انتقاد صفر از میدان

                                                                                                 ‌یکشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰

                           

محتوای فایل گفتگوی ظریف و لیلاز جز یک مورد نکته‌ی تازه‌ای نداشت و آن هم تصمیم مسکو به دخالت در سوریه پیش از سفر سلیمانی و به تاخیرانداختن سفر او بود. در واقع هم نپذیرفتن به موقع سلیمانی (صورت خفیف‌تر معامله با قالیباف)، هم پرواز موشک و هواپیما از فراز ایران، به علاوه‌ی موارد تازه‌گفته از گفتگوهای برجامی حاکی از برخورد از موضع بالای روسیه است. برعکس آوازه‌گری رسمی نظام، روسیه هیچگاه به ایران به عنوان متحدی استراتژیک نگاه نکرده است و فقط از تندروی نظام ایران در برابر غرب به نفع خود استفاده می‌کند.

   

به جای واژه‌ی «میدان» در سخنان ظریف خیلی راحت می‌شود گذاشت: «سپاه». از اولویّت میدان بر دیپلماسی تا دخالتهای سلیمانی، نفوذ امنیّتی‌ها در وزارت خارجه، دروغگویی دولتیان (به طور مشخّص، شمخانی) پس از زدن هواپیمای اوکراین گرفته تا تقابل با لاوروف و تکرار ادعای قهرمان‌پرست بودن مردم ایران سزاوار تامل و درنگ بیشتری‌اند هرچند خیلی تازه به نظر نیایند. 

 

ظریف چندی پیش نامه‌ای به خامنه‌ای نوشت که قصد نامزدشدن ندارد و تلویحاً گفته که قرار نیست از دستاورد مذاکرات بهره‌ی شخصی ببرد، پس بگذارند کارش را پیش ببرد. یعنی میدان/سپاه که جای دست راست ناتوان رهبر را گرفته، بیش از این با بازوی تبلیغاتی خود فشار نیاورد. او که پیشتر نقشش را در سیاست خارجی صفر دانسته بود، می‌خواهد اگر تابع کسی باشد، لااقل آن کس رهبرنظام باشد نه سپاه. 

  

خیلی حدسها برای زمان انتشار این فایل هست ولی توجّه داشته باشیم که نفس گفتن این سخنان -چه برای بایگانی و چه برای انتشار پس از انتخابات- هزینه‌دار است و ظریف لازم دیده که اینها را بگوید که تازه سه ساعت از هفت ساعت گفتگوست. بین گزینه‌ی تلاش برای استفاده‌ی انتخاباتی یا برعکس، پایان‌دادن به پروژه‌ی نامزدی ظریف، به نظرم انتشار این فایل بیشتر در راستای همان نامه به خامنه‌ای است. ظریف پیشتر گفته بود که رئیس‌جمهور نمی‌شود ولی وزیر خارجه شاید؛ امّا حالا می‌گوید که توان تاثیرگذاری و تغییر ندارد و با هدف پیش‌برد مذاکرات وین، ضمن ارائه‌ی دفاعیّه‌اش از کارنامه‌ی خود به شکلی مسالمت‌آمیز قصد کناره‌‌گیری دارد.  البتّه که فرایند حوادث در دنیای سیاست متغیّرتر از آب‌وهوای بهاری است.

۲ نظر:

  1. امسال فقط درباره یک فیلم اسکاری چیز نوشتی، همونم جایزه اصلی رو برد

    پاسخحذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics