اخبار عادی روز

                                                                                                  پنجشنبه ۲۳ امرداد ۱۳۹۹


اخبار عادی سرزمین ما اینهاست: دروغ،‌ پنهان‌کاری،‌ توقیف، اختلاس،‌ رشوه، خبرسازی و بازی در زمین دشمن. نکته اینجاست که جامعه گویا در برابر این اخبار «سِر» شده و واکنشی نشان نمی‌دهد. دیگر خبری کش نمی‌آید که حکم حکومتی بیاید «کش ندهید».
۱
پس از گزارش تفصیلی بی‌بی‌سی درباره‌ی آمار واقعی کرونا برخی سایتهای داخلی خیلی هماهنگ از نیّت «رسانه‌ی سلطنتی» در این کار نوشتند. پیشتر هم آماری متفاوت از مبتلایان و درگذشتگان کرونا منتشر شده بود که چنین واکنشی در پی نداشت. البتّه سایتهای دیگر خارج هم با دست‌یابی به این آمار آن را منتشر کردند تا معلوم شود فقط رسانه‌ی ملکه چنین نمی‌گوید.

همین چند روز پیش بود که از لجاجت دست تقدیر با نظام مقدّس نوشتم. بلافاصله پس از این واکنش عجولانه‌ی سایتهای داخلی،‌ مصاحبه‌ی محبوب‌فر با «جهان صنعت» منتشر شد که محتوای آن آمار را تأیید می‌کرد. توقیف رسانه به جای بررسی و جوابگویی به سخنان ایشان تنها واکنش دولت بود. وقتی امکان مقایسه‌ی آمار درگذشتگان امسال و پارسال برای همه هست و تفاوت آنها میزان صداقت دولت را در اعلام آمار کرونا نشان می‌دهد،‌ این تلاش بی‌ثمر برای لاپوشانی با چه هدفی است؟
۲
ابوالفضل موسوی نماینده‌ی سابق مجلس، با سابقه‌ی پروپیمان مناصب دولتی و نظامی،‌ از لیست امید با دو معامله‌ی صوری مبلغ ناچیز ۶۵ میلیارد تومان برای مسکوت گذاشتن طرح تحقیق و تفحّص از شهرداری دریافت کرد. معامله با نام برادرش انجام شد که هم‌اکنون متواری است. مجلس (لابد از طرف قالیباف) از افشاگران شکایت کرده است.

اینها به کنار، همان زمان هم نوشتم و نوشتیم که چرا شهردار باید مانع تحقیق و تفحّص از شهرداری شود؟ چرا باید برای کنار گذاشتن طرح تفحّص تبریک بگوید؟ همینها نشان نمی‌دهد که کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه است؟ مگر شهرداری برای واگذاری ناچیز املاک نجومی مقصّر شناخته نشد؟ چرا ترکش هیچ انفجاری به تن شهردار نمی‌نشیند؟ می‌توان عاقبت این افشاگری را هم تصوّر کرد.

عیسی شریفی برای قالیباف مثل طبری برای شاهرودی و لاریجانی بود بلکه بالاتر. او ده‌سال دارای منصبی بود که در ساختار شهرداری تعریف نشده است: قائم‌مقام. در دو دوره‌ای که قالیباف در رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد، شریفی شهردار بالفعل تهران بود. حالا انگ تخلّفات مالی و اتّهام جاسوسی به او بخورد و رئیسش همچنان مبرّا دانسته شود؟

فراموش نکنیم که حمله‌ها به نجفی و زندگی خصوصی او درست از زمان افشاگری وی از تخلّفات زمان قالیباف آغاز شد و نام میترا استاد برای بار اوّل در این ویدئو شنیده شد که همین به‌اصلاح رسانه -که بر قیاس رسانه‌های افشاگر خارج و برای خدمت به نظام تأسیس شده- تا کنون آن را با ناشیگری ادامه داده است. حالا هم کاسه کوزه‌ها احتمالاً بر سر شریفی و شریفی‌ها خواهد شکست تا سردار دکتر خلبان رویین‌تن همچنان به تاختن ادامه دهد.
۳
صداوسیما سناریوی جعلی سلامت نمایشی نرگس محمّدی را درباره‌ی دیگر زندانیان اوین هم اجرا کرد. گزارشگر در به اصلاح گزارشش می‌پرسد «نمایشی که نیست؟» . لابد انتظار دارد جواب بشنود: چرا همه‌اش نمایش است. گزارشگر از بند ۴ مختص زندانیان مالی و سپاهی از دیگران برابرتر گزارش تهیّه کرده و پا به بند ۸ و ۹ نگذاشته است. تونل ضدّ عفونی این گزارش را زندانیان عادی اصلاً ندیده‌اند و.. الخ. مشت نمونه‌ی خروار رسانه‌ی خبرساز نظام.
 ۴
روابط امارات و اسرائیل در حال «عادی‌»شدن است. تحلیلگران نزدیک‌شدن اعراب به اسرائیل را حاصل خطر ایران می‌دانند. شکاف شیعه-سنی دارد جای مناقشه‌ی مسلمانان و اسرائیل را می‌گیرد. روحانی در واکنش به درخواست تمدید تحریم تسلیحاتی ایران از زبان کشورهای خلیج فارس به آنها می‌گوید که تسلیحات ما در خدمت منطقه است و جواب فرضی آنان لابد این است که بله، یک نمونه‌اش را در آتش‌زدن میدان نفتی عربستان و حمله به نفتکش‌ها دیدیم. تبریک ویژه به مقام معظّم و بصیرت نداشته‌اش.

۱ نظر:

  1. رشوه‌گیر قاعدتا باید بلافاصله پس از دوران نمایندگی از کشور خارج می‌شد و به جایی مثل کانادا می‌رفت اما ماند. چرا؟ چون از گردن کلفت رشوه‌دهنده باخبر بود و امنیت او را به معنای امنیت خودش تلقی می‌کرد.

    پاسخحذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics