قدرت حاضر، اقتدار غایب

حاشیه بر اخبار -۸۷                                                                                    چهارشنبه ۷ دی ۱۴۰۱ 

 

تصویب قانونی به نام مسیح علی‌نژاد در سنای امریکا.

- چه کسی یک ژورنالیست ساده را تبدیل به فعّال سیاسی کرد و باعث شد تا قانونی به نام او در امریکا تصویب شود؟ 

 

ممانعت از خروج همسر و دختر علی دایی از ایران با بازگرداندن هواپیمایشان.

- چه کسی یک سفر ساده را تبدیل به تیتر خبرگزاری‌های داخلی و خارجی کرد؟ همان سیستمی که پروژه‌ی ربودن علی‌نژاد را طرّاحی کرد. 


چین در هماهنگی با کشورهای جنوب خلیج فارس درباره‌ی جزایر سه‌گانه بیانیّه منتشر کرد.

- سرانجام نگاه به شرق. چین می‌داند دست ایران بسته است و حتّی توانایی اعلام «احضار» سفیر را ندارد و قضیّه فوقش با یک سفر مقام درجه دو به ایران حل می‌شود. امتیازدادنهای روسیه هم از سر درماندگی است و گرنه ایران توان خرید جنگنده یا فرستادن موشک را به این سادگی نداشت و آن هم به قیمت بدنامی شرکت در جنگ علیه اوکراین است که به نوبه‌ی خود تحریمهای جدیدی را در پی خواهد داشت.


انتشار تصویر نوشته‌ی خامنه‌ای برای تنبیه وزارت ارشاد به‌خاطر پروژه‌ی تاریخ شفاهی.

- در ریزترین کارها دخالت می‌کند، روایت تاریخ را مانند عهد دقیانوس کار نویسندگان درباری می‌بیند ولی ادّعا این است که هیچ مسئولیّتی در نظام به عهده‌ی او نیست.


ایران برای حل پرونده‌ی هواپیمای اوکراین به دادگاه لاهه فراخوانده شد.

- این هم عاقبت از این شاخه به آن شاخه پریدن و همکاری‌نکردن با کشورهای دخیل در پرونده. حالا مسئله به شکل قانونی در دادگاهی بین‌المللی طرح می‌شود و ایران چاره‌ای جز همکاری ندارد. اینجا دیگر از زیر بار دررفتن، ‌لاپوشانی و پنهان‌کاری می‌تواند عواقب جدّی داشته باشد و به انزوای بیشتر نظام بینجامد. حالا باز با تمسخر بپرسید که خسارت هواپیمای اوکراین را باید به چه کسی بدهیم؟


سخنگوی وزارت خارجه به غرب: ‌از موضع ضعف مذاکره نمی‌کنیم.

- امّا حالا که دلار از ۴۴ هزار تومان گذشت وزیر را برای درخواست مذاکره به عمّان می‌فرستیم. نظام در طول چهار دهه‌ی گذشته همیشه در موضع ضعف بوده، ‌گاهی بیشتر گاهی کمتر. گفته‌ی کنعانی گویا درباره‌ی اعتراضات خیابانی بود ولی ضعف اصلی، تورّم لجام گسیخته و دلاری است که دارد سربالایی می‌رود. قیمت ارز و دلار هم مانند بند بالا با دستورالعمل ایزدنشان تعیین نمی‌شود. امریکا می‌نشیند نگاه می‌کند تا خودتان به التماس بیفیتد، دلار به ۵۰، ۶۰ که نزدیک شود، هر امتیازی که لازم باشد می‌دهید. اگر عقل داشتید برای مصلحت خودتان هم که شده می‌گذاشتید روحانی قبل از آنکه برود، برجام را زنده کند؛ حالا چوب و تازیانه را با هم می‌خورید.

 

مشکل نظام در ندانستن تفاوت قدرت و اقتدار است. نظام مبتنی بر قدرت یعنی اعمال زور به هر قیمت و به هر بهانه برای نشان‌دادن آن ولی اقتدار استحکامی درونی است که اجازه نمی‌دهد چیزی نظم جامعه را به هم بزند و اگر بزند ناچیز و قابل اغماض خواهد بود مگر مواقعی حدّاقلّی که لازم شود. قدرت درمان و اقتدار پیشگیری است. طرّاحی ربودن این و آن، ممنوع‌ازخروجی بیشتر فعّالان فرهنگی و بسیاری از سرشناسان، ‌زندانی و بازداشت‌کردن با کمترین نقد و اعتراض و پیاده‌کردن اکثر شهروندان از قطار انقلاب. حالا لوکوموتیو با بار خالی و حدّاکثر سرعت بدون سرنشین دارد به جلو می‌رود. عاقبت کار مشخّص است.   

   

پیشین: راهپیمایی ملّی اربعین

۴ نظر:

  1. اگر لوکوموتیو خالی تصادف کرد و بخش بزرگی از جامعه آسیب دید چه؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. من فقط توصیف ماوقع کردم نه اینکه بگویم باید یا نباید اینطور شود.

      حذف
    2. برای درست کرد املت باید چندتایی تخم مرغ شکست.

      حذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics