حرف سپاه، عمل اسرائیل

                                                                                                         جمعه ۹ مهر ۱۴۰۰

 

پس از ادّعای آتش‌سوزی در یک مرکز تحقیقاتی نظامی سپاه و جراحت دو نفر، ‌تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند که حادثه یک آتش‌سوزی نبوده و انفجار بزرگی یک‌سوّم ساختمان مذکور را از بین برده است. تصاویر شباهت زیادی به انفجار اوّل نطنز دارند. این مرکز تحقیقاتی سپاه در غرب را حسن طهرانی مقدّم بنا نهاد که تا کنون حملات زیادی به آن شده و طیّ یکی از همین حملات خودش هم در آن محل کشته شد. ابتدا تلاش شد آن انفجار یک حادثه جلوه داده شود ولی بعدها از زبان مسئولان عمدی‌بودن آن آشکار شد. انفجار خجیر در همین منطقه بود و پرتاب موشک تور به هواپیمای اوکراینی نیز از همین سلسله تأسیسات صورت پذیرفت. سه نکته شایان ذکر است:

 

یک. این اوّلین حمله‌ی عمده پس از روی کار آمدن نخست‌وزیر و رئیس جدید موساد است. نخست‌وزیر جدید برعکس نتانیاهو در گفتار کمی نرمتر نشان داد و از نوعی توافق هسته‌ای جامع با ایران که مانع دستیابی به سلاح هسته‌ای شود نیز حمایت کرد؛‌ امّا حالا می‌بینیم که در مرحله‌ی عمل سیاستهای کلّی اسرائیل تفاوتی نکرده و حملات مستمر به تأسیسات نظامی و هسته‌ای ایران تداوم دارد. ناتوانی یا محذوریّت ایران در جوابگویی، اسرائیل را به ادامه‌ی حملاتش تشویق کرده است.

 

دو. روش انجام حملات هر چه که باشد،‌ نظامیان ایران در جلوگیری از آن عاجز بوده‌اند. اینجا یک نکته‌ی مهم وجود دارد و آن هم شیوه‌ی اطّلاع‌رسانی خبرگزاری‌های خارجی با استناد به یک منبع آگاه است. ابتدا و در مورد نطنز از جاسازی مواد گفتند، ‌سپس در مورد ترور فخری‌زاده از سلاحی با امکان هدایت ماهواره‌ای و در تمام موارد تأییدکننده‌ی روایت نظام ایران از حادثه. درباره‌ی دو انفجار نطنز که حرف بسیار است ولی درباره‌ی فخری‌زاده نادرستی یا دستکم ناقص‌بودن این روایت آشکار به نظر می‌رسد. روایت تمام راویان از یک رگبار، انفجار و سپس تیراندازی متناوب پس از آن بود که با ادّعای انجام ترور توسّط سلاح خودکار و انفجار آن نمی‌خواند. ضمن اینکه هدف متحرّک بوده و با جابجایی نتوانسته مانع تیراندازی به خود شود ولی سلاح ثابت خودکار یک‌تنی نمی‌توانسته تغییر موقعیّت دهد. تیرهایی که به ماشین فخری‌زاده اصابت کرده از یک سلاح سبک بوده و آن سلاح یک‌تنی باید کلّ شیشه‌ی جلو را خرد و خمیر می‌کرد و ایرادهای دیگر.

 

بلافاصله پس از ادّعای وجود سلاح خودکار و اینکه چنین چیزی توانایی‌های حفاظتی سپاه را زیر سؤال نمی‌برد، تلویزیون اسرائیل مستندی دقیقاً با همین مضمون پخش کرد و حالا گزارشی در تأیید آن مستند پخش می‌شود. وثاقت اطّلاع‌رسانی برای اسرائیل یا امریکا هیچ اهمیّتی ندارد بلکه به عکس، پوشاندن شیوه‌های انجام عملیّات اولویّت دارد. به نظر می‌رسد اسرائیل با زیرکی گزارش دروغ رسانه‌های نظام را تکرار کرده تا شیوه‌های خودش را پنهان نگه دارد و بتواند در آینده باز هم از آنها استفاده کند. همین حرف را با احتیاط درباره‌ی انفجارهای نطنز هم می‌توان زد.

 

سه. این خرابکاری دقیقاً پس از پخش یک گزارش خنده‌دار از دستگیری یک تیم تروریستی اسرائیلی در صداوسیمای ایران انجام شد که به گمانم پیامی کاملاً واضح دارد: شما حرف بزنید، ما عمل می‌کنیم. نظام از این پس باید حتّی در مرحله‌ی لافزنی و رجزخوانی هم احتیاط کند چون ممکن است فردایش یکی از تأسیساتش برود روی هوا.

۲ نظر:

  1. این رشته انفجارها انقدر عادی شده که دیگر رسانه‌های خارج هم مثل گذشته به آن واکنش نشان نمی‌دهند.

    پاسخحذف
  2. در پاراگراف اول گفته‌اید انفجار خجیر در همین منطقه بود؟
    طهرانی مقدم در انفجار ملارد کشته شد. خجیر کجا ملارد کجا؟
    بعد فرموده‌اید شلیک به هواپیمای اوکراینی از آنجا بوده؟ شلیک به هواپیمای اوکراینی از سایتی در نزدیکی خود فرودگاه امام بوده.

    پاسخحذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics