گفتگو با یک برانداز

                                                                                            ‌              شنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۰

 

- سلام، داری چه کار می‌کنی؟

- سلام (سرش روی گوشی خم شده و تایپ می‌کند)... مشغول مبارزه با رژیمم.

- چی نوشتی؟

- در دوران اصغر فرهادی‌ها، تو محمّد رسول‌اف باش.

- آفرین، چه مبتکرانه! مشابهش رو جایی ندیده بودم.

- بخوای از همین اوّل تیکه بندازی میوتت می‌کنم.

- چیزی نگفتم که. ‌تعریف کردم ازت. حالا این دو تا چقدر فرق دارند باهم؟

- زمین تا آسمون. فرهادی تو فیلمش از بازیگرایی استفاده کرده که توی فیلمای دستگاه تبلیغاتی رژیم بودن. هر کی با آیشمن‌ها همکاری کنه،‌ خودشم آیشمنه.

- خود رسول‌اف تو فیلماش از این بازیگرا استفاده نکرده؟

- نه.

- بگذار ببینم... نسیم ادبی قبل از «لرد» (۱۳۹۵) توی سریال تاریخی سراپا تبلیغاتی و جعلی «معمای شاه» (۱۳۹۴) بازی کرد، سودابه بیضایی هم قبل از «لرد» در سریال «ارمغان تاریکی» (۱۳۸۹) نقش یک دختر مجاهد رو بازی کرد،‌ شهاب حسینی (فیلم «به امید دیدار») هم که نیازی به معرّفی نداره. تازه باز هم هستن. رسول‌اف بعد از همکاری با این همه آیشمن تبدیل به آیشمن نمیشه؟

- حتماً حواسش نبوده. فرهادی گفته من بیانیه نمی‌دم ولی پای صندوق انتخابات عکس انداخته، ‌این هم یه جور بیانیه است. رسول‌اف بیانیه می‌ده.

- فرهادی که هم امضاش پای خیلی از بیانیّه‌ها هست،‌ هم تو اینستاگرامش درباره‌ی وقایع اجتماعی موضع‌گیری کرده. فقط هم با صندوق عکس ننداخته؛ درست پس از گرفتن اسکار، حضورش تو تجمّع فیلمسازان جلو در بسته‌ی خانه‌ی سینما در دوران سیاه شمقدری یادت نیست؟ تازه اون نگفت بیانیه نمی‌دم، ‌گفت کارم این نیست. مثال هم زد،‌ گفت اگر به جای ساخت فیلم «شهر زیبا» بیانیه می‌دادم،‌ خونده می‌شد و تمام؛ امّا به جاش فیلم ساختم که بارها و بارها دیده می‌شه.

- چه فایده، فیلماش استعاریه، ‌حرفاش رو صریح نمی‌زنه، چون ترسوعه! رسول‌اف تو کلاب هاوس گفت که «زبان استعاره، زبان پذیرش ستمه». رسو‌ل‌اف فیلماش صریحه.

- واقعاً همچین حرفی زد؟ پس مثلاً احمد شاملو پیش و پس از انقلاب با اشعار استعاریش داشته ستم رو می‌پذیرفته؟

- فرهادی برای مردم فلسطین کمپین راه می اندازه ولی رسول‌اف به فکر مردم کشور خودشه مث پیت‌بول.

- انسانیّت مرز نمی‌شناسه، ‌اگر فرهادی برای فلسطین کمپین راه می‌اندازه، با روزنامه اسرائیلی هاآرتص هم مصاحبه می‌کنه. کاری که هیچ هنرمند ساکن ایران جرأت انجامش رو نداره. پیت‌بول هم عمراً اگه ساکن کوبا بود، اون فراخوان رو نمی‌داد.

- پس چرا رسول‌اف به فرهادی اون حرف رو زد؟

- می‌دونی که پس از اعلام حکم زندان رسول‌اف، فرهادی جزو سینماگرانی بود که برای حمایت از اون تا دم دادگاه رفت؛ لابد می‌خواسته ازش تشکّر کنه!

- فرهادی گفته من بین افراد خط‌کشی نمی‌کنم ولی گلشیفته فراهانی گفته فرهادی به‌خاطر عکسا و فیلمای خارج از کشورم به من بی‌اعتنایی می‌کنه. اینم یه جور خط‌کشیه.

- بی‌اعتنایی فرهادی برای این نیست. انتقاد از سخت‌گیریهای یک کارگردان در دنیای سینما یه کار غیرحرفه‌ایه. اسپیلبرگ برای همین، مگان فاکس رو بعد از انتقاد از مایکل بی، از مجموعه فیلمای «ترانسفورمرز» کنار گذاشت. گلشیفته فراهانی عین حرفای مگان فاکس رو درباره‌ی فرهادی زد و اون هم به جای جواب‌دادن، بهش کم‌محلّی کرد. 

- فرهادی یه لچک گذاشت سر دخترش و حجاب اجباری رو نرمال‌سازی کرد، این یه جور همدستی با جنایتکارانه. اینو چی می‌گی؟

- راست گفتی، این یکی دیگه خیلی قانع‌کننده بود ولی بگذار ببینم... وقتی باران رسول‌اف جایزه‌ی شیر طلایی برلین رو برای پدرش گرفت دیدیش؟ اونم یکی از همین لچکا سرش بود. با منطق تو، اون و پدرش هم حجاب اجباری رو نرمال‌سازی کردن و همدست جنایتکارانن. یه همدست جنایتکاران چطور می‌تونه از یکی مث خودش انتقاد کنه؟

-(با عصبانیت از جایش پا می‌شود).. از همون اوّل باید بلاکت می‌کردم، وبلاگ‌نویس دوزاری وسط‌باز!

۴ نظر:

  1. پس خیلی از فضای توییتر دور نیستی ها...

    پاسخحذف
  2. دراین نوشته شما از روش آشنایی استفاده شده. نادانی را انتخاب کن، بعد نادانی‌اش را به ریشخند بگیر پس اصل قضیه هم که نادانی تکرارش کرده نادرست و باطل است، نیازی هم به استدلال نیست. نادانی گوینده خود موضوع را آنچنان لوث می‌کند که خواننده در همان ریشخند نادانی شخصیت نادان می‌ماند.

    پاسخحذف
  3. شما یک دوگانه از رسول اف و فرهادی ایجاد کردی و حرف خودت را با استفاده از این برخورد فرضی بیان کردی. اصلا کی گفته که فرهادی باید مثل رسول اف باشد؟ همین فرض اشتباه تمام این کفتگو فرضی را باطل می کند. فرهادی می گوید من کارم سینما است و بیانیه نویس نیستم. در صورتیکه قبلا بیانیه نویسی هم کرده سیاسی کاری هم کرده منتهی جاهایی این کار کرده که با حکومت زاویه ای کمتری باشد حتی بعضی وقت ها همسو هم بوده. عیبی هم ندارد بالاخره دلیل ندارد همه دنبال یک هدف باشند فرهادی برای خودش عقیده و فکر و ایده آل دارد. اما اینکه بگوییم کارم سینما است و بیانیه نویس نیستم دروغ است . هم سیاسی کاری هم بیانیه نویس منتهی الان ترجیح می دهی کنار بایستی. شهامت داشته باشد واقیت را بگو.

    پاسخحذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics