اشتباههای تکراری

                                                                                              دو‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱    

 

قرار ما این بود که اشارات مکرّر نشود ولی اشتباهات مکرّر گاهی ناچارم می‌کند که یاسین در گوش بعضی‌ها بخوانم. چند پرسش:

 

۱- واقعاً اعتراضات اخیر به گرانی است؟ هم بله و هم نه. بله چون پس از افزایش قیمتهای اخیر رخ داد و نه چون مسئله عمیق‌تر از این حرفهاست و نارضایتی مزمن دنبال بهانه‌‌ای است تا خود را نشان دهد.

 

۲- گرانی‌های اخیر اجتناب‌ناپذیر بود؟ پاسخ بخشی از این پرسش به سیاستهای کلان اقتصادی برمی‌گردد. فقط به یاد بیاوریم که سیاست حذف یارانه‌های زمان جنگ  در دولت سازندگی به همگامی با بانک اقتصاد جهانی و لیبرالیسم اقتصادی تعبیر شد و حالا نشانه‌ی جرّاحی اقتصاد و نمایانگر دل‌وجرأت مسئولان فعلی است و تازه مردم باید ممنون هم باشند. درباره‌ی تحریم اقتصادی و نقش ماجراجویی منطقه‌ای سپاه هم به اندازه‌ی کافی بحث شده است.

 

۳- آیا امکان نداشت این مسئله بهتر مدیریّت شود؟ حتماً ممکن بود. حتّی اگر یک نوجوان دبیرستانی شاهد روند اعتراضات چندسال اخیر به‌ویژه گران‌شدن یک‌شبه‌ی بنزین باشد می‌فهمد آنچه شورش می‌آفریند گرانی نیست بلکه بار روانی ناشی از گرانی است. قیمت بسیاری از کالاها در یک دهه‌ی اخیر افزایشی گاه بیش از میزان تورّم داشته ولی چون به صورت تدریجی بوده هیچ واکنش تندی در پی نداشته است. گران‌شدن بنزین وقتی ناگهانی انجام شد، آن غائله به پا شد. حالا نیز ممکن بود که در یک بازه‌ی زمانی یک‌ساله، یارانه‌ی کالاهایی که قیمتشان ناگهان بین دو تا پنج‌برابر شد به تدریج کاهش یابد بدون اینکه عکس‌العمل آن‌چنانی برانگیزد.

 

۴- چرا مسئولان بی‌مسئولیّت نظام اشتباههای خود را مدام تکرار می‌کنند؟ جوابی برای این پرسش ندارم. نادانی و بی‌کفایتی ساده‌ترین جواب است. رهبری که سال ۸۸ راهپیمایی سکوت را تعبیر به هتک حرمت نظام کرد، حالا می‌داند که دیگر حرمتی برای نظام باقی نمانده تا هتک شود. اعتراضات پیاپی روزبه‌روز از خیل «سلام فرمانده»خوانان کم و به ناراضیان اضافه می‌کند تا زمان آخرین اشتباه فرا برسد.

۳ نظر:

  1. درباره سوال اخر: بیشتر وقتها ساده‌ترین جواب درست‌ترین جوابه.

    پاسخحذف
  2. ۱_نظام همه باصطلاح کوپن های خود را برای اقناع مردم استفاده کرده است.از توطئه دشمن،تشییع جنازه شهدای گمنام،امام حسین و دشت کربلا، سریال امام علی،سردار عارف! و .....همه استفاده شده است و کارایی خود را فعلا از دست داده است.

    ۲_نظام با اطمینان از اینکه همه کشورهای بزرگ دنیا از روسیه و چین گرفته تا آمریکا و کشورهای اروپای غربی، خواهان حفظ این نظام هستند ترس از مداخله خارجی و سرنگونی ندارد.
    (این هم پدیده عجیبی است که قدرت های جهانی در همه مسائل اختلاف دارندبه جز ضرورت حفظ نظام جمهوری اسلامی)
    ۳_اپوزیسون پراکنده و فقدان رهبر مخالفانی که توان بسیج مردمی را داشته باشد،خیال حکومت را از خطر سرنگونی داخلی راحت کرده است.
    ۴_تا قبل از سرکوب خونین سال۹۸، نظام به ظاهر رودربایستی با قشر محروم جامعه داشت که دیگر ندارد!
    نتیجه:تحلیل نظام این است که نیازی به تدبیر یااقناع مردم نیست.مدتی مردم شلوغ می کنند که با تهدید، تطمیع و سرکوب، اعتراضات فروکش می کند بعدش هم خدا بزرگه!
    پی نوشت:به نظر خدا هم واقعا نظام را دوست دارد هر وقت نظام در تنگنا قرار می گیرد،خدایک راه فراری برایش باز می کند.نمونه اش به قدرت رسیدن حزب دمکرات در آمریکا وریاست جمهوری بایدن،یاحمله روسیه به اکراین
    گویی " خدا هم ما مردم ایران را فراموش کرده"😔

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. إِنَّ رَبَّک لَبِالْمِرْصَادِ
      از سنت های الهی نباید غافل بود که به اصطلاح سر بزنگاه فرا میرسد و یاور مظلوم می شود و ظالم را در نقطه اوج خودش فرو می کشد.

      حذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics