قمار ۶۰ درصدی

                                                                                                  ‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۰

                           

آینده‌‌ی ایران بسته به چگونگی پیش‌رفت پرونده‌ی هسته‌ای دو گونه خواهد بود:


۱. پذیرش کامل شرایط آژانس انرژی اتمی و جامعه‌ی بین‌المللی برای استفاده‌ی صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای و استفاده از مزایای آن. مشکلات دیگر مانند سیاستهای منطقه‌ای و تحریمهای مرتبط به آن در سطحی پایین‌تر باقی خواهند ماند.


۲. حرکت به سوی تولید سلاح اتمی (که وزیر اطلاعات توجیه آن را به رغم فتوای رهبر چندی پیش بیان کرد) و تحریم کامل، محرومیت از هر گونه صادرات و فشار بی‌سابقه‌ی اقتصادی که کشور را به طرف ویرانی یا جنگ یا تغییر حاکمیّت ناشی از شورش مردم خواهد برد.


به نظر شما کدام سناریو مطلوب اسرائیل است؟ حتماً سناریوی دوّم. مسئله‌ی اسرائیل فقط سلاح اتمی نیست؛ ایران قدرتمند با داشتن برنامه‌ی نابودی اسرائیل،  بدون سلاح هسته‌ای، با سلاحهای متعارف و حمایت از فلسطینیان و حزب‌الله و حضور در سوریه هم خطری برای موجودیّت اسرائیل است. پس بهترین راه برای آن رژیم سوق‌دادن نظام حاکم بر ایران به سوی انتحار است، یعنی تولید سلاح هسته‌ای.


اسرائیل در سالهای گذشته گام‌به‌گام به این هدف نزدیک‌تر شده است و با غنی‌سازی شصت‌درصدی به یک قدمی غنی‌سازی نوددرصدی رسیده است. درست است که عدول از برخی تعهّدات برجامی برای داشتن قدرت چانه‌زنی در مسیر رفع تحریمهای ترامپ قابل توجیه بود ولی رسیدن به غنی‌سازی شصت‌درصدی به قماری خطرناک بیشتر می‌ماند. روحانی گفته که همین امروز می‌توانیم اورانیوم را تا نود درصد هم غنی کنیم و لابد می‌داند که این حرفها جز افزودن سوءظن، زیر سوال‌بردن داشتن نیّت صلح‌آمیز از تملّک فناوری هسته‌ای و تایید اتهامهای اسرائیل هیچ فایده‌ای ندارد. 

  

از دید من در آینده‌ی نزدیک اسرائیل سعی می‌کند که یا با حمله‌ی مجدّد به تاسیسات هسته‌ای یا ترور امثال فریدون عباسی ایران را به داخل پرتگاه هل بدهد تا سیاست تندروانه‌تری اتّخاد کند که زدن تیر خلاص به شقیقه‌ی نظام خواهد بود. مگر اینکه با توجّه به روی کارآمدن بایدن، دست از سیاست لزوم برداشته‌شدن یک‌باره‌ی همه‌ی تحریمها بردارند و قدم‌به‌قدم با برداشتن تدریجی تحریمها به تعهّدات برجامی بازگردند. راه سوّمی وجود ندارد.

۱ نظر:

  1. این محاسبه اگر دوره ترامپ ادامه‌دار میشد معنا داشت و ممکن بود به تغییر رژیم هم بکشه ولی تیم بایدن عزمشون رو جزم کردن که با جمهوری اسلامی به توافق برسن.

    پاسخحذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics