فرق هاشمی و خاتمی

 حاشیه بر اخبار -۹۹                                                                                   سه‌شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۳


ترکیب نامزدهای ریاست جمهوری

- به نظرم نظام از ابتدا -به ویژه پس ازغافلگیری مرگ رئیسی- برای انتخابات تدبیری نداشته است ولی در تأیید صلاحیّتها برنامه‌اش را آشکار می‌کند. یعنی از بین سه گزینه‌ی اصولگرایان همسو و یکی دو اصلاح‌طلب (برای داغ کردن تنور انتخابات و ترمیم پایگاه اجتماعی از دست رفته) و یک نامزد هدف و چند نامزد تزئینی (تکرار تجربه‌ی رئیسی) و چند نامزد اصولگرا (امر بینابین) یکی را انتخاب خواهد کرد. هرگونه گمانه‌زنی پیش از تأیید نامزدها بیهوده است ولی آخری محتمل‌تر است.

  

اسرائیل و امریکا گفتند که در سقوط رئیسی دخالتی نداشتند

- آنقدر این دو کشور در مقدّرات چندساله‌ی اخیر ما دخالت داشته‌اند که حالا با هر اتّفاقی مدام باید بگویند که ما نبودیم! یک‌جورهای ایران فعلی شبیه ایران پس از جنگ جهانی دوّم و «کار کار انگلیساس» شده.

  

زنان تنها در جنگل از برخورد با مردان بیشتر از خرسها می‌ترسند

- واقعاً؟! فکر می‌کردم اوضاع خراب باشد ولی نه تا این حد. تازه این در ممالک راقیه است.

  

ترافیک سنگین جاده چالوس در جهت مخالف مرقد سیّدروح‌الله خمینی

احضار رئیس صنف قنادان برای انتشار این آمار: فروش قنادی‌ها از آخر اردیبهشت تا ۵ خرداد ۵۸ درصد افزایش داشته است.

- دو نمونه از رفراندم مدنی. اینها را مقایسه کنید با حرفهای جمیله علم‌الهدی که «تشییع رئیسی رأی مجدّد به جمهوری اسلامی بود.»

  

حضور گرتا گرویگ به عنوان رئیس هیئت داوران در جشنواره کن   

- ایشان به جز ساختن یک فیلم پرفروش و چند نامزدی در اسکار چه کرده؟ فرهادی با دوبار بردن اسکار فقط عضو هیئت داوران بود. به نظرم اگر نام کن را به کِن (Kennes) تغییر دهند بهتر باشد.

   

محمدصادق جوادی حصار در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد: نقل است که رهبری فرمودند فرق آقای هاشمی و آقای خاتمی این است که آقای هاشمی می‌آمد اینجا می‌نشست و هرچه می‌گفتیم، می‌گفت چشم و بعد که بیرون می‌رفت کار خودش را می‌کرد؛ اما آقای خاتمی می‌آمد اینجا کلی بحث می‌کرد و چانه می‌زد، اما آخر همان کاری را که گفته بودیم انجام می‌داد.

- گفته‌ی «رهبری» را باید با آب طلا نوشت. یعنی پس از آن جمله‌ی قصار «باید گریست به حال جامعه‌ای که حتّی احتمال کسی مثل بنده در آن مطرح شود» صادقانه‌ترین و درست‌ترین حرف دوران زمامداریش است. ناگفته پیداست که «سیاستمدار» یعنی هاشمی و درباره‌ی خاتمی هم چیزی نگویم بهتر است.

 

 پیشین: نان و کیک ولایی

۲ نظر:

  1. شما احتمال می‌دهید با ورود اصلاح‌طلبان مشروعیت از دست رفته ترمیم شود؟ یعنی مردم باز به اینها اطمینان می‌کنند؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. «مردم» طیفهای گوناگونی دارند. آنهایی که معترضند، بخشی کمتر اعتراض دارند، بخشی بیشتر. شاید در این میان کسانی فکر کنند که ممکن است کسی بتواند بیاید و اوضاع اقتصادی را سروسامانی بدهد. جوّ سیاست هم مثل آب‌وهوای بهاری است.

      حذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics