پایان افسانه‌ی ببر کاغذی

                                                                                                     جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸
  

وقتی بنا را بر توسعه‌طلبی بگذاری بالاخره جایی با منافع دیگران برخورد می‌کنی و آن موقع فقط زور بیشتر است که معیار و ملاک حقانیّت است در دنیای سیاستِ به شر آلوده. نظام مقدّس با جنگ هشت ساله بقایش را تضمین و مخالفان داخلی را قلع و قمع کرد. ظهور داعش تیخ دولبه‌ای بود که می‌توانست به ضرر یا زیان نظام باشد؛‌ نظام با بهره‌گیری از ماجرای «مدافعان حرم» نقصی که با جنبش سبز به وجهه‌اش وارد شد رفو کرد؛‌ بشّار اسد را که بچه‌دیکتاتوری کم‌خطر بود، به جنایتکاری تمام‌عیار بدل کرد و تا مرز اسرائیل رفت. از این طرف سقوط مشکوک موصل باعث شکل‌گیری حشد شعبی و گروه‌های تندرو طرفدار ایران در عراق شد که بعدها در سیاست هم سهم‌خواهی کردند. ستاره‌‌ی این حضور منطقه‌ای فرمانده‌ی زائده‌ی نامشروع نظام یعنی سپاه قدس، قاسم سلیمانی بود. 

برای سردار داستان و افسانه زیاد ساختند،‌ از پیامهای ردوبدل شده با فرماندهان امریکا تا رویین‌تنی در میدان جنگ. واقعیّت امّا این بود که سپاه نه در سوریه بدون دخالت روسیه می‌توانست غالب شود و نه بی کمک ائتلاف همراه با امریکا در عراق، داعش رفتنی بود. رهبرنظام در آخرین تقدیری که از او کرد به او گفت که «جمهوری اسلامی با سردار سلیمانی حالا حالاها کار دارد». خامنه‌ای در پیش‌بینی‌ دیگری که همین چند روز پیش پس از حمله به سفارت امریکا در عراق کرد گفت که «امریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند». هر دو پیش‌بینی امروز صبح در آتش سوخت.

افول منطقه‌ای نظام از ترور ظاهراً تصادفی یکی از سرداران سپاه در مرز لبنان آغاز شد و تا هدف‌گیری چند مستشار ایرانی در سوریه ادامه یافت. هشتگ «انتقام بگیرید» با هیچ انتقامی همراه نشد و راکت‌پرانی کم‌خطر سلیمانی در جولان هم لطیفه‌ای بیش نبود. به گمانم خود امریکا و اسرائیل هم فکر نمی‌کردند که ایران در برابر کشته‌شدن پیاپی سربازان و سردارانش تا این حد ناتوان باشد. تلاش ناکام اسرائیل برای ترور هدفمند امیرعلی حاجی‌زاده باید پیامی برای نظام می‌بود که نبود. این حمله که به منطقه‌ی مسکونی انجام شد با حملات مشابه دیگر به پایگاه نظامی تفاوت داشت و نشان از آن داشت که قرار است نحوه‌ی رویارویی با ایران در منطقه تغییر کند.

باید از همفکران سلیمانی پرسید که او در عراق چه می‌کرد؟ داعش که دیگر در عراق نیست و حکومت هم با هر انتخاباتی در دست شیعیان خواهد بود و مرجعیّت نجف هم نظارت دارد؛ شما چه کاره‌اید؟ چرا باید ایران برای عراق نخست‌وزیر تعیین کند؟ چرا باید نیروهای نزدیک به ایران به پایگاه امریکایی راکت بزنند و چرا باید سفارت را اشغال کنند؟ امروز صبح سلیمانی در عراق چه می‌کرد؟ ممکن است کسی بگوید «امریکا چه می‌کرد؟» پرسش خوبی است که جوابش در سطر اوّل این نوشته هست. در سیاست آلوده به شر، زور حرف اوّل و آخر را می‌زند.

حمله به سلیمانی می‌تواند مانند حمله به ایرباس در دوران جنگ باشد،‌ اگر نظام عاقل باشد ولی اگر بخواهد به آتش‌افروزی منطقه‌ای ادامه دهد و به ویژه اگر بخواهد به این حمله پاسخ دهد، باید تبعات آن را هم بپذیرد. ترامپ اوباما نیست که نقشه‌ی ترور سلیمانی را به ایران خبر داد. سلیمانی سرباز وطن نبود، سرباز نظام بود که وطن را دستاویز قدرت‌طلبی خود کرده است. او آتشی برافروخت و در آن آتش سوخت.

۴ نظر:

  1. حواشی خبر مرگ سلیمانی یک طرف، پیام جانسوز خاتمی یک طرف پووووف

    پاسخحذف
  2. من هنوز بر این نظرم که داعش بدون همیاری و همکاری ایران روسیه و ترکیه پا نمی‌گرفت وگرنه ارسال آن همه تجهیزات از تویوتا لندکروز هایلوکس گرفته تا توپ و تفنگ ووو سوزن نیست به این سادگی بتوان از راه زمین به عراق رساند
    تمام نیروهای غرب آماده سرنگون کردن اسد بودند حتی نروژ فکسنی هم نیرو فرستاده بود برای سرنگونی اسد. یک مرتبه اولین سر بریدن های شوآف را داعش شروع کرد و اعلام موجودیت کرد.
    همان روز بود که اوباما دستور توقف حمله را صادر کرد و برعکس هم آمریکا و هم اروپا نیروهایشان را مترکز کردن بر روی داعش
    دوم اینکه کشتن سلیمانی هم گمان نمی‌کنم بدون اطلاع دادن به مسکو میسر شده باشد. باید دی در ازای این بخشش روسیه چه منافعی برای روسیه در نظر گرفته شده
    حالا باید دید حرکت بعدی آمریکا چیست
    جمهوری اسلامی و جانشین عمام زمان که یقینا از امروز گرفتار یک شوک نزدیک به سکته مغزی خواهند شد

    پاسخحذف
  3. حسن خمینی هم به خامنه ای پیام داده :))))

    پاسخحذف
  4. سلام. آمریکا با " کشتن رقیب رسمی و مشهور" قاعده بازی را به هم زده. قاعده هم که به هم بخورد، اولیاء دم هر رفتاری ازشان می زند. نوشته تان طوری است که انگار تایید کرده اید که در این سیاست آلوده به شر خوب و اخلاقی است حرف اول و آخر را کسی بزند که زور بیشتری دارد. یک جا هم شهید سلیمانی را قدرت طلب گفته ای که عجیب است.

    پاسخحذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics