روزهای آخر خامنه‌ای و ترامپ

                                                                                                     ‌ یکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۹

 

 

به بهانه‌ی سخنان اخیر خامنه‌ای درباره‌ی واکسن کرونا:

 

ترامپ روزهای آخرش را می‌گذراند. همه از تصمیم‌های خودسرانه‌ی چند روز آخر بیمناک بودند. برخی از منابع نقشه‌ی احتمالی جنگ با ایران را افشا کردند تا بدینوسیله از رخ‌دادن آن پیشگیری کرده باشند ولی کسی فکر جنجال حمله به کنگره را نمی‌کرد که دیدیم با تشویق ترامپ و فرزندانش به چه فاجعه‌ای انجامید. حالا هم که پا پس کشیده از ترس عواقب آن است. دموکراتها می‌خواهند یا حالا با استیضاح او یا بعداً با کشاندن او به دادگاه حدّاقل از عدم بازگشت او به سیاست آسوده شوند. هر اتّفاقی بیفتد، اینکه در امریکا ۷۵ میلیون نفر حاضرند به شخصی مانند ترامپ رأی بدهند، ‌خطری برای دموکراسی امریکا بلکه جهان است. فراموش نکنیم هیتلر هم با رأی اکثریّت روی کار آمد و رأی اکثریّت ولایت فقیه را در ایران تثبیت کرد. دموکراسی به چگونگی رسیدن به قدرت نیست،‌ به توانایی مهار قدرت یا در صورت لزوم عزل فرد دارای قدرت است. حمایت بی‌چون‌وچرای جمهوریخواهان از ترامپ،‌ امکان مهار او را کم‌رنگ کرد و او چهارسال نهادهای مدنی امریکا را به چالش کشید و تضعیف کرد. شک نکیند که کمپین انتخاباتی او از فردای تحلیف بایدن آغاز می‌شود مگر اینکه کشاندن او به دادگاه به محکومیّت او بینجامد. هنوز هم حدود دو هفته باقی است و همه از آخرین اقدامهای انتحاری او می‌ترسند.

 

در کشور ما هم رهبر پیشین در یک‌سال آخر عمر خود تصمیمهایی گرفت که بر سه دهه‌ی بعد اثر گذاشت. رهبر فعلی نیز در سراشیب کهولت است و یارانش را یکی پس از دیگری از دست می‌دهد. هیئت حاکمه کم‌کم از نسل اوّل انقلابیان خالی می‌شود. اینجا امّا کسی را یارای به چالش کشیدن او نیست. ظریف به دروغ انتخابات رهبر را با رأی الکترال امریکا مقایسه کرد. آنجا همه به فرد رأی می‌دهند، ‌اینجا به واسطه‌ها؛ آنجا محدودیّتی برای نامزدشدن افراد نیست و اینجا شورای نگهبان واسطه‌ها را دست‌چین می‌کند و از همه مهمتر آنجا حکومت فرد موقّت است و اینجا مادام‌العمر.

 

رهبرنظام در اظهارنظری عجیب گفته که واکسن امریکایی، انگلیسی و فرانسوی نباید وارد شود. او اهل استدلال نیست و فرمایشهایش جنبه‌ی قدسی دارد ولی تنها بخش شبه‌استدلالی او این است که «اگر واکسن آنها مؤثر بود،‌ حال و روز خودشان اینطور نبود» این حرف در صورتی درست است که مدّت زیادی از استعمال واکسن می‌گذشت ولی نتیجه‌ای حاصل نمی‌شد ولی مدّت کوتاهی است که واکسن زده می‌شود و هنوز برای دیدن نتیجه‌بخشی آن زود است. جالب اینکه داروهای امریکایی،‌ انگلیسی و فرانسوی -حتّی دیگر محصولات فایزر- به ایران وارد می‌شوند و انگار فقط واکسن آنها مشکل دارد. بازی با جان مردم فقط برای خالی‌کردن خشم و کینه‌ی کهنه و بیمارگون خود از غربی‌ها.

 

اینکه ۲۰۰نفر در مجلس ولایی حرف نادرست او را فصل‌الخطاب بدانند چیز غریبی نیست ولی موضع‌گیری وزیر بهداشت دولت اعتدال برگی دیگر بر کارنامه‌ی چاپلوسی او افزود. باز صد رحمت به سه رکن سازمان نظام پزشکی که به زبان بی‌زبانی به روحانی گفتند که سیاست مورد نظر ولایت را وارد موضوع سلامتی انسانها نکند و گرنه جامعه‌ی پزشکی روی سر بالا آوردن نداشت. نظام امریکا با هر بدبختی بود،‌ ترامپ را کنترل کرد ولی ما باید نگران روزهای آخر مردی بیمار باشیم که با هذیانهایش برای میلیونها نفر تصمیم می‌گیرد.

 

ما چه گناهی کرده‌ایم که در این دوره به دنیا آمدیم؟

۵ نظر:

  1. عیار عزیز من یکی با به دنیا اومدن در این دوره هم مشکلی ندارم ولی چرا اینجا؟

    پاسخحذف
  2. سلام
    دم خروس از آنجا بیرون زده که اوگور شاهین کاشف ترک تبار واکسن کرونا یک سال قبل در ایران بعنوان نخبه و نابغه مسلمان در زمینه تولید واکسن جایزه می گیرد.

    پاسخحذف
  3. https://www.google.com/amp/s/www.mashreghnews.ir/amp/1145133/

    پاسخحذف
  4. وجه دیگر قضیه اینست که این استدلال آبکی هذیان نیست. فقط قافیه "سخنور بلیغ" تنگ آمده و رویش نشده بگوید که اگر به بهانه واکسن و مشکل تحریم‌ها می‌خواهید FATF را تایید کنیم ما زرنگ‌‌تر از این حرفهاییم. یا اینکه حالا یا خود آقاست یا "آقایان" در دهانش گذاشته‌اند که مبادا زیر پای ما را خالی کنید که خودتان با آمریکا به بهانه واکسن‌ها مذاکره کنید و تحریم را بردارید و زیر پای ما را خالی کنید و کلاه ما پس معرکه بماند.

    پاسخحذف
  5. ممنوع کردن واکسن آمریکایی توسط خامنه ای میتونه به این خاطر باشه که سالها طرفدارنش مرگ بر خامنه ای گفته اند و خواستار نابود شدنش هستن. بعد یهو آمریکا و واکنسش میشن ناجی مردم ایران در برابر این ویروس کشنده و دو سال دیگه همه ایرانیا میگن آمریکا بود که ما رو نجات داد.

    پاسخحذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics