امروز لبنان، فردا کجا؟

                                                                                                          پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳


یکی از متخصّصان امریکایی می‌گفت: آیا لبنانی‌ها می‌دانند که فردا ممکن است کدام دستگاهشان منفجر شود؟ در واقع اگر انفجارها محدود به پیجرها بود می‌شد امیدوار بود که عملیّات نفوذ اسرائیل به دستگاههای ساخت مجارستان خاتمه یابد ولی انفجار بی‌سیم‌ها،‌ لپ‌تاپ‌ها و رایانه‌ها دیگر کار پروژه‌ای در پنج‌ماه پیش نیست و خبر از تلاش گسترده‌ی اسرائیل طیّ سالها برای کارگذاری وسایل شنود و انفجار در تمام دستگاههای الکترونیکی حزب‌الله دارد. مثلاً در صورت عدم تعویض این وسایل ممکن است فردا دوربین فیلمبرداری جلو سیدحسن نصرالله هنگام سخنرانی او منفجر شود. این تازه بخشی از ماجراست.

   

پیش از این ایران دست‌کم دو بار با تصریح یا در پرده به دستکاری وسایل و تجهیزات خود اعتراف کرده بود. اوّل پس از انفجار نطنز بود که به رغم برخی تحلیل‌ها مبنی بر حمله از بیرون خودشان می‌گفتند که بمب در برخی تجهیزات هسته‌ای پیش از ورود به کشور جاسازی شده بود و به هنگام نیاز فعّال‌سازی و منفجر شد. 

  

بار دوّم پس از چند بار شکست ایران برای فرستادن ماهواره به فضا، جواد ظریف در یک مصاحبه گفت که اختلال و انفجار در پرتاب موشک حامل ماهواره احتمالاً کار امریکاست. جدای از ارسال سیگناهای متداخل و جنگ الکترونیکی، دستکاری و جاسازی در قطعات وارداتی بخشی از آن خرابکاری می‌توانست باشد.

  

حالا سؤال اینجاست: اسرائیلی که با این دقّت ورود وسایل الکترونیکی به لبنان را ردگیری می‌کند، آیا برنامه‌ی مشابهی برای ایران ندارد؟ حزب‌الله حریف اصلی اسرائیل است یا ایران؟ می‌دانیم که بسیاری از قطعات به‌کاررفته در پهپادها و موشکهای ایران ساخت کشورهای دیگر است. برای نمونه اوکراین و متحدان غربی‌اش پهپادهای شاهد ایران را کاملاً بررسی و نام شرکتها و کشورهای سازنده‌ی آن قطعات را هم اعلام کرده‌اند. خوب حالا فرض کنید که فقط بخشی از انبوه پهپادهای داخل ایران و موشکهای ذخیره‌شده در شهرکهای زیرزمینی سپاه آلوده باشند. حتّی تصوّر آن نیز برای نظام وحشتناک است. شاید این نوشته تا پیش از رخدادهای اخیر به نظر بدبینانه یا حتّی خیالبافانه می‌آمد ولی با وقایع چند روز گذشته هیچ احتمالی بعید نیست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics