خبربازی

                                                                                                               چهارشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۲

   

  

گلریز قهرمان نماینده‌ی ایرانی‌تبار مجلس نیوزلند پس از متّهم‌شدن به دزدی استعفا داد. خبرگزاری‌های گوناگون داخلی و خارجی این خبر را به شکلهای متفاوت بازتاب دادند. مثلاً:

 

تسنیم: پس از یادآوری حمایت او از اعتراضات ایران: ماجرای جالب گلریز قهرمان؛ اول دزد هستید بعد اپوزیسیون یا بالعکس؟


فارس: «قهرمان» زن زندگی آزادی، دزد از آب درآمد.

 

رادیوفردا: گلریز قهرمان از نمایندگی پارلمان کناره‌گیری کرد. او پیشتر گفته بود که درگیری اسرائیل و حماس در غزه را «پاکسازی قومی» می‌داند و از رهبران جهان خواسته بود که در برابر اقدامات نظامی اسرائیل که او آن را «جنایت علیه بشریت» توصیف کرده است، بایستند.

  

بی‌بی‌سی هم خیلی خفیف‌تر یا «حرفه‌ای‌»تر از میان فعالیت‌های پیشین قهرمان حمایت او از فلسطین را پررنگ‌ کرده است.

  

دو سایت داخلی از میان تمام کارهای او حمایتش از معترضان را برجسته کردند و جوری تیتر زدند که گویی باید قاتی دزدجماعت باشی تا از مخالفان حکومت دفاع کنی. دو سایت آخر در انتخاب عنوان و پرداخت محتوا تا این حد بی‌پروا نیستند ولی فراموش کردند که او همراه خیزش ژینا بود و سفیر ایران در نیوزلند را به چالش کشید. آنها (به ویژه رادیوفردا) جوری این دو خبر را کنار هم آوردند که گویی این دو به هم ربط دارند.

 

لغزش اخلاقی خانم قهرمان ربطی به موضع‌گیری سیاسی او ندارد و هر چهار سایت بالا و دیگر کسانی که احتمالاً چنین کرده‌اند فقط دارند خبرپردازی یا حتّی خبربازی می‌کنند. داشتن موضع سیاسی برای خبرگزاری‌ها و خبرنگارها نه تنها مجاز بلکه واجب است ولی زورچپان‌کردن دیدگاه خود با این بازی‌های نازل غلط است. دیدن چنین اشتباههایی از دو سایت داخلی که رسوا و بی‌آبرویند عجیب نیست امّا سایتهای مثلاً حرفه‌ای‌تر طرفدار جهان آزاد باید بیشتر مراقب باشند. همه‌ی خوانندگان آنها از قبیل پرسه‌زنان شبکه‌های اجتماعی نیستند.

 

از سال ۸۸ تا کنون همچنان در حسرت یک رسانه‌ی «ملّی» هستیم.

۱ نظر:

  1. خبرنگارهای خارج قبلا خبرنگار داخل بودند. موضع بیشترشان فرق کرده ولی روش نه.

    پاسخحذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics