کرونا از نزدیک

                                                                                                     دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۸


بالاخره ترکش کرونا به اطراف ما هم رسید. یکی از نزدیکان ساکن مشهد مردی میانسال و دارای دیابت بود که دو روز پیش بر اثر کرونا درگذشت. بستگان او که برای ملاقات به بیمارستان رفته بودند با جای خالی او مواجه می‌شوند که مسئولان ابتدا حاضر به دادن اطلاعات نمی‌شوند. بعد معلوم شد بیماران محتضر را به سوله‌ها منتقل می‌کنند و جز با دریافت قولهایی جسد را تحویل نمی‌دهند. نزدیکان او که برای دفن به بهشت رضا رفته بودند اجساد زیادی را در همان مدّت نصف روز می‌دیدند که افرادی با لباس مخصوص و ماسک برای تیمّم، دفن و ریختن آهک روی آنان می‌آورند. تعداد اجساد در همین مدّت محدود بیش از آمار رسمی اعلام شده‌ی «موارد مشکوک به کرونا» در مشهد بود. با مسئولان بهشت رضا که حرف می‌زنند آنها می‌گویند: «اوضاع همین است که می‌بینید ولی از دادن اطلاعات و آمار معذوریم.» بعضی دیگر از آشنایان که فوتی بر اثر سکته‌ی قلبی داشتند نیز شبیه به همین را تعریف می‌کنند.

زنگ زدیم به برادرش تسلیت بگوییم؛ او از اساس موضوع کرونا را انکار کرد و گفت که نخیر قندش بالا رفت تا به بیمارستان برسانیمش تمام کرد! به او گفتیم که اصل ماجرا را از خواهرزاده‌هایش شنیده‌ایم و اگر اینطور باشد که او می‌گوید، برای شنیدن خبر فوتش نیازی به سروصدا و تهدید به شکایت نبود، مأموران با لباس ویژه برای انتقال جسد نمی‌آمدند،‌ به جای غسل او را تیمّم نمی‌دادند و دفن به آن شیوه‌ی خاص و ریختن آهک روی آن انجام نمی‌شد. خُب معلوم شد که جسد را با چه قولهایی تحویل دادند:‌ قول انکار فوت بر اثر کرونا. ساده‌ترین راه برای انکار میزان شیوع بیماری و پایین نگه‌داشتن آمار قربانیان.
   
حرم امام رضا هم آن‌چنان که می‌گویند بسته نشده است. برداشت من این بود که افراد تنها در صحن‌ها و محوطه‌های سرباز می‌توانند رفت‌وآمد کنند امّا دوستان می‌گویند که فقط محوطه‌ی کوچک دور ضریح آن هم برای سه روز محصور شد که امروز همان هم به پایان می‌رسد. با این وصف باید شاهد عبور مشهد از خط قرمز بود.

می‌گفتند که حسین طائب با قرنطینه‌کردن قم مخالفت کرده است؛ وقتی حسن روحانی و سعید نمکی مخالف قرنطینه باشند دیگر نیازی به نقل قول از حسین طائب نیست. حکومت بهترین راه را برای مواجهه با کرونا پیدا کرده است؛ به جای اعلام آمار واقعی که نقد چگونگی ورود بیماری و پنهان‌کاری پس از آن را تشدید می‌کند، آمار را به زور پایین نگه می‌دارند تا تعداد فراوان قربانیان در ایتالیا و دیگر کشورها سنگینی نگاه‌ها را از ایران بردارد. متوجهید که دیگر تفاوتی بین ارکان حکومت در این نمایش هراس‌آور نیست.

۱ نظر:

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics