همه‌ی جهانیان مسئولند

لحظه‌های سینمایی -۸                                                                                            شنبه ۹ دی ۱۴۰۲

وکیل مدافع سران نازی به قاضی دادگاه:


فقط موکّلان من یا مردم آلمان مقصّر بودند؟ مردم جهان از اهداف هیتلر از خلال سخنرانی‌هایش و کتاب «نبرد من» آگاه نبودند؟ تکلیف اتحاد جماهیر شوروی چه می‌شود که سال ۱۹۳۹ با امضای قرارداد با هیتلر به او قدرت راه‌اندازی جنگ داد؟ واتیکان چطور که با امضای موافقتنامه‌ی مذهبی با او در سال ۱۹۳۳ اوّلین دستاورد هیتلر را به او هدیه داد؟ وینستون چرچیل را چه می‌گویید که در سال ۱۹۳۸ در روزنامه‌ی تایمز نوشت که باید از خدا تشکّر کنیم که مردی با قدرت تفکّر آدولف هیتلر را فرستاده است؟ مسئولیّت کارخانه‌داران امریکایی که با بازسازی تسلیحات نظامی هیتلر به او کمک کردند و سودش را بردند کجاست؟ نه عالی‌جناب، آلمان به تنهایی مقصّر نیست؛ همه‌ی جهان مسئول رفتار هیتلر به عنوان یک آلمانی است. 

  

یکی از تکان‌دهنده‌ترین لحظات تاریخ سینما دفاع پرشور وکیل مدافع سران نازی از آنان در فیلم «دادگاه نورنبرگ» است. آنقدر کارش را خوب انجام می‌دهد که در پایان قاضی -البتّه به شکل خصوصی- از او تقدیر می‌کند که به عنوان وکیل کارش را دقیق انجام داده است. فیلم که به یکی از پرآوازه‌ترین دادگاههای تاریخ معاصر می‌پردازد زوایای زیادی دارد و قصد من از این ایما فقط محتوای مهیب سخنان این وکیل جوان است. متأسّفانه این حرف را فقط درباره‌ی آلمان نازی نمی‌توان زد بلکه تقریباً همه‌ی ناراستی‌های تاریخ با اغماض، دست‌کم گرفتن،‌ اشتباه یا حتّی حمایت مقطعی کسانی انجام شد که به زعم خود در طرف درست تاریخ بودند. مهم تنها این نیست که در طرف درست تاریخ باشیم بلکه نقد و رد طرف نادرست بی‌هیچ گونه مسامحه و تنازل نیز الزامی است.

 

پیشین: منم همینطور

۱ نظر:

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics