چهار سال کمدی تراژیک

                                                                                                       جمعه ۱۳ آبان ۱۳۹۹

  

 

چهارسال پیش نوشتم که رابرت دنیرو از مردم امریکا دعوت کرد تا نگذارند کمدی ترامپ به تراژدی ختم شود و دیدیم شد. اینکه چه کرد یا نکرد را بیشتر افراد پیگیر می‌دانند ولی آنچه به ایرانیان مربوط می‌شود این است که اندک عقلانیّت موجود در نظام را که برآمده از مذاکره با قدرتهای جهانی بود به باد داد تا دست دستگاه دیپلماسی از همیشه خالی‌تر شود و سپاه و سپاهیان بر مقدّرات ما بیش از پیش چیره شوند. نمی‌دانم چه سرّی است که همیشه باید دوره‌ی افراط‌ و اعتدال در امریکا و ایران با هم برخورد داشته باشد؛ خاتمی فقط مدّت کوتاهی با کلینتون هم‌دوره بود و بعد دوره‌ی بوش رسید. احمدی‌نژاد با اوباما بود و مدّت کوتاه همزمانی اوباما با روحانی به برجام و گفتگوهای آشکار انجامید. همان دست‌فرمان را اگر همتایان جان کری و وندی شرمن با ظریف و عراقچی می‌رفتند شاید الآن وضع داخل بلکه منطقه بسیار متفاوت‌تر می‌بود.

 

ترامپ بر ایران فشار آورد ولی نه به تسلیم بل به پادگانی‌شدن فضای سیاسی و فقر اقتصادی بیشتر مردم انجامید. نمایش ترامپ با کره‌ی شمالی نیز به تولید موشک بزرگتر منجر شد چون گفتگو نبود، فقط نمایش آن بود. از یک شومن بیش از این نیز انتظار نمی‌رود. تنها تغییر آشکار منطقه، پیمان صلح اعراب با اسرائیل است که بیش از آنکه به ترامپ مربوط باشد به نظام ایران،‌ سپاه، حمله به نفتکش‌ها و میدان نفتی عربستان ربط دارد. دشمن خطرناکتر، عربها را به سوی هم‌پیمانی با دشمن دیگر سوق داد. البتّه این رخداد لزوماً آنچه به نظر می‌‌آید نیست و پیامدهای دیگری دارد که در یادداشتی دیگر به آن می‌پردازم.

 

امسال نیز رأی بیشتر بایدن مانند زمان هیلاری کلینتون ممکن بود به پیروزی وی ختم نشود؛ برای همین عنوان یادداشت پیش را با علامت سؤال نوشتم چون معلوم نبود که نظرسنجی‌ها درست از کار دربیایند یا اگر درست از کار دربیایند، به آرای الکترال لازم بینجامند ولی همّت رسانه‌ها، دعوت همگانی بی‌سابقه به رأی‌دادن، به میدان‌آمدن اوباما و استفاده‌ی بهینه از رأی پستی در دوران کرونا نگذاشت که کمدی ترامپ از این تراژیک‌تر شود. شمارش با تأخیر آرای پستی رأی چند ایالت معروف به چرخشی را به سود بایدن کرد تا پیروز انتخابات شود. سندرز درست گفت که این انتخاب بین دو نفر یا حزب نیست؛ انتخاب بین دموکراسی و خودکامگی است. ظاهراً بسیاری از رای‌دهندگان نیز موافق سندرز بودند چون طبق نظرسنجی‌‌ها خیلی‌ها بیش از آنکه طرفدار بایدن باشند، برای انتخاب‌نشدن ترامپ به بایدن رای دادند. رجزخوانی و جشن زودهنگام طرفداران ترامپ طبیعی بود ولی تهدید ترامپ به شکایت به دادگاه در صورت ادامه‌ی شمردن آرای پستی، آن وجه همیشگی بی‌قانون و بی‌خرد وی را به همه یادآوری کرد. وقتی حتّی جان بولتون هم شاکی شود می‌توان عمق فاجعه را درک کرد. او در سخنرانی بعدازظهر پنجشنبه تناقض‌گویی را به اوج رساند و ادامه‌ی شمارش رای‌ها را در تمام ایالتها زیر سوال برد جز آریزونا! او می‌توانست با قبول شکست لااقل نقطه‌ی پایان آبرومندی بر کارنامه‌ی مفتضح و شکست بی‌سابقه‌ی خود بگذارد. آش آنقدر شور بود که ریک سانتوروم جمهوریخواه در سی‌ان‌ان بلافاصله از خجالتش درآمد و چند سناتور دیگر هم بعداً به او پیوستند.

 

حالا تا امریکا بخواهد به برجام برگردد و ایران تعهّدهای گذشته را از سر بگیرد یکسال گذشته است و مشخّص نیست چه کسی در ایران بر سر کار بیاید. هر بینوایی باشد از یک‌طرف باید با تندروان داخلی بجنگد و از طرف دیگر با گرفتاریهای خارجی که از گذشته برایش به ارث رسیده است؛ این تازه در صورتی است که سپاهی‌کردن مقامهای نیمه‌انتخابی به ریاست‌جمهوری نرسد که داستان تفاوت خواهد کرد. آمدن بایدن نیز به معنای گشایش بلافاصله نیست. گذشته از اینکه او معاون اوباماست ولی تفاوتهای شخصیّتی آشکاری با او دارد. او به این سادگی با ایران راه نخواهد آمد، به ویژه اینکه ایران سپاه‌زده‌ی فعلی خیلی با چهارسال پیش فرق کرده است. با این همه آسودگی از دیدن مجسّمه‌ی ابتذالی به نام ترامپ، ادا و اطوار دختر، سبک‌مغزیهای داماد، بلاهت پمپئو و دیگر اطرافیانش از هیچ بهتر است. امریکایی‌ها توانستند در دور دوّم احمدی‌نژادشان را کنار بزنند ولی ما نتوانستیم؛‌ یعنی توانستیم ولی زور پدرخوانده‌ی آن زمانش -به قیمت از دست رفتن کامل آبرو و اعتبارش- نگذاشت.

    

 

پ.ن: جواد ظریف هنگام نمایندگی در سازمان ملل با بایدن که آن زمان سناتور بود رابطه‌ی نزدیکی داشت. معلوم نیست تا چه حد بتواند از این امتیاز استفاده کند یا تا کی؟ تا بهار سال آینده یا حتّی پس از آن.

۷ نظر:

  1. اولین محصول عضو اتاق فکر مخالفان نظام در لباس اصلاحطلبی:
    پیش به سوی ریاست جمهوری ظریف.

    پاسخحذف
  2. "نمی‌دانم چه سرّی است که همیشه باید دوره‌ی افراط‌ و اعتدال در امریکا و ایران با هم برخورد داشته باشد"

    البته فراموش نکنیم که آنجا رئیس‌جمهور نفر اول مملکت است و اینجا نفر دوم (اگر نگوییم تدارکاتچی) و نفر اول اینجا خودش یک پا ترامپ است.

    پاسخحذف
  3. فیلمی از مستر بین هست که عاشق یک خانم زیباروی اما جاسوس شده بود.همکارش هرچی دلیل و مدرک می آورد که این خانم جاسوسه ،مستر بین یک توجیهی برایش پیدا می کرد و قبول نمی کرد .
    همانطور که در پست قبلی هم گفتم اشکال شما این است که چنان شیفته اوباما/بایدن شده اید که گویا دوست ندارید وضع اسفناک دنیا در زمان اوباما را به خاطر بیاورید و هرچه دلیل و برهان بیاورم یه جوری توجیه می کنید.
    در پست قبلی به جنایات اوباما در سوریه، عراق،لیبی و اکراین و خیانت به مردم ایران در انتخابات سال۸۸ اشاره کردم و تکرار مکررات است.اما نکته ای که همیشه باعث تردید جامعه جهانی برای برخورد با نظام ایران شده ، بازی دوگانه تندرو/میانه روی است که بر حسب شرایط، نظام یکی از آنها را به میدان می فرستد.
    خدای عقلانیت شما کسی مثل ظریف است که خودش می گوید برای هماهنگی در سیاست خارجی هر هفته با قاسم سلیمانی جلسه داشته است!
    جالبه که ظریف هر جنایتی را با خنده های تهوع آور و لابی هایی که درست کرده و ارتباطاتش با امثال بایدن مشمول مرور زمان می کند و جلوی هر برخوردی را با نظام می گیرد.
    حسن روحانی سال های متمادی نماینده خامنه ای در شورای امنیت کشور بوده است .بعد که به دلیل فشار سنگین تحریم ها قرار می شود مصالحه کنند به عنوان میانه رو وارد میدان می شود و به نیابت از خامنه ای برجام را امضا می کند تا چهره رهبر به عنوان یک انسان سازش ناپذیر باقی بماند.
    بعید می دونم یادتون رفته باشد که درهمان دوران خاتمی/کلینتون به تعبیر شما عقلا! در ایران وآمریکا سر کار بودند، فله ای روزنامه ها بستند و با روزنامه نگاران چه برخوردهایی که نشد.
    مطمئن باشید خوشحالی شما از انتخاب بایدن خیلی طول نخواهد کشید چون با سابقه ای که از دمکرات ها موجوده ، فقط فشار بر فعالین سیاسی و غیر خودی های نظام بیشتر خواهد شدو مردمی سهمی از پول های آزاد شده نخواهند داشت.




    پاسخحذف
  4. اوج تناقض ترامپ نیست. یک جنبش سبزی است که ترامپ را برای ادعای تقلب مسخره میکند. اگر ادعای تقلب شما نبود که جنبش سبز در کار نبود.

    پاسخحذف
  5. تا جایی که یادم می‌آید شما نقدهای زیادی به ظریف و خاتمی متاخر داشتی، حالا چه شده که لحن ملایمتر شده، تجدیدنظر، افتضای زمان، یا عملگرایی؟

    پاسخحذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics