که این دیگر آخرش بود و بعید می‌دانیم جلوتر بیایند چون بالاخره تحمّل افکار عمومی ایرانیان و جهانیان هم حدّی دارد امّا پس از مدّتی می‌فهمیم که اشتباه کرده‌ایم.

غلامرضا سلیمانی امیری، رئیس کل بیمه مرکزی ایران، پس از پیام تسلیت توأمان سوگ سلیمانی و سقوط هواپیما اعلام کرد که بیمه آماده‌ی پرداخت خسارت است. بعدها هم دوباره با پذیرش مشخّص‌بودن مقصّر در این زمینه گفت که با توافق کشورهای ایران و اوکراین،‌ خسارت هواپیما توسّط ایران پرداخت خواهد شد. امریکا پس از شلیک به هواپیمای ایرباس ایران مبلغ ۳۰۰هزار دلار برای هر مسافر بزرگسال و ۱۵۰هزار دلار برای کودکان پرداخت کرد. اوکراین سال ۲۰۰۱ در حادثه‌ی مشابهی حدود ۱۰۰ هزار دلار غرامت برای هر نفر به صربستان داد و بلغارستان در سال ۱۹۹۵ که پدافند هوایی این کشور هواپیمای اسرائیل را ساقط کرد، ۱۹۵ هزار دلار به ازای هر مسافر پرداخت کرد.

امّا حالا و پس از گذشت چندماه ناگهان ورق برگشت و او در سخنانی که «میزان» آن را منتشر کرده گفته که هواپیمای اوکراینی از سوی شرکتهای بیمه‌ای اروپا بیمه شده است و تحت پوشش شرکتهای بیمه‌ی ایرانی نیست و خسارتش را هم باید همان شرکتها پرداخت کنند. 

بیمه‌ها معمولاً تابع شرایط خاصّی هستند و هر گونه خسارت از جمله حوادث عمدی را پوشش نمی‌دهند و برای همین است که پس از هر حادثه‌ای کارشناس بیمه برای بررسی می‌آید که ببیند آیا شرایط پرداخت خسارت وجود دارد یا نه تا احتمال عمد یا فریب شرکت بیمه از بین برود. حسن رضایی‌فر،‌ رئیس کمیسیون سوانح سازمان هواپیمایی کشوری، نیز پارسال گفت که بیمه‌نامه‌ها معمولاً شرایط عادی مانند خطای خلبان یا برخورد به کوه را پوشش می‌دهند امّا سقوط هواپیمای اوکراینی توسّط موشک پدافندی شرایط خودش را دارد که باید درباره‌ی آن مذاکره کرد.

حالا صورت مسأله را تجسّم کنید: ایران قصد حمله‌ی موشکی به کشور همسایه را دارد، به آنها اطّلاع می‌دهد و از چندساعت قبل پروازهای عراق لغو می‌شود ولی پروازهای ایران ادامه می‌یابد، سپاه هواپیمای اوکراینی را که در حال دورشدن بود با دو موشک می‌زند و تا سه روز آن را نقص فنّی اعلام می‌کند، سازمان هواپیمایی کشوری نیز به شهادت فایل گفتگوی خلبان «آسمان» با برج مراقبت آگاه بوده ولی با سپاه همراه می‌شود، پس از سه روز و به اجبار انتشار دو فیلم از شلیک به هواپیما مسئولیّت را به عهده می‌گیرند و می‌گویند که آماده‌ی پرداخت خسارت‌اند ولی از تحویل جعبه‌سیاه به بهانه‌های واهی سر باز می‌زنند. حالا و پس از چندماه می‌گویند که هواپیمایی را که ما به آن موشک زدیم بیمه نکرده بودیم،‌ بروید خسارتش را از شرکتهای اروپایی بگیرید.

فقط مانده خسارت دو موشکی را که زدند هم بخواهند از آنها بگیرند. به زحمت می‌توان برای این داستان هولناک عنوانی انتخاب کرد.

مرتبط: دروغهای ۲۴ کیلومتری

۴ نظر:

  1. حکومتی که از خانواده اعدام شده‌گان ۶۷ پول گلوله گرفت باید هم پول موشک هایش را از خانواده مقتولین بگیرد وگرنه فرق آخوند با آدمیزاد در چیست
    وقاحت با فقاهت شروع می شود یا شاید هم فقاهت با وقاحت

    پاسخحذف
  2. ظاهرا نظام ما جلد دومی از قرآن ونهج البلاغه در اختیار دارد که مهمترین اصول آن عبارت است از:
    "حکومت با کفر باقی می ماند اما با ظلم حکومت بیشتر باقی می ماند."
    "مومن دروغ می گوید هم به شوخی و هم به جدی."
    "کسی که حیا ندارد دین ندارد اما کسی که خیلی بی حیاست خیلی دین دارد."
    "هدف وسیله را کاملا توجیه می کند."
    "در دشمنی با مخالفان تا می توانید تعدی کنید."
    "مردم دو دسته اند :یا از باند و گروه تو هستند که هر دزدی و اختلاسی کردند , آن را کش نده!
    یا از باند و گروه تونیستند که جان و ناموس و اموالشان بر تو مباح است."
    شما از وقاحت آقای سلیمانی تعجب نکنید.مگراز این نظام غیر این انتظار دارید؟



    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. اما القادة الحادثة فانظروا فيهم إلى الاحاديث الواقعه فبها انّهم یحجّون عليکم:

      انّ الآخرة مزرعة الدنیا
      حبّ الدنیا راس کلّ فریضة
      الملک یبقی مع الظلم و لا یبقی مع الدین

      حذف
  3. در پاراگراف یکی مانده به آخر این جا افتاد:
    معترضان سقوط هواپیما را بازداشت و برای آنها حکم زندان صادر کردند.

    پاسخحذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics