از امام تا فقیه عادل

                                                                                  ‌                 شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۰

                           

بسیاری نوشته‌اند که با نمایش انتخابات اخیر، جمهوری اسلامی تبدیل به حکومت اسلامی شده است ولی این نظام دیگر حکومت اسلامی هم نیست. حکومت اسلامی ادّعایی حضرات بر پایه‌ی ولایت مطلقه‌ی فقیه بود که التزام نظری و عملی به آن همچون چماقی بر سر مخالفان کوبیده می‌شد و بهانه‌ی بسیاری از ردّصلاحیّتها بود. در این دیدگاه قید «مطلقه» فقیه حاکم را از چارچوب قانون فراتر می‌برد و منتقدان این دیدگاه در رسانه‌های تندرو و خطبه‌های جمعه نواخته می‌شدند. انتخابات فقط برای انتخاب دستیار اجرایی این فقیه بود و یک یا دو جمله در یک سخنرانی او دستاویز برخورد با افراد می‌شد.

 

پس از اینکه کدخدایی دستپاچه سخنان گله‌آمیز خامنه‌ای را فصل الخطاب خواند، ابتدا خبرگزاری فارس آن را «نظر شخصی» کدخدایی دانست، ‌سپس فضائلی، معاون دفتر خفظ و نشر آثار رهبرنظام در توییتی نوشت که سخنان او متوجّه شورای نگهبان نیست و تأثیری در اعلام صلاحیّتها ندارد؛ یعنی دو منبع خارج از شورای نگهبان به سخنگوی شورای نگهبان یادآوری کردند که شورایی که او عضو آن است قرار نیست چیزی را تغییر دهد! بهادری جهرمی هم پیش از بیانیّه‌ی مجدّد شورای نگهبان نوشت که سخنان رهبر بر اساس «یک تکلیف شرعی یک فقیه عادل» بوده و احراز صلاحیّتی در کار نخواهد بود. او این عبارت را به گونه‌ای استعمال کرد که گویی مدرّسی در قم بر سر کرسی تدریس خود مطلبی را بیان کرده است و انگار نه انگار که این فرد همان ولیّ دارای قید «مطلقه» و فراقانونی بود که جایگاه و سخنانش همچون پتکی بر سر مخالفان کوفته می‌شد. ناگهان امام خامنه‌ای تبدیل شد به «یک فقیه عادل» که سخنش ضمانت اجرایی ندارد. حالا احراز صلاحیّت به کنار،‌ آن «جبران»ی که گفت چه شد؟ خوب به پست افراد فوق نگاه کنید، ظاهراً ارتباطی به هم ندارند ولی همه جزئی از یک پیکره‌‌ی منسجم با دستورالعمل واحدند که یک حرف را به یک شکل تکرار می‌کنند.

 

حالا لاریجانی می‌گوید که اگر آن گزارش‌ها دلیل ردّصلاحیّت من نبود، ‌دلیل اصلی ردّصلاحیّت من را بیان کنید و کدخدایی که از شوک اوّلیّه درآمده می‌گوید که برای این کار «قانونی» نداریم. لاریجانی این درخواست را بر اساس سیاستهای کلّی انتخابات که مهرماه ۹۵ از سوی رهبرنظام ابلاغ شده می‌گوید که طبق آن شورای نگهبان در صورت درخواست داوطلبان باید دلایل ردّصلاحیّتشان را اعلام کند. کدخدایی درست می‌گوید که قانون ندارند ولی مگر دستورالعمل‌های ولایت مطلقه‌ی فقیه بالاتر از قانون نبود؟ جمهوریّت را که خدا رحمت کند،‌ خود ولایت با قید مطلقه هم اسباب‌بازی نیمه‌ی تاریک نظام، پادگان، میدان یا هر نامی که دارد شده است. هرجا لازم باشد خامنه‌ای امام می‌شود و هر وقت صلاح نباشد «یک فقیه عادل» که فقط نظرش را گفته است. پس‌لرزه‌های این رویکرد جدید بعدها بیشتر آشکار خواهد شد. 

۱ نظر:

  1. سیدمحمد دعوت به شرکت در انتخابات کرده؛ یکی نیست به این بزرگوار بگوید حرف خوب نمی‌توانی بزنی، ساکت که می‌توانی بمانی.

    پاسخحذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics