نان و کرونا

                                                                                                      شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۸


علیرضا مرندی چندی پیش از رژیم غذایی رهبر گفت که چقدر ساده است و تا چندی پیش حتّی میوه هم نمی‌خورد و به اصرار ما این اواخر میوه‌ی ارزان‌قیمت می‌خورد و غذایش از قبیل نان و بادمجان و ... است. کمی تکراری است ولی اینها معیار سنجش شیوه‌ی حکومتداری نیست. برای نمونه می‌توان پرسید که کسی که نان و ماست می‌خورد ولی شهروندانی را که خواستار استعفایش شده‌اند زندانی می‌کند بهتر است یا کسی که غذای چرب می‌خورد ولی «توهین به او» جزو جرمهای آشنای دستگاه قضایش نیست و مخالفانش آزادی بیان دارند؟ 

قیاس حاکم با افراد از جهات دیگر نیز ممکن است؛ مثلاً فقری که باعث شده افراد زیادی به نان شبشان محتاج باشند کار کیست؟ اگر بسیاری از مردم تاوان ماجراجویی منطقه‌ای و قدرت‌طلبی او را بدهند و زیر خطّ فقر بروند، باز هم ساده‌زیستی او همراهی با محرومان به شمار می‌آید؟ اگر کسی از گران‌قیمت‌ترین مراقبت‌های پزشکی برخوردار باشد،‌ باز هم کفش کهنه و قبای پاره‌اش نشانه‌ی ساده‌زیستی است یا نمایشی بیش نیست؟

مدّاحان کشور ۲۶ بهمن امسال در سالروز میلاد حضرت زهرا با خامنه‌ای دیدار کردند و این بار برعکس سالهای پیش از شرفیابی و دستبوسی خبری نبود. نریمان پناهی یکی از مدّاحان دلیلش را محافظت از جان رهبر می‌خواند که همانا ترس از کروناست. برخی در اصالت و زمان این ویدئو شک و شبهه کرده‌اند ولی مقایسه‌ی عکسهای امسال و پارسال روشنگر است .تصویر سالهای گذشته هم در سایتها هست که مداحان برای مصافحه و دستبوسی جلو می‌رفتند، به استثنای امسال. ۲۶ بهمن زمانی بود که هنوز از طرف حکومت بیماری کرونا انکار می‌شد ولی اطرافیان خامنه‌ای کاملاً از رسیدن آن به ایران اطّلاع داشتند و حتّی از تماس افراد بدون داشتن نشانه‌ی بیماری با او جلوگیری می‌کردند. بیماری مرگ‌آور با سرعت میان مردم از همه‌جا بی‌خبر در حال انتشار بود ولی رهبر باید محافظت می‌شد. 

نیازی نیست از اهمیّت روزهای اوّل در مهار بیماری بگوییم. با کنارگذاشتن پروازهای بی‌منطق به چین که عامل انتشار آن در ایران شد، با اعلام زودرس بیماری امکان کنترل بیشتر وجود داشت ولی تعلّل و رعایت «مصالح» باعث شد که بیماری وحشی گسترش بیابد و به وضع اسفناک فعلی برسد. رهبری که خودش را با فقرا قیاس می‌کند، نیازی ندید وقتی برای محافظت از جانش از تماس با مدّاحان خودداری می‌کرد، جان دیگر مردم هم به خطر نیفتد؟ اینجا قیاس لازم نیست؟ برای راهپیمایی و انتخابات (یعنی پایه‌های حکومت او) جان مردم به خطر بیفتد مشکلی نیست؟ برای شکافتن پوسته و معرّفی درون ولیّ فقیه بیش از این نیاز به استدلال و تبیین هست؟

۴ نظر:

  1. ممنون از این مطلب.
    این سوالها را از کی می پرسید؟!
    لطفا راه پیشنهادی هم بنویسید. ممنون

    پاسخحذف
  2. خطاب با همه است به ویژه کسانی که هنوز دل در گرو نظام دارند. تا زمانی که همه به این نتیجه نرسند که چاره‌ای جز تغییر ریشه‌ای نیست، "پیشنهاد راه" فقط محدود به این گروه و آن گروه می‌ماند. وقتی همه خواهان تغییر شدند، راه کوتاه می‌شود مثل تونس.

    پاسخحذف
  3. من فکر میکردم شما نزدیک به طیف رادیکال اصلاحطلب باشید اما با مثالی که اوردید (تونس) شما را در کدام گروه مخالف یا منتقد نظام بگذاریم؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. اگر خواننده‌ی قدیمی بودید می‌دانستید که از ۸۸ به بعد، اصلاح‌طلبی را تمام شده می‌دانستم. طرفدار قانون اساسی مبتنی بر آزادی و عدالت، پرهیز از خشونت و بدون وابستگی به خارج. اسم و برچسب مهم نیست.

      حذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics