یک هنیّه و چند نشان

                                                                                                            چهارشنبه ۱۰ امرداد ۱۴۰۳


«اسماعیل هنیّه در تهران پس از شرکت در مراسم تحلیف پزشکیان ترور شد» این جمله دست‌کم سه جنبه دارد:

یک. اسماعیل هنیّه نفر دوّم حماس و مهمترین چهره‌‌ی دیپلماتیک آنها بود. همین به تنهایی خود به دو بخش تقسیم می‌شود. اوّل اینکه تروری در این سطح به ندرت افتاده و دوّم اینکه زدن یک شخص غیرنظامی (لااقل در ظاهر) نشان می‌دهد که اسرائیل برای دفاع از خود -با تاکتیک همیشگی هجوم به حریف- به هیچ قاعده‌ای پایبند نیست. 
  
دو. محلّ ترور هنیّه یعنی تهران از آن هم مهمتر است. تا پیش از این گفته می‌شد که اسرائیل احتمالاً به جز رهبرنظام هر کس دیگری را می‌تواند در ایران ترور کند. حالا خامنه‌ای را هم به این پیش‌بینی می‌توان افزود. آن حکم ابتدایی درباره‌ی ترورهایی با گلوله مانند فخری‌زاده بود ولی پس از حمله به سامانه‌ی اس ۳۰۰ در اصفهان و داشتن هواپیما، پهپاد و موشک رادارگریز، خامنه‌ای حتّی در حسینیّه‌ی امام خمینی هم قابل ترور است.
  
سه. این ترور در آغاز کار دولت جدید حتماً با قصد بوده است. بدترین خبر برای اسرائیل حرکت ایران و امریکا به طرف عادی‌ترشدن روابط است. این ترور بر تشنّج بین این دو کشور می‌افزاید و امکان تماس و هر گونه توافق مسالمت‌آمیز را در آینده‌ی نزدیک بسیار سخت می‌کند.
   
این عمل درست پس از آن انجام شد که کاخ سفید پریروز گفت که بلندی‌های جولان بخشی از اسرائیل است. یعنی پس از اینکه ترامپ با هدایت داماد یهودی‌اش به‌زعم خود سند جولان را برخلاف قواعد بین‌المللی به نام اسرائیل زد،‌ حالا دولت دموکرات مهر تأییدی بر عمل او می‌زند. امتیازگیری دموکراتها از اعمال نابخردانه‌ی ترامپ مانند خروج از برجام نیز کار را برای احیای آن سخت کرد. تأیید حاکمیّت اسرائیل بر سرزمین کشورهای دیگر نشان می‌دهد که تفاوت ماهوی بین دو حزب امریکا در قبال اسرائیل وجود ندارد،‌ یکی امتیاز می‌دهد و دیگری تأیید می‌کند؛ یکی به زبان و کردار حمایت می‌کند و دیگری به زبان کمی انتقاد می‌کند ولی همان سطح از حمایت را انجام می‌دهد. طبیعی است که این حمایت بی‌چون‌وچرا اسرائیل را جری‌تر خواهد کرد.
     
پس از ترور یک دیپلمات فلسطینی اگر انتظار داشته باشیم طرف مقابل هم فقط نظامیان را هدف قرار دهد بسیار بیهود به نظر می‌رسد امّا حملات اسرائیل تا کنون یک الگوی مشخّص داشته است: حمله‌ی محدود ولی مؤّثر به یک هدف. در برابر ایران و جبهه‌ی «مقاومت» حملاتی گسترده ولی بی‌تأثیر داشته‌اند. ایران زمانی می‌تواند به حمله‌ای با هدف بازدارندگی دست بزند که درست مانند اسرائیل عمل کند. حماس اخوانی و بسیار نزدیک به ترکیه‌ی اردوغان است که چندی پیش ادّعا کرد در صورت لزوم در فلسطین دخالت خواهد کرد. رسانه‌های ترکیه حرفهای او را دارای مصرف داخلی دانستند امّا نکته‌ی مهم این است که تشّت جهان عرب، لفّاظی چهره‌هایی مانند اردوغان و کم‌توانی «جبهه‌ی مقاومت» از لحاظ فناوری نظامی مهمترین علّت بقای اسرائیل است. اسرائیل البتّه از نابودکردن ایده‌ی دوکشوری نباید خیلی هم خوشحال باشد چون این قماری است که یک‌طرفش کشور یک‌پارچه‌ی اسرائیل است و یک‌طرفش کشور یک‌پارچه‌ی فلسطین؛‌ قمارباز هر قدر هم ماهر باشد بالاخره امکان باختش وجود دارد.

۱۲ نظر:

  1. جولان پنجاه سال است تحت اشغال است. ربطی به خرامپ و غیر خرامپ ندارد.

    پاسخحذف
  2. اینکه نوشته‌اید که حملات یک طرف محدود ولی موثر بوده و حمله طرف دیگر گسترده و بی‌تاثیر شاید جای سوال است: هیچکدام نتوانسته‌اند سیاستهای کلان طرف دیگر را تغییر بدهند، و هدف استراتژیک حمله و جنگ و غیره بجز تغییر سیاست نیست. و ضعف اطلاعاتی ایران فاحش است البته، ولی توجه کنیم که طرف مقابل که بودجه چندین و چند برابر دارد و حمایتهای بین المللی صد چندان هم نتوانسته جلوی حمله ۷ اکتبر را بگیرد. مقصودم نقض حرفهای شما نیست، ولی به گمانم قیاس دو طرف تصویر دقیقتری به دست می‌دهد.

    پاسخحذف
  3. جنبه چهارم ممتنع‌کردن آتش‌بس بین حماس و اسرائیل است تا بتوانند وقت بیشتری برای نابودی نیروی نظامی حماس داشته باشند. در ماههای گذشته هر وقت به آتش‌بس نزدیک شدند اسرائیل آن را به نحوی به هم زد.

    پاسخحذف
  4. قیاس حملات دوطرف به تنهایی تصویر کاملی از موضوع به دست نمی‌دهد. تا دو دهه پیش اسرائیل دژ تسخیرناپذیری بود که حریفانش فقط چند شبه‌نظامی بودند ولی حالا از شمال و جنوب و شرق و داخل سرزمینهای خودش تحت تهدید است. تغییر مختصات جغرافیای مواجهه دو طرف کاملا قابل تشخیص است.

    پاسخحذف
  5. دلایل شخصی نتانیاهو برای باقی ماندن در قدرت و در امان ماندن از پیگرد بین المللی لاهه هم باید مورد توجه قرار بگیرد.

    پاسخحذف
  6. ننانیاهو گفته در ۲۴ساعت گذشته سه هدف را زدیم. هنیه، فواد شکر و سومی؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. از سوریه خبر رسید که یک هدف ایرانی هم در دمشق ترور شد که تا حالا صدایش را درنیاورده‌اند.

      حذف
    2. اعلام کرده‌اند. میلاد بیدی، مستشار نظامی.

      حذف
    3. دیپلمات نامیدن اسماعیل هنیه را خوب اومدی!با استدلال شما،مثلا رئیس دفترسیاسی مجاهدین خلق را می توانیم دیپلمات محسوب کنیم!
      هنوز فیلم سجده شکر کادر رهبری حماس پشت سر اسماعیل هنیه پس از کشتار و جنایات حماس در سپتامبر سال قبل وجود دارد.
      دفاع تمام قد شما از کاملا هریس هم در نوع خود جالب توجه بود
      مدتی است متاسفانه از تحلیل های قوی در سایت ایمایان خبری نیست و تحلیل های شما شبیه زیدآبادی (پس ازمتحول شدن وتواب شدن فردای آزادی از زندان )شده است.چرا؟

      حذف
  7. نیویورک‌تایمز نوشته انفجار بمب بوده.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. یعنی از دوماه پیش معلوم بوده که هنیه در کدام اتاق مستقر می‌شود؟ به شوخی بیشتر شبیه است. به‌نظرم ضدّاطلاعات است که درباره‌ی دیگر پروژه‌های اسرائیل در ایران هم انجام شد.

      حذف
  8. درود
    اطلاق عنوان دیپلمات به هنیه از شما بعید بود.
    دیپلمات تعریف دارد و به نماینده ی ی دولت قانونی گفته میشود که در جامعه جهانی به رسمیت شناخته شده باشد.
    این عنوان میتواند به شخضیتهای دولت فلسطینی در کرانه باختری داده شود ولی نسبت دادن آن به رهبر سیاسی یک گروه که فاجعه ی کنونی غزه و تمامی خاورمیانه را رقم زده تعجب و تاسف خوانندگان شما را به دنبال دارد.
    سالهاست که شما را دنبال می کنم و حقیقتا برای اولین بار از اینهمه جانبداری در تحلیل مسائل شگفت زده شدم.

    پاسخحذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics