از اسید تا گاز

حکایت کهنه‌ی زن‌ستیزی متحجّران                                                                  دوشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۱


اینکه خیزش اجتماعی علیه نظام حاکم به محوریّت زنان باشد اصلاً چیز عجیبی نیست چون آنان سالهاست که زیر بدترین انواع محدودیّتها و ستم‌های نهادینه‌ی فرهنگی و سیاسی بوده‌اند. بدیهی است که هر عملی عکس‌العملی متناسب با خود در پی داشته باشد. از آغاز تعرّض گروهی ناشناس به مدارس دخترانه با شک و تردید به این موضوع نگاه می‌کردم. درست است که نظام سیاسی با آزادی عمل زنان مشکل دارد ولی ایران مدل ولایت مطلقه نیز با طالبان و داعش تفاوت دارد و مخالفت با تحصیل دختران در زمان ما به زحمت میان سنّتی‌ترین اقشار مذهبی هم جایگاهی دارد. یک احتمال خبرسازی جعلی برخی نهادهای امنیّتی برای انحراف افکار عمومی از پس‌‌لرزه‌های داخلی و خارجی خیزش ژینا به داخل کشور و مهار و هدایت آن بود. آنان سابقه‌ی این گونه اعمال را در کارنامه‌ی خود دارند. احتمال دیگر دست‌داشتن یک گروه متحجّر برای مانع‌تراشی در راه تحصیل دختران است. این اعمال تا زمانی که فقط به سرگیجه و بستری موقّت دختران می‌‌انجامید شاید خیلی جدّی به نظر نمی‌‌آمد ولی پس از فوت یکی از دختران موضوع از اساس فرق کرد.

  

سالها پیش گروهی با انگیزه‌های مذهبی دست به اسیدپاشی علیه زنان زدند. نکته‌ی مهم اینجا بود که هیچ متّهمی دستگیر نشد و عاملان و آمران ناشناس باقی ماندند. با توجّه به حرفه‌ای نبودن عاملان و ادّعاهای گزاف مقامات نظام درباره‌ی توان نیروهای امنیّتی، دستگیر و معرّفی نشدن عاملان یا به معنای بی‌عرضگی نهادهای اطّلاعاتی است یا نبود اراده برای معرّفی متّهمان. با توجّه به اینکه آن اعمال پس از سخنان امام‌جمعه‌ی اصفهان انجام شد،‌ اینکه به نوعی پای یک‌مقام مذهبی-سیاسی به این ماجرا باز شود تا حدودی انگیزه‌ی عدم معرّفی آنان را آشکار می‌کند ولی حالا چنین پس‌زمینه‌ای وجود ندارد، پس ماجرا چیست؟

 

با وجود دوربین‌های مداربسته‌ی فراوان در سطح شهر و واقع‌شدن مدارس در مناطق پرجمعیّت شهر، ردیابی عاملان جنایت نباید خیلی کار سختی باشد. گازهای قمی و اسیدهای اصفهانی در نهایت به یک ریشه‌ی مشترک ایدئولوژیک  ختم می‌شوند؛‌ اگر خیلی زود عاملان دستگیر و معرّفی شدند که شاید بتوان خبرسازی بر اساس وجود هزاره‌گراها یا موجودات ماقبل تاریخی مانند آنان را باور کرد و گرنه احتمال اوّل یعنی بازی با افکار عمومی از طرف نهادهای بی‌نام‌ونشان تاریک‌خانه‌ی نظام تقویت خواهد شد.

۱ نظر:

  1. عجیب است که با توجه به کارنامه ولایت احتمال اول اصلا بازتابی در رسانه‌های فارسی خارج نداشته است.

    پاسخحذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics